Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    956
    Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93

    Men antar dette kun gjelder Norge-Kina-tredjeland og ikke Norge-Kina-Norge?
     
  2. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    2,352
    Bonuspoeng:
    93
    Kan sikkert stemme det. Usikker på hvordan praktiseres i praksis.

    upload_2023-12-4_13-45-10.png
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,012
    Likes mottatt:
    7,245
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel nok at du returnerer via et annet land hjem til norge enn det du har på utreisen. Det er ikke avreise/hjemreise-flyplass de ser på, men flightene inn og ut av Kina
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    1. Noen som gir en rask forklaring på hvor Visa veiver / 72 timers visa skranken ligger ved ankomst PVG,Shanghai? Altså hvor går jeg for å få stemplet passet?

    2. Noen som har link til health declaration form som fungerer?
     
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,555
    Bonuspoeng:
    113
    En liten gladmelding på visum-fronten i Kina (dessverre ennå ikke for de med kun norsk pass):

    Fra 1. desember 2023 har Kina innført en prøveordning for statsborgere fra Frankerike, Tyskland, Italia, Nederland og Spania (og nå også fra Irland og Sveits). Det skal nå være mulig å reise til Kina i 15 dager uten visum for både turisme og foretningsreiser.

    Prøveordningen gjelder enn så lenge til 30. november 2024.
    Passet må være gyldig i mer enn seks måneder (sjekk hva som gjelder for deg før du bestiller - jeg overtar ingen ansvar).

    Jeg vet at der er flere her inne som har pass fra et av disse land og for min del gikk jeg nesten glipp av denne meldingen, så kanskje det er flere her inne som gleder seg. Da er det egentlig bare å vente på at SAS slipper flere Business Bonus seter til Shanghai.

    https://www.reuters.com/world/china-offers-visa-free-entry-citizens-france-germany-italy-2023-11-24/

    https://www.euronews.com/travel/202...a-free-entry-to-these-five-european-countries
     
    holmen, paron and Upsaker like this.
  6. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    2,352
    Bonuspoeng:
    93
    Har du en oppdatering på denne? Skal snart via PVG selv....
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Nei : Men det er knappe 3 uker til jeg har egne erfaringer.
     
    Modegard liker dette
  8. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    686
    Likes mottatt:
    3,449
    Bonuspoeng:
    93
    Skal ut på en rundreise og har vært heldig og fått tak i bonusreise fra Shanghai til Europa. Er det noen på forumet som har oppdatert erfaring med at 144 timer (inntil 6 døgn) kan gjennomføres (som norsk borger) i praksis uten at en må søke visum på eks ambassaden som er både kronglete og dyrt. Virker som oppstarten på dette har vært noe forsinket da det ble annonsert i fjor. På forhånd stor takk :)
     
  9. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har testet transitvisum i pvg? Kan jeg fly Osl-fra-pvg sammenhenge med ankomst mandag 2. feb og retur pvg-fra 20 feb. Og kjøpe separat billett pvg-icn-pvg med utreise 4 feb og retur 18. feb?
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, bekreftet billett skal gå helt fint. Hadde selv en grei opplevelse. Skrev om det i siste reisebrev, fra februar.

    Lengden på oppholdene dine får du regne på selv. Men det ser jo ut til å være innenfor reglene.

    Jeg tar med meg utskrift av billett om 14 dager når jeg skal videre til SGN på separat billett, bare sånn for sikkerhetsskyld.
     
  11. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Trenger litt tips. Jeg har retur fra PVG. Jeg starter å reise fra MNL så til HKG. Være der i to dager og deretter reise med egen billett til PVG. Vil jeg få transitt visum på 24 timer når jeg kommer fra HKG?
     
  12. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    606
    Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fikk når vi kom fra Taiwan. Ville tro at det samme gjelder Hong Kong.
     
  13. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,890
    Likes mottatt:
    8,124
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_8888.jpeg
     
  14. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    3,901
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste fra HKG (kom fra TPE og var der to dager) til PVG og så hjem med SAS nå sist søndag. To separat bookede billetter. Fikk transitvisum på PVG uten problemer. Måtte gjennom immigration og ut av flyplassen og inn igjen. Hvor mange timer husker jeg ikke, men skiltene i immigration sa 72/144 timer og er det som også står bl.a her https://www.chinaservicesinfo.com/s...r-72-144-hour-visa-free-transit-in-china.html
     
  15. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Er dette en offentlig side for Kina? Har ikke fått med meg at 144 timer regelen har blitt implentert
     
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Points4Fun liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Greit å vite når en skal ha 144 timers visa til Kina.

    Det er ikke arrival card som deles ut på flyer som gjelder. Det er for folk med visa eller de som ikke trenger der.

    dette skjemaet er avlangt og har stiplet linje i midten med 2 felter ved siden av hverandre.

    skjemaet en skal ha er også blått. Mer firkantet og har 2 deler over og under rive ljnje.

    Dette skjemaet finner du enten på bordene ved selv finger skanning eller på en liten disk rett før du kommer til selve skrankene.


    Så fin riktig skjema etter ankomst og fyll ut i køen :)
     
    Leon, phileas, NoLimit and 1 other person like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    We pay fungere nydelig. T bane Maglev Mat Drikke og Shopping er nå registrert i den store databanken til det perfekte demokratiet Kina.
     
    themichael, Jorge, Preference and 2 others like this.
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,555
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker du WeChat Pay eller AliPay? Er det riktig forstått at du legger inn et "vanlig" kredittkort der og deretter kan bruke appene til å betale i Kina? Kan man bruke Amex og får man poeng som vanlig?
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk ikke lagt inn Amex i WeChat pay. Så per i dag ligger SASMC der. Kunne betale et sted med Amex i Beijing. Blir det Kina tur blir det vel underligge de Revolut eller noe sånt.
    det blir poeng for omsetning på sas master card. Så kan en jo legge til Revolut / curve for bedre rates innen for bruksgrenser.

    Har ikke satt opp AliPay men kunne betale alle steder unntatt koffert oppbevaring på flyplassen som krevde cash av utlendinger men som godtok mobilløsning fra Kinesere.
     
    paron and Insomnia4u like this.

Del denne siden