Kina – Visum og Transit

Tråd i 'Reisemål' startet av KainBenwi, 28. jan 2016.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    På PEK er mellomlanding internasjonal-internasjonal ikke noe problem. Man trenger bare å stå i kø for visa free transit hvis man faktisk vil ut av flyplassen. Og HKG teller her som internasjonal
     
    holmen liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir nok kona glad. Takker!
     
  3. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    384
    Likes mottatt:
    2,380
    Bonuspoeng:
    93
    Det var nyttig informasjon, da jeg var usikker på hvordan 24hrs VISA ble definert. Men som du beskriver er jo ikke dette er visum, men snarere ett fritak for visum. Således anser jeg 23 timer i PVG og 2 dager i HKG som problemfritt ihht. retningslinjenene beskrevet av UD.
    På returen har vi 4,5 time i transitt i PVG med kun håndbaggasje. Kommer inn med EVA og har SAS videre. Burde være greit med tid, så da løser dette seg forhåpentligvis greit.
     
  4. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    990
    Likes mottatt:
    5,250
    Bonuspoeng:
    163
    Har transferred i PEK, bare følge skilt, inn i hall opp i lounge og alt som normalt. Ingen visum eller visa, bare strake vegen, gikk da heller ikke ut av flyplass. Go with the flow!
     
    holmen liker dette
  5. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    923
    Likes mottatt:
    3,239
    Bonuspoeng:
    93
    Da er mitt store spørsmål..
    PEK videre til Taiwan.. Teller det også som inernasjonalt?
    Aka jeg kan reise uten visum?
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Taiwan er et selvstendig land selv om Kina påstår noe annet.
     
  7. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Det var vel ikke spørsmålet hans?

    Jeg har ikke prøvd dette selv, men kan fort se for meg at transit til Taiwan kan være et problem - spesielt om du vil ha visa waiver for å forlate flyplassen så hadde vært bedre om noen som har prøvd dette kan svare?
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en grunn til man lurer på om reise mellom Kina og Taiwan er internasjonal eller ikke, eller om det kan være problematisk eller ikke. Siden jeg svarer på Taiwan er et selvstendig land, så indikerer det vel at transfer på en kinesisk flyplass til Taiwan er en internasjonal transfer på lik linje med f.eks transfer til Japan og Sør-Korea.
     
    Last edited: 30. okt 2023
    kongenamundsen liker dette
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Uavhengig av at Kina mener at Taiwan ikke er et selvstendig land så må man fortsatt gjennom passkontroll når man reiser fra Taiwan til Kina. Med andre ord er det i internasjonal sone og man trenger ikke forholde seg til visum eller visa free transfer når man kun er i transit.

    Hva som skjer hvis man ønsker å gjennomføre immigration for å bo på hotell eller ta en tur til den kinesiske mur eller lignende vet jeg ikke. Den sjekken der har jo alltid vært rapportert å være litt random, og de gir aldri noe svar på hvorfor du evt blir avvist.
     
    Last edited: 30. okt 2023
  10. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    923
    Likes mottatt:
    3,239
    Bonuspoeng:
    93
    For og oppklare :
    Jeg sikler på en bonusreise, da blir det eventuelt bare 3t mellomlanding i PEK før flyturen går videre til Taiwan. Hadde reist uten hånbagasje eventuelt.
    Hvis begge fligthene var internasjonale hadde jeg forhåpentligvis ikke trengt å gå gjennom en eneste passkontroll, men har aldri vært i Kina før ville derfor dobbeltsjekke.
     
  11. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke meningen å starte en lang diskusjon om Taiwan (ROC) og Kina (PROC) her, men faktum er at Kina (PROC) ikke annerkjenner Taiwan (ROC) som et eget land så jeg ville personlig vært veldig forsiktig med å satse på 24t opphold i Kina i hvertfall (jeg ville nok også vært litt skeptisk til ren transit).

    Når har spørsmålstiller utdypet at det bare dreier seg om transfer i internasjonal sone, og således ikke skal gjennom immigrasjon i Kina. Men jeg er bra sikker på at om man spør Kinesiske myndigheter om man trenger visum til Kina for å reise til Taiwan så kommer de til å si "Selvfølgelig, Taiwan er jo en del av Kina!"
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,642
    Bonuspoeng:
    293
    Tjaa, de klarer jo å skille på Kina og Hong Kong fortsatt, så jeg håper de er såpass oppegående at de ikke sier ja til akkurat det.
     
  13. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Selv om Hong Kong og Taiwan er en del av China (Mainland), men alle flyvninger fra China (Mainland) til Hongkong, Taiwan og omvendt regnes som internasjonale flyvninger.
    Hvis du ikke ønsker deg å forlate flyplassen, trenger du ikke søke om visum. Og omvendt, hvis du har en transittid på mindre enn 24 timer og ønsker å reise ut for å besøke byen, kan du søke om 24 hours visa-free transit. Så lenge du har et bestilt sete på en internasjonal forbindelsesflyvning, og oppholdet i transittbyen ikke skal overstige 24 timer. Søknaden om en foreløpig innreisetillatelse ved den kinesiske grensen er et krav for visumfri innreise.
     
    jgroneng and Upsaker like this.
  14. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Reiser fra fastlands-Kina til Taiwan telles som internasjonal avgang når det kommer til visum og innreiseregler. Gjort det selv flere ganger.

    Kina anerkjenner selvsagt ikke Taiwan som internasjonalt politisk sett, men har av praktiske årsaker løst dette ved at «International departures» på alle deres flyplasser er slått sammen med departures til «spesielle områder», aka. Hong Kong, Macau, Taiwan. Alt dette går som international.
    Ser slik ut:
    IMG_9501.jpeg
     
    Flymunda, jgroneng, oddA and 3 others like this.
  15. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    923
    Likes mottatt:
    3,239
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for veldig gode svar :)
     
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Uten å dra i gang politisk diskusjon, vil jeg gjøre oppmerksom på at Taiwan ikke er en del av (Folkerepublikk) Kina.
     
    Jorge liker dette
  17. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg diskuterer ikke politikk her, jeg vil bare forklare slik at alle lett kan forstå. Selv om landet mitt og Kina ikke liker hverandre, er det en ting som ikke kan hevdes at på taiwanske folks pass står det ordene Republic of China.
    eller til og med Hong Kong og Macau
    [​IMG]
     
    NoLimit and Jorge like this.
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Det du skrev oppfatter jeg det motsatte av du skriver nå.
    upload_2023-10-31_12-24-55.png
    "Mainland China" er et begrep som brukes på folkerepublikken Kina. Taiwan er som passet sier; "Republikken Kina". Uansett om det er de facto eller de jure, så er folkerepublikken og republikken Kina to forskjellige land.

    Jeg stopper mitt bidrag i denne diskusjonen nå.

    NB: Er litt usikkert på hva du mente med Hong Kong og Macau i Republikken Kinas pass, men jeg finner ikke noe om Hong Kong eller Macau der.
     
    Last edited: 31. okt 2023
  19. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Det som er relevant for diskusjonen (og spørsmålet) er innlegg som fra @MarkSS bekrefter at han har gjort dette uten problemer.

    Jeg ville fortsatt foretrukket å legge min plan om å reise til Taiwan (ja jeg har vært i både Kina og Taiwan flere ganger) utenom Kina. Kina annser Taiwan som en del av sitt territorie og de har eks. når Amerikanske politikere har ønsket å besøke Taiwan bedt om at disse politikerne må forholde seg til Kina for å be om innreisetillatelse etc (noe Amerikanerene løser ved å ikke mellomlande i Kina på veien).

    Kina er også stadig mer kontrollerende på alt som gjelder territorier de ser på som sine, men som de ikke har full kontroll over. Jeg ville ikke blitt overrasket om de innfører nye restriksjoner på reiser til Taiwan (allerede strenge restriksjoner for Kinesere som vil reise dit).

    Et nylig eksempel på hvordan Kina behandler territorier de hevder er en del av Kina, men som de ikke kontrollerer var nå i høst under de asiatiske lekene. Noen av deltakerne fra India fikk ikke visumsøknadene sine behandlet (og kunne ikke delta), fordi de bor i et område som Kina mener er en del av Kina, men som er kontrollert av India - med det grunnlaget at de var Kinesiske borgere så trengte ikke visa og burde heller søke om Kinesisk pass (https://asia.nikkei.com/Politics/In...ith-China-over-visas-for-Asian-Games-athletes).
     
  20. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    384
    Likes mottatt:
    2,380
    Bonuspoeng:
    93
    Så var 72/144t visum på plass for oss også! Dette gjør transitt og ovale weekends en del enklere!

    upload_2023-12-4_11-35-12.png
     
    holmen, jgroneng, EndreD and 2 others like this.

Del denne siden