Rent personlig føler jeg det lite trykkende, men poenget mitt med å skrive innlegget var at uansett hvor trykkende man måtte føle det på tærne, så oppfordrer jeg sterkt til å poste her. Å shame folk som forsøker å gi andre her glede av billetter gagner ingen.
Og jeg er helt enig - det er helt supert at folk bruker tråden for å informere om avbestillinger! Hensikten min var ikke å ta livet av tråden og skremme folk fra å poste. Og det tror jeg heller ikke jeg har gjort. Det fremkommer relativt tydelig av hovedinnlegget mitt at folk kan ha gode grunner både til å bestille en del billetter og samtidig avbestille på kort varsel. Praksisen jeg ville til livs var hamstring av billetter uten annen grunn enn at man vil sikre seg sjæl i hue og ræva. I min verden er det usolidarisk.
Støttes. Ikke minst fordi jeg regner med at denne praksisen i bunn er en medvirkende årsak til gebyrene. Ingen som bestrider hva tråden gjelder og heller ingen som bestrider at noen ganger så må man. Det som Jeanette peker på er systematikken, det bookes i vilden sky uten at man egentlig har en reell tanke om å reise. Jeg regner med at dette vil bedre seg når det blir gebyr.
Så lenge det slippes så få seter samtidig, legges det opp til «hamstring» når man skal sette sammen en velfungerende tur i et tidsrom man har mulighet. Det blir enkel spillteori: plukker man ikke de aktuelle setene selv, er det noen andre som gjør det. Booking av seter man uansett aldri skal bruke er naturligvis en uting — det tror jeg alle kan være enige i. Shaming i denne tråden fører ikke til annet enn at folk ikke gidder å dele når bookinger kanselleres, og det er ingen på forumet tjent med.
Er nok vanskelig å gjøre noe med dessverre. Tilgjengeligheten er lav og det er ikke trivielt å få landet tur/retur reiser. Denne tråden er jo som en hjelp og det er jo kjempemessig med alle som legger ut kansellering så tidlig som mulig. På sikt så er nok løsningen at SAS legger ut flere billetter og samtidig tar gebyr på bestillingene.
Eg er godt fornøyd med at folk legger ut her og gjør det sjølv Eg er en av desse som ofte har muligheten til å dra avgårde på relativt kort varsel og har ofte snappet opp billetter som blir lagt ut her Ellers prøver eg så godt eg kan å avbestille turene mine i god tid slik at øvrige kan få sjansen til å planlegge Med 2 små ender det av og til opp med at eg må avbestille på relativt kortvarsel, det er tross alt lov for store og små å bli syke… Då er det vel bedre å nevne det her i tilfelle noen trenger billettene enn at de forblir ubrukt Men eg bestiller ikkje opp turer eg vet ikkje blir noe av… De meste eg avbestiller blir avbestilt når en støter på eit «tur» hinder Stortsett 2-4mnd fram i tid. Håper forøvrig at folket fortsetter å legge ut avbestillinger her , slik at avdeling bonus kan fortsette å benytte seg av dem Eg kommer ihvertfall til det
Å booke 9 business tur/retur billetter bare for løye 3 måneder på rad er ok mener du? Selvfølgelig reagerer folk på slikt. Skal du ikke reise så la vær å bestill. Vi som er uenige i ditt usagn har like mye rett å si hva vi mener som du som sier at det er ok det folk gjør nemlig hamstring.
Det er åpenbart ikke ønskelig, ikke noe jeg føler meg beskyldt for da jeg ikke bedriver det, og heller ikke noe det fremgår av postene mine at jeg mener at er ønskelig. Poenget mitt er at når noen kanskje har vært litt overivrige med bookingene sine, ønsker vi at de skal poste her slik at medforumister får mulighet til å overta billettene, og sette pris på den ekstra brydderiet det er for dem å gjøre det, eller ønsker vi å shame dem slik at de blir sure og slutter å poste her?
Helt enig. De fleste har nok god forståelse for at ting kan skje og det må avbestilles iblant, men den systematiske hamstringen av billetter til alle mulige datoer og kombinasjoner må jo være mulig å diskutere, og ymte frempå at kanskje er uønsket adferd som ødelegger for andre? Når ett enkelt medlem i løpet av en to-månedersperiode har avbestilt billetter på følgende datoer, er det for meg symptomatisk på hamstring. Forstår godt at SAS vurderer å innføre gebyrer når dette er bestillings- og avbestillingsmønsteret. Typisk destinasjon merket med bold, så det tydeligere kommer frem også den manglende sammenhengen av billetter. 21.01 MIA-OSL 01.02 MIA-CPH 07.02 CPH-MIA 05.03 OSL-MIA 15.03 ARN-MIA 17.03 OSL-MIA 20.03 MIA-CPH 24.03 MIA-CPH 24.04 MIA-CPH 25.04 MIA-CPH Kan godt forstå at det oppleves som gjevt å få tak i bonusbilletter, og det er jo helt klart et knapphetsgode, men all den tid dette er et entusiastforum og noen så åpenlyst systematisk utnytter systemet (på bekostning av andre), tenker jeg det er greit å påpeke at det ikke oppleves som så sympatisk. Sikkert sunt om diskusjonen i den opprinnelige tråden splittes ut i en egen tråd i vanlig åpent forum av moderator, for det er jo et tema som beviselig engasjerer og som det sikkert er interessant å ha muligheten til å diskutere. (CC @Tore)
Hvis jeg husker rett så var jo en av tingene som kom ut av et "SAS Meet & Greet" nå i Stockholm rett før jul at SAS vurderer et form for gebyr for å avbestille bonusbilletter... Mulig det har noe med dette å gjøre.
Ikke flyttet fra en annen tråd: Jeg liker ikke Chatflights. Det tar bort en del av besparelsen/verdien med bonusreiser. I praksis vil en slik operasjon nesten alltid snappe opp attraktive, tilgjengelige plasser før en privatperson med dårligere verktøy får reagert. Skal vi nå måtte betale 2-4k pp for å bruke poengene på noe fornuftig? Jeg vil sammenligne dette med aktører som lever av å skrive søknader til Innovasjon Norge, på vegne av andre (og tar en fin del av støtten). Jeg skylder ikke på Chatflights. Jeg skylder på bonusprogrammer som ikke gir privataktører enkle nok verktøy til å løse dette selv.
Fra ESTA tråden: Ikke rart vi klager på SAS når vi godtar alt mulig. Nå jobber jeg akkurat med slike problemstillinger på min jobb i et prosjekt, og vi ville absolutt ha gitt "råd med forbehold", i dette tilfellet "Ser du er norsk (jeg var jo logget inn), og da vil du sannsynligvis bare behøvde ESTA. Om du ikke blir innvilget dette, må du søke om visum". ESTA-svaret ville vært gyldig for >95% av skandinaver som ville spurt SAS om dette. De resterende ville da måtte ta kontakt med ambassaden for å forhøre seg. Her er SAS litt som NAV.