Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Kun i Shenzhen. Du kommer ikke deg til f.eks Guangzhou eller Dongguang med SEZ-visum.
     
  2. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde dagstur til Shenzhen fra Hong Kong i mai, gikk helt fint det uten noe som helst på forhånd. Ligger litt diverse info om dette i Hong Kong-tråden.

    Eneste "tabben" jeg gjorde var at jeg ikke hadde med meg/kontroll på innreisekvitteringen til Hong Kong, så måtte tilbake til Hong Kong, skaffe en ny slik, så forsøke på ny. Man kan heller ikke ha pass med kortere varighet enn seks måneder, dette fikk reisefølget mitt erfare (vi regnet med det, men alltids verdt forsøket).
     
    Avixlo liker dette
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,650
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Stille og rolig på visa kontoret på Majorstua i dag også :eek:

    Kan bekrefte at ikke absolutt alle nektes innreise til Kina og blir påtvunget smitte av Covid-19 bare fordi en har vært på hotell i Istanbul en gang eller to.....
     
    Upsaker, furlong, drsyk and 2 others like this.
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk booket en SAS Business til PVG 1 Januar neste år, og i den sammenheng så lurte jeg på om Kineserne vil godta om jeg booker en separat billett ut av landet innen 24 timer, eller må bookingen videre ut av landet være på samme billett?
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    De trenger ikke være på samme billett
     
    Kaffen liker dette
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Takk :)
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil dog dobbelsjekke litt nærmere før avreise. Kommunistpartiet har gjort flere endringer vedr. visumregler i mars i forbindelse med koronaviruset. Ikke umulig det har skjedd endringer der. Men først må vi få 24 timers visumfrihet tilbake.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,541
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan er dette om man skal videre innen 24 timer, men med båt? Vi skal på cruise som starter i Shanghai. Så vi har ikke flybilletter videre, men cruise-billletter.
     
  10. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er fullstendig "blank" hva angår visumregler til Kina, og kunne tenkt meg å bestille en kjapp tur langt frem i tid; egentlig bare for å fly. Rikelig med bonusbilletter i Business, og jeg kan returnere enten 2,5 timer eller 26,5 timer etter ankomst.
    Er det slik at førstnevnte kan gjøres med null byråkrati, mens sistnevnte krever hele papirmølla?
     
  11. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Hvordan det er i Kina langt frem i tid, er vanskelig å si, men dessverre tror jeg du bør ta utgangspunkt i at det uansett vil være litt mølle når de åpner opp for "vanlig" ferdsel igjen, lov å håpe annet selvsagt, men selv å snu på flyplassen kan bli endret på kort sikt.
     
  12. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93

    Takk !

    Som du sier er det umulig å vite nå, og heldigvis er bonusbilletter høyst kansellerbare.

    Tenkte mer på hva som er de "normale" visumreglene i en koronafri verden. Uansett full papirmølle ved mer enn 24 timer, slik at jeg bør gå for 2,5-timersvarianten?
     
    Last edited: 30. april 2021
  13. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Strengt tatt var det 24 timer for nordmenn før koronaen. Visstnok ofte mulig å slippe papirmølla dersom du reiste videre dagen etter, men tror ikke jeg ville tatt sjansen på det.
     
  14. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Ja, det vil jeg nok tro, at over 24t er mølle uansett. 2,5 timer i Pek er ikke så ille, noen dumplings i loungen, men vinen er ikke mye å skryte av. PVG har ikke dumplings, men greit utvalg øvrig.

    Begge har såvidt jeg husker bemannet bar, det er jo hyggelig
     
  15. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke at jeg er helt stø på kinesiske visum regler, men har ikke de 24 timene vært kun for transit (altså videre til et tredjeland). Hvordan fungerer det når man flyr tilbake til samme land som vel er veldig sannsynlig i dette tilfellet?
     
  16. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Det vet jeg faktisk ikke. Tanken har aldri slått meg å gjøre noe slikt :)
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Transit er transit; fly videre innen 24 timer (rutetider).

    Har ikke sett historie på the interwebs om at destinasjon har noe å si, så lenge du tilfredsstiller alle reisekrav. Kina er sære på bestemmelser, og der vet jeg ikke status.

    Du kan fint bestille en SQ-billett ZRH-SIN-ZRH neste uke, ta en nap på hotellet airside, henge på flyplassen og fly tilbake til Europa.

    Noen land kan ha spesielle regler. Ser for meg litt hubaluba ved innsjekk og boarding om du bestiller en billett til f.eks. Auckland. link
     
    Last edited: 30. april 2021
  18. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenkte kun på den 24 hour transit without visa muligheten. Men ved 2,5 time er det vel ikke veldig interessant å besøke byen ;). Da er det vel bare å forbli airside, hvis det går på den flyplassen han skal til. Går vel i PEK, men ikke PVG?

    For hvis man bruker 24 hour transit without visa (TWOV), så gjelder i hvertfall i følge Wikipedia (link) at man kun bruke denne muligheten hvis man skal videre til et annet land. "Hold confirmed air, cruise ship or train tickets to a third-country final destination outside Mainland China departing in 24 hours".
     
    Edvard liker dette
  19. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Litt gammel tråd, men bare svarer litt her for evt. andre som også lurer:

    Man kan ha transit i Kina (eks. PEK / PVG), men det er da IKKE mulig å forlate flyplassen, altså 24 timer transit visa. Alle "innreiser" til Kina skjer kun under svært strenge rutiner, som innebærer virustest på flyplassen og transport til karantenehotell for 14 dagers strengt overvåket innesperring på rom, uten muligheter for lufting. Slik vil det antakelig forbli i flere måneder og antakelig til etter OL i Beijing. Jeg leser også at Kina ønsker å åpne opp mer, pga økonomi og handel, men med tilnærmet 0 virus, så ønsker de ikke Europeiske tilstander... Så enn så lenge tenker jeg at folk om mulig bør unngå både transit og tanker om innreise. PS: Innreise krever visum, som ikke gis til turistformål.
     
    KRS and Edvard like this.
  20. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    546
    Likes mottatt:
    1,594
    Bonuspoeng:
    93
    Overhørte pressekonferanse med den kinesiske utenriksministeren nå... han kunne informere om at Norge nå står på listen over land som kan ha 72/144 timer visumfri transit.
     
    RoadKing, kristiaan and milehigh like this.

Del denne siden