En annen problemstilling: Dersom man har Taiwan som tredjeland - får man da problemer ettersom Kina ser Taiwan som en del av Kina? Jeg har lest at 144-timer transit ikke fungerer dersom man har flere mellomlandinger i Kina. Hong Kong og Macau skal vel gå fint (uten at jeg kan garantere det).
Klarer ikke helt å bli klok på Kinas transitt reglementet. Vi skal muligens ha transit i starten av juli og reiser med barn (8år) som er uvaksinert. Leser det slik at alle over 3år må ta en antigen test 48 timer før avreise og fylle ut et skjema. Men hvilke regler som gjelder for en uvaksinert 8åring er litt uklart. Noen som har mer info rundt dette? Vi håper selvfølgelig å kunne endre reisen slik at vi slipper transit i Kina, men det er en reell sjangs for at vi må ta turen innom.
Basert på det jeg har lest meg etter å ha rotet rundt omkring på Google i alt for mange minutter: Vaksine har ikke noe å si. Man kan ta hurtigtest hjemme. I skjemaet må man bare velge Positive/Negative på test-resultat. Det kreves ingen dokumentasjon på dette. Flyselskap trenger ikke å sjekke noe rundt covid mer. Krysser man av på at man har symptomer kan man bli plukket ut til kontroll når man kommer på flyplassen. Antar at det er liten sannsynlighet for at det er noen form for kontroll/sjekk ved internasjonal transit, men om noen har personlig erfaring hadde det vært greit å høre. Fra iatatravelcentre.com: Warning: Passengers must complete an "Exit/Entry Health Declaration Form" and present a QR code before departure. The form can be obtained at https://htdecl.chinaport.gov.cn/htdeclweb/home/pages/index/index.html or from the WeChat app 'Customs Passenger Fingertip Service'. Passengers entering or transiting through China (People's Rep.) must have a negative COVID-19 rapid antigen test (including home testing kit) taken at most 48 hours before departure from the first embarkation point. Airlines are not required to check the test result.
Takk for utfyllende svar. Nogenlunde samme konklusjon jeg kom frem til selv. Jeg har dog ikke funnet noe info om forskjell på vaksinert og uvaksinert så satser på at det går greit. Det beste er jo selvfølgelig om vi kunne ungått transit i Kina.
Reist og har noen erfaringer å komme med? Reiser om ikke lenge selv så kan komme med mine erfaringer da. Fant tråden her som bekrefter mye av det jeg trodde: https://www.reddit.com/r/travelchin...itlayover_in_china_is_the_health_declaration/ Sammendrag: * Fyll ut health declaration form slik at man har en QR-kode å vise på flyplassen. * Så lenge man har huket av for negativ på testen er det ingen ytterligere sjekk utover QR-koden. * Kontaktperson, sted etc er bare å fylle ut noe tilfeldig, det er ingen som sjekker noe som helst.
Desverre ingen erfaringer ang dette. Vi skulle ha reist igår, men jeg fikk heldigvis endret fra air china LHR-PEK-BKK i eco til eva air LHR-BKK direkte i biz. Sitter nå å venter på VZ308 skal ta oss siste strekke ned til Phuket. Ser ut som du har funnet den samme infoen som både jeg og andre på forumet har konkludert med er nødvendig.
Da kommer "fasit": Innsjekk Norge: Får spørsmål om QR-kode, som jeg viser. Så spør de om covid-test(!) Måtte forklare at det ikke var nødvendig og at det kun var nødvendig å huke av negativ i health declaration. Etter 5 sekunder med trykking på PC sa hun (heldigvis) at det var ok. Transit CPH: Får beskjed ved gate om at vi må ha visum(!) Heldigvis kommer det fort beskjed fra en annen i skranken som overhører samtalen om at det trenger vi ikke siden vi skal videre ut av Kina. Så til PVG: Blir lest opp når vi forlater flyet at alle må hente bagasje og sjekke inn på nytt(!) Så da sitter vi der litt i villrede da vi ble fortalt at den skulle gå hele veien. Begynner å lure på hvordan det da blir med visa etc. Spør crew på vei ut om vi virkelig må det, og de sier at det har de blitt fortalt. Og så peker de ut på en haug med folk som står utenfor flyet og venter og sier at vi må spørre dem. Det gjør vi, og han forteller at vi trenger ikke det likevel siden vi flyr videre med EVA. "Only EVA". Inne i terminalen ser vi tilfeldigvis en som holder opp et lite skilt med SK EVA transit service. Han sjekker pass og huker av på et papir og peker oss noen hundre meter bort i terminalen til en skranke. Der sjekker de pass, boarding pass, bagasjelapper og tar bilder. Så guidet de oss bort for å scanne QR-kodene fra health declaration. Ingen av de andre hadde gjort dette på forhånd, så de fikset det på mobilen før alle gikk bort samlet. Tilbake til skranken, nytt sjekk av pass og boardingkort som nå hukes av på enda et papir før vi blir sendt opp en etasje og må gjennom sikkerhetskontrollen. Så opp en etasje til lounge. Relativt smertefritt, men det tok relativt lang tid. Vi var kun 3 familier og det tok over 1 time fra vi gikk av flyet til vi var i lounge, og totalt var det ikke lange veien å gå.
Det er ulempen med PVG ja. Der må alle innom skranke og få transfer visa waiver. På PEK kan man være i transferområdet hele tiden og slipper dermed dette, med mindre man har god tid og vil en tur til byen, den kinesiske mur eller lignende.
Noen som vet om det er uproblematisk å få turistvisum til Kina nå? Planlegger en tur til Kina i november (OSL-MUC-PEK-MUC-OSL), og ser at den kinesiske ambassaden skriver på nettsiden at man må søke visum mellom 1-3 måneder før ankomst. Så må jo nødvendigvis bestille flybillettene først før visum er på plass.
Det må du uansett, det kreves at du legger ved dokumentasjon på reiseplanene med søknaden. Dette vil si fly og hotellbooking. Heldigvis vil SAS refundere bestillingen din i sin helhet hvis du får avslag
Litt ekstra info om health declaration for de som er interessert: * Vi valgte entry. I skranken står det at man trenger Exit health declaration QR code, men vår virket helt fint. Så ut som vi scannet på samme sted som de som skulle til immigration (fyren fra EVA brøytet seg vei i køen for at vi skulle komme først). I tillegg virket det som et salig kaos her. Det var masse folk som fikk rødt med "see staff" men folk ble bare vinket videre. * Kontaktperson, tlf, adresse etc skrev vi bare hverandre og adressen til flyplassen. * Husk å ta skjermbilde av QR-koden, man får ikke (vi fikk hvertfall ikke) noe tilsendt på mail. Når det gjelder dette med at man ikke trenger å hente bagasje og sjekke den inn på nytt kun gjelder for EVA, tror jeg det er de fra EVA som gjør dette for deg. Jeg måtte signere på et skjema for at de skulle ha lov til å kunne åpne bagasjen, så det er sikkert i tilfelle den må åpnes når den tas ut før de sjekker inn igjen. I tillegg sto det på trackingen av koffertene "checked in" på PVG.
Interessant video fra Noel Philips der han benytter 24 timer transfer-without-visa. Det må vel sees før kinesiske myndigheter oppdager at han filmer med skjult kamera i passkontrollen
Sitter å ser på en kommende reise, og ser på UD sin reiseinformasjon for visum til Kina. Hongkong og Macau: Det er ingen krav om å deklarere negativ covid-19-test ved innreise til Hongkong og Macao. Det er ikke visumplikt for norske borgere til Hongkong og Macau ved opphold inntil 90 dager. Dersom man ønsker å reise mellom Fastlands-Kina og Hongkong eller Macau, regnes dette som en utreise/innreise. Vær derfor oppmerksom på at du trenger visum med flere innreiser (såkalte double eller multiple entry-visum), dersom du skal reise til og fra Hongkong eller Macau fra Fastlands-Kina. Planlegger å ankomme PVG og oppholde meg der i 23 timer (24hrs visa), før jeg flyr videre til HKG via TPE. Planlegger da å være i HKG i 2 dager. Hjemreise via PVG, men da med kort mellomlanding. Er det slik å forstå at det er visumfritt til HKG, eller vil telle som multiple entry til Kina?
Det du får på PVG er ikke et visum, men en visa waiver (24-hour visa free transit). Single/double/multiple entry skal dermed ikke ha noe å si for dette. om du får 24-hour visa free transit to ganger etter hverandre med så kort mellomrom hvis du også trenger dette på returen er jeg mer usikker på. Men har ikke hørt om noen regler mot dette heller. PVG er komplisert når det gjelder transfer. Litt avhengig av hvilke flyselskap du har inn og ut er man enten sjekket inn hele veien, eller man må gjennom immigration, hente bagasje og sjekke inn på nytt. Feks SAS->EVA har blitt rapportert her på forumet at går bra, men andre veien går så vidt jeg vet ikke. Dette gjelder hvis du har bagasje ihvertfall. Usikker på om du må gjennom immigration og sjekke inn på nytt hvis du bare har håndbagasje. Noen som har bedre peiling enn meg på dette kan kanskje svare.
For å være på den sikre siden. Kona skal mellomlande i Kina (PEK) på vei til og fra HKG (i underkant av 3 timer mellomlanding). Må hun da ha visum? Eller er det ikke nødvendig om man ikke skal ut av flyplassen?