Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    9,538
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring. Reglene for visum til Kina finnes her. Jeg anbefaler å sette seg inn i disse før man evt. søker om visum.
    1. Ta profesjonelle bilder. Jeg gikk til en fotobutikk og betalte for 4 fysiske bilder og digitalt bilde i henhold til krav om utforming og størrelse.
    2. Bestill overnatting (og selvfølgelig flyreise) for hele oppholdet i Kina.
    3. Søk digitalt på linken ovenfor. Denne søknaden er noen hakk mer detaljert enn f.eks visum til USA. Vi snakker utdanning, militærtjeneste, familie, jobb, kontaktinfo til sjef, overnattingssted, flyreise osv.
      Nettsidene for søknaden har stedvis litt krøkkete engelsk, men heldigvis er det mulig å lagre hvert steg. Ta vare på referansen for å fortsette søknaden senere.
    4. Når digital søknad er sendt kan man på samme nettside bestille time for oppmøte på kontoret i Sørkedalsveien 10 D, Oslo.
    5. Møt opp på kontoret i god tid før oppsatt time. Ta med pass, bilder, kopi av flyreise, hotell og pass. Selve passet må ha ledige sider. Jeg opplevde at en fyr ble bedt om å skaffe nytt pass før prosessen kunne fortsette.
    6. Still deg i køen. Det er ingen kølappordning for dette steget.
    7. Hvis alle dokumenter er medbrakt og alt er OK tar ikke dette lang tid. Han jeg snakket med snakket også norsk, så det var riktig så trivelig.
    8. Dersom du skulle ha behov for å "flikke" på søknad eller printe dokumenter finnes det PCer og printere i lokalet. Print koster penger.
    9. Når steg 7 er i orden får du en kølapp. Sett deg på en stol og vent på tur.
    10. Gå til angitt skranke. Du leverer fra deg passet og skriver under på noen papirer. Du får en lapp.
    11. Sett deg på en stol.
    12. Når skranke 1 er ledig går du dit og leverer lappen. Det er her du også betaler for søknaden. Jeg betalte 1200 kroner med debetkort (ikke ekspress behandling) og jeg tror ikke de aksepterer kredittkort. Du får nok en lapp med tidspunkt for tidligst mulig henting av visum.
    13. Dra hjem.
    14. Dra til Sørkedalsveien 10 D på oppgitt dato, eller som i mitt tilfellet en dag senere.
    15. Still deg i kø for skranke 1. Lever lapp. Motta pass med påklistret visum.
    Dette krever altså 2 fysiske oppmøter på kontoret som behandler visumsøknader. Jeg har ikke undersøkt om de aksepterer andre former. En annen ting er at de ikke tok noen av de fysiske bildene, men de er uansett greie å ha.
     
    AirMags, btm, phileas and 3 others like this.
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg misbruker tråden en gang til :rolleyes:.

    Det ble jo nevnt at WeChat Pay fungerer med AMEX...det ble i hvert fall nevnt av @Dassin.

    Nå har jeg lastet ned WeChat (jeg fant ikke noe dedikert WeChat pay app for Android). Jeg fikk verifisert meg med AMEX men nå ser jeg egentlig ikke hvordan man betaler med appen? Fins det forskjellige apper? Det ser for meg ut som en ren chat app. Må man gjøre noe spesielt?

    Alipay gikk fint, men AMEX ble ikke akseptert der.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Fra Chat vinduet i Wechat

    trykk + symbolet øverst til venstre

    velg penger

    scan koden til stedet du handler på eller vis fram kode der du gjør kjøpet.
     
    Last edited: 04. juni 2024
    themichael liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen hjertelig takk!
    Enkelt, når man først vet hvordan man gjør det. Og AMEX ser ut til å fungere.
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Burde sikkert lest 33 sider, men orker ikke.. :p
    Har 8 timer på PEK på tur til Japan. Sist (2018) jeg hadde en tilsvarende mellomlanding tok jeg en tur til muren. Da var det fritt visum i 24 (48?) timer.
    Er det noe tilsvarende nå?
    Noen som har erfaring med en tur til sentrum på dagstur fra PEK?
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Det går helt fint … om du leser de relevante innleggene i tråden er prosessen med visum fri innreise godt forklart i tråden, fra nylige innreiser.
     
    Insomnia4u and indahla like this.
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har testet 72t transit som kun gjelder noen (i kinesisk sammenheng) mindre byer? Tenkte en transit BKK-Changsha-HKG.

    Oppsummere at selvsagt er HKG er internasjonalt, at jeg fyller ut riktig papir fr transit, og har med utskrift av fly videre (på annen billett med annet selskap).

    Da hadde det forresten vært morsomt med en side trip om det kan gå https://en.wikipedia.org/wiki/Tianmen_Mountain

    Fikk nylig en denied boarding DXB-EBL da Timatic ikke var oppdatert med VOA for nordmenn. Tok en del stress før jeg var sistemann på flyet. SÅ; har noen hørt om any denied boarding ift kinesisk transit visa etter nylig innføring? Har en tysk kompis som ble denied boarding fra Thailand til Changsha med Air asia for noen år siden. Edit: han kom med som sistemann han og, etter febrisk aktivitet og dialog med agent i Changsha etc. Trikset med separate billetter er at innsjekkagenten MÅ sette Kina som transittland og ikke destinasjon.
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan jeg svare meg selv siden jeg er i Changsha i transit nå. Bevæpnet med utskrift av connecting flight, samt transitreglene så fikset de innsjekk med Scoot i SIN på 10-15 min. Men var litt frem og tilbake og skjema. I CSX var det bare å få riktig skjema som ikke lå fremme, og gå i egen kø (som bare var meg!). Only white punk on the plane. Jeg tok med meg ekstra skjema da jeg har transit i PEK på vei hjem senere. Da skulle immigrasjon gå en del fortere.
    Tok ikke sjansen på dobbel connection med CSX-kina-HKG, så tok en reshuffle of flyr Air Asia til DMK i kveld, for noen dager i Thailand før det blir CX til HKG.
     
  9. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Vet noen om man må reise inn og ut fra samme flyplass?
    Feks, kan man fly hjem BKK-PVG-PEK-LHR og entre landet i PVG og forlate i PEK med transitvisa uten problemer?
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er et godt spørsmål som jeg også lurte på da jeg skulle besøke to byer som har visa fri transit. Jeg tok ikke sjansen, og booket det som 2 separate turer (SIN-CSX-BKK og HKG-PEK-MXP). Skulle gjerne tatt hurtigtoget CSX-PEK.
    Jeg antar reglene er som det var på de gamle 24t transit reglene at du skal oppholde deg i provinsen du har transit i. Burde jo ikke være noe problem om man iallfall tok fly imellom som for deg (eller CSX-PEK for meg).
    Men problemene kan dukke opp mange steder. Ved innsjekk på flyplassene før innreise til Kina,i immigrasjon både inn og ut. Ved innsjekk på vei ut. Men selvsagt også ifm innenlands transfer, enten det er tog eller fly.
     
    Rapolo liker dette
  11. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke kilde nå, men er nærmest sikker på at du ikke har lov til å forlate provinsen du har reist inn i Kina. PVG-PEK kan du da ikke fly. Mulig at du kan reise inn i Pudong og f.eks. reise videre fra Hongqiao, siden begge er i Shanghai, men heller ikke der er jeg 100% sikker.
     
    Rapolo and milehigh like this.
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Timatic har oversikt over tillatte kombinasjoner av inn- og utreisesteder. Velg Transit: China.

    https://www.iatatravelcentre.com/
     
    Rapolo and milehigh like this.
  13. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel å forstå som at man kan oppholde seg i regionen man kommer inn i, og at man må reise inn og ut fra samme region, eventuelt samme flyplass hvor det er spesifisert. Det står også ganske tydelig at man må dra videre til et annet land, altså ikke innad i Kina.

    Nationals of Norway transiting through Changsha (CSX) with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 72 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from the same airport; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway transiting through Guilin (KWL) or Harbin (HRB) with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 72 hours. They must:
    - arrive at and depart from the same airport; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway with a confirmed onward air, cruise or train ticket to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from one of the following locations: Hangzhou (HGH), Nanjing (NKG), Ningbo (NGB), Shanghai: Hongqiao (SHA) and Pudong (PVG), Shanghai Port International Cruise Terminal, Shanghai Wusongkou (Baoshan) International Cruise Terminal or Shanghai Railway Station; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway with a confirmed onward air, cruise or train ticket to a third country
    within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from one of the following locations: Beijing (PEK), Daxing (PKX), Tianjin (TSN), Shijiazhuang (SJW), Beijing West Railway Station, Tianjin International Cruise Home Port or Qinhuangdao Sea Port; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from one of the following two airports: Dalian (DLC) or Shenyang (SHE); and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway transiting through Chengdu Shuangliu (CTU) or Chengdu Tianfu (TFU) with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from Chengdu Shuangliu (CTU) or Chengdu Tianfu (TFU); and
    - have documents required for the next destination; and
    - stay in the administrative area of Chengdu, Lesha, Deyang, Suining, Meishan, Ya'an, Ziyang, Neijiang, Zigong, Luzhou and Yibin.

    Nationals of Norway transiting through Kunming (KMG) or Wuhan (WUH) with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from the same airport; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway with a confirmed onward air or cruise ticket to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from one of the following locations: Qingdao (TAO) or Qingdao Port; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway transiting through Xiamen (XMN) with a confirmed onward air or cruise ticket to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from one of the following locations: Xiamen (XMN), Xiamen International Cruise Center or Wutong Passenger Wharf; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway with a confirmed onward air, bus or cruise ticket to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at one of the following airports: Guangzhou (CAN), Shantou (SWA) or Shenzhen (SZX); and
    - depart from one of the following locations:
    Airport: Guangzhou (CAN), Meixian (MXZ), Shantou (SWA), Shenzhen (SZX), Zhanjiang (ZHA);
    Highway port: Futian Port, Hengqin Port, Hong Kong-Zhuhai-Macao Bridge Zhuhai Port, Huanggang Port, Liantang Port, Luohu Port, Man Kam To Port, Shenzhen Bay Port, Shenzhen Shatoujiao Port, Zhuhai Gongbei Port;
    Railway port: Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong West Kowloon Station Port;
    Sea port: Dongguan Humen Port, Doumen Port, Foshan Gaoming Port, Guangzhou Port, Heshan Port, Jiangmen Port, Jiuzhou Port, Lianhuashan Port, Nansha Port, Pazhou Ferry Terminal, Rongqi Port, Shekou Wharf Port, Shenzhen Airport Supporting Port, Wanshan Port, Wanzai Port, Zhongshan Port; and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway with a confirmed onward air ticket to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from Chongqing (CKG); and
    - have documents required for the next destination.

    Nationals of Norway with a confirmed onward air ticket to a third country within 144 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry. They must:
    - arrive at and depart from Xi'an (XIY); and
    - have documents required for the next destination.
     
  14. kongenamundsen

    kongenamundsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Har lest gjennom denne tråden, og prøver å se om jeg har forstått dette riktig? Jeg har flyging inn med SAS til PVG, og tenker å reise videre til HKG og TPE og tilbake til Oslo igjen fra PVG. Har forstått at flybilletter må være bestilt på forhånd og må fremvises ved immigrasjon på reise til 3` land. Ut i fra det jeg har lest i tråden vil jeg da kunne ta noen dager i Shanghai på 72/144 timers reglene?
    Mye bra info i denne tråden, men den har jo vart noen år, og Kina har jo endret på visumreglene siden oppstart av tråden:)

    Har jeg misset på noe, eller har jeg kontroll på visumreglene på transfer og besøk av Kina?
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Du må kunne vise billett videre på begge utreisen men kan søke visa på ankomst både når du kommer fra København og TPE.


    Les litt om d praktiske på flyplassen også :)
     
    kongenamundsen liker dette
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noe problem med to mellomlandinger i Kina, til og fra Japan, på samme tur?
    Skal fly WAV-PEK-HND (8 timer på dagen i PEK) og (antagelig) ICN-PVG-ZRH 3-4 dager senere (med overnatting i PVG).
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke samme tur. Det blir to turer så da går det bra.
     
    indahla liker dette
  18. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    949
    Bonuspoeng:
    93
    Kan man bruke 72/144 visum hvis man kommer inn fra, og skal tilbake til samme flyplass?
    Og egentlig bare vil ha noen dager der på en f. eks. MR el. lignende?
     
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Funker ikke. Må være ekte transit.
     
  20. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Men det er det ikke nok at nok at du flyr feks FRA-PVG-MUC?
     

Del denne siden