Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg fikk lagt inn Amex i WeChat Pay og brukte det uten problemer forrige uke. Poeng kom inn som vanlig.

    Slik jeg har forstått det er WeChat Pay og AliPay den "samme" underliggende tjenesten, så bør ikke være noen forskjell på hvem du velger. Siden AliPay er en dedikert betalingsapp så er mitt inntrykk at det er det beste valget, med mindre du skal sende meldinger også.
     
    jgroneng and themichael like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    God info. Jeg har WeChat konto fra før så det var det naturlige valget. Men Amex falilet. Får teste noen runder til selv om jeg ikke skal bruke betalingsmetoden i nær fremtid.
     
    themichael and Dassin like this.
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for god info som blir nyttig på min Shanghai tur i juni og god tur i Kina til deg, hvis du fremdeles er der (jeg tror vi satt ved samme bord under diamant arrangementet i Trondheim? :D).
     
    Dassin liker dette
  4. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Ja det stemmer at vi møttes på arrangementet i Trondheim tidligere :) Takk for sist!

    Kom hjem fra PVG i går med SAS, og kan fint anbefale Shanghai. Var der i en dag (transitt), og det var fint å kunne ta maglev til byen på ca 8 minutter og se litt av byen.

    Opplevde at immigration kan ta alt fra 15 min til 2t+, så lurt å beregne god tid. Hvis du skal ha transfer så er det som @ccurrahee skriver viktig å fylle ut riktig kort (ikke det du får på flyet). Jeg fikk riktig kort ved å spørre en av de som jobbet med å styre immigration-køen. Vil også anbefale å printe ut fremtidig flight (til immigration), da jeg ikke hadde internett når jeg landet ;)
     
    themichael liker dette
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for gode tips!
    Vet du om det var forskjellige køsystemer for dem som reiser inn på transit/med visa/eller visa fri? Jeg hører inn i siste gruppe og håper jeg kan unngå 2 timer venting.
     
  6. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Ved ankomst deles man i to grupper/køer: Chinese passport holders og Foreigners. Deretter er det egne skranker som tar seg av transitt-fri-visum passasjerer.

    Hvor fort køen går avhenger av bemanningen, så vanskelig å vite på forhånd. Det eneste "trikset" jeg kan komme på er å komme seg fort ut av flyet og vente med å fylle ut skjemaet til man står i køen ;)
     
    themichael liker dette
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293

    I Shanghai er det en kø. Registrer finger print på automaten før køen så du ikke blir sent tilbake for det. Og få med deg riktig kort fra bordene. Ellers lå det også riktige kort på et lite bord ved en søyle rett ved køen.

    De to gangene jeg har vært igjennom har vi ventet på bagasje.


    Angående skranker. Så sier noen visa og noen 74/144. En gang har jeg blitt sendt til feil skranke og så tilbake i køen av han på jobb. Neste gang gikk det fint i vanlig ikke 74 timers skranken :)
     
    paron, Dassin and themichael like this.
  8. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg sto også i en skranke hvor det ikke spesifikt sto "72/144 Transit" og det gikk helt fint. Kan virke som det er litt tilfeldig om de andre skrankene også tillater transitpassasjerer.
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Nettop, uansett blir en ikke sent bakerst bare i en ny kø med 4 min ventetid ekstra :)

    l
     
    Dassin liker dette
  10. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    9,538
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har nyere erfaring med turistvisum til Kina? Min tur til Shanghai i mai bikker over 144 timer.

    Det er veldig mye informasjon på sidene til Kinas ambassade, så lett å bli overveldet. Er det f.eks nødvendig med både fysisk passfoto og digital bilde som må lastes opp ved digital søknad? En annen ting er informasjon om opphold. Må samtlige hotellopphold under hele oppholdet spesifiseres? Jeg er i tenkeboksen på om jeg også skal ta en tur til Beijing, men ingen overnattinger er bestilt enda.

    Det er knappe 6 uker til avreise så det begynner å brenne litt. Merker jeg ikke er 100 % sikker på om denne reisen er en god ide, men samtidig kan det fort bli umulig å besøke Kina dersom helvete bryter løst om noen år.
     
  11. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    3,471
    Bonuspoeng:
    93
    Skal avslutte en rundreise med planlagt opphold i Macau og Shanghai i juni. Slik jeg forstår det skal det bare være og få fylt ut rett skjema som forhåpentligvis blir delt ut på fly / evnt tildelt på flyplassen. Har besøkt Macau noen ganger tidligere og det har som som ved besøk til Hong Kong gått greit uten krav til visum. Er det noen vet om opphold både i Macau med tilhørende dager i Shanghai anses som opphold innenfor de 144 timene en kan være i Kina uten visum. Eller begynner de 144 timene først å gjelde når en kommer til Shanghai. Forøvrig er et tips til andre på forumet dersom en ønsker å besøke Macau at en kan kjøpe fly med airmacau med ubegrenset antall dager stoppover i Macau uten at prisen blir dyrere. Fra Macau er det kun ca en time med hydrofoilbåt inn til Hong Kong. En veldig fin tur som anbefales dersom en ønsker å se Hong Kongs flotte skyline fra sjøen.
     
    Last edited: 04. april 2024
    milehigh, kongenamundsen and paron like this.
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,460
    Likes mottatt:
    3,871
    Bonuspoeng:
    113
    Ved reise HND-PVG-CPH på gjennomgående billett trenger jeg altså ikke gjøre noe i forkant av reisen? Bare å gå på transit på PVG? Ingen plan om å forlate flyplassen, skal rett videre.
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer.
     
    Flyrlavt liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Taiwan, Macau og HK er jo innenriks ; men en må på utenriks terminalen og vise pass for å fly dit bare:) Så de 144 timene starter nå du drar inn i fastlands Kina.
     
  15. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    3,471
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemelding. Har fått litt ulike svar etter å ha vært i kontakt med byråer som selger rundreiser i Kina. Kommer til å forholde meg til 144 timers regelen for å være på den sikre siden fra første steg innenfor midtens rike som du selv også skriver :)
     
  16. Digel

    Digel Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Har business billett fra TPE - BKK, men er nå i Okinawa så lurer på hvordan det blir når jeg ikke har sammenhengende reise. Er det bare å fylle ut skjema du får i flyet og hente bagasjen i TPE å sjekke inn koffertene på nytt?
     
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvem du flyr med og innsjekkingspersonells samarbeidsvilje og kompetanse. Det er stor sannsynlighet for at bagasjen kan sjekkes hele veien til BKK. Bare vis frem pnr for TPE-BKK ved innsjekking i Okinawa, så får du svaret av innsjekkingspersonell.

    Litt avsporing, Taiwan er ikke en del av Kina selv om Kina ønsker så inderlig at Taiwan, med egen grunnlov, hær osv, er en dem av dem. Så dette spørsmålet kan gjerne postes i Taiwan-tråden.
     
    Last edited: 12. april 2024
  18. Digel

    Digel Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8

    Okei, tusen takk! Flyr med EVA
     
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Om det er EVA i begge strekningene, er jeg 99,9% sikker på at du kan sjekke kofferten hele veien. Litt avhengig av hvor lenge du skal være i Taiwan og når på døgnet, er det ikke umulig at du kan få med deg gratis guidet tur i Taipei.
     
    Last edited: 12. april 2024
    Digel and Insomnia4u like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    EVA liker ikke bagasje på TPE over natten. Har hatt endel lengre stopp der hvor bagasje har måttet bli med til byen.
     

Del denne siden