Kredittkort i USA uten statsborgerskap

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusberg89, 29. nov 2023.

1. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering på denne, enkelte Chase kort som Chase Sapphire Preferred er nå ute på Rakuten og gir 300$/30 000 Amex MR i tillegg til Sign Up Bonusen på 100 000UR. https://www.reddit.com/r/ChaseSapphire/comments/1kf2cxm/crazy_rakuten_offers_on_csp_cfu_ciu/.

Blir altså minimum $1300 i cash verdi. Men om man faktisk bruker poengene på reise som de fleste av oss gjør, blir det nærmere $2650 etter TPG sin valuering https://thepointsguy.com/loyalty-programs/monthly-valuations/.

Nå kribler det virkelig i b̶o̶o̶k̶i̶n̶g̶ søknadfingeren, for en verdi!

btm and steve0 like this.
  2. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Kan etter i dag også opplyse om at CSP gir 3x poeng på kjøp hos Coop såfremt man benytter seg av Coopay til å betale gjennom app'en i kassen. Det blir registrert som dagligvarehandel på nett. Ikke verst med 3% ren cashback på dagligvare, i tillegg til Coop-utbytte :cool:

Om du skal søke sender jeg gjerne min CSP-referral-lenke til deg :)

btm liker dette
  3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,373
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle gjerne bestilt 1 års ITIN på nett, ja… :oops:

4. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
    Blir å sende en søknad ila dagen, tar gjerne imot vervelenke på PM

steve0 liker dette
  5. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan bestille ITIN på nett. Alle varer default 3 år. Jeg gjorde det for dama via Fiverr.

6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lang tid tok det?

7. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde ikke altfor høye forhåpninger da jeg la inn søknaden nå på Sapphire Preferred, fremdeles kun ~9 måneder med kreditthistorikk på mitt SSN. CSP er tross alt Visa Signature kort med minimum $5k i grense. Men et såpass godt tilbud er vanskelig å ikke gå for, så prøvde alikavel. Har ikke særlig mange hard inquiries på kredittprofilen min uansett så skal tåle en ekstra.
    Som forventet, not approved:oops:

Snakket med reconsideration og ble fortalt at årsak var som jeg trodde, for kort kreditthistorikk. Veldig hyggelig fyr, gikk over kredittprofilen sammen over telefon og jeg argumenterte med at jeg har konto med midler i hos de og allerede et Freedom Rise kredittkort som jeg har betalt i tide hver måned i snart ett år. Videre nevnte jeg at min FICO generelt er god(rundt 730), og har heller ingen sene betalinger hos mine andre kort hos Amex og Capital One som har høyere kredittgrenser.

Han takket for informasjonen, og skulle gå over søknaden min en gang til. Ble satt på hold i noen minutter, og han kom tilbake med at de dessverre fortsatt ikke kunne godkjenne søknaden. Anbefalingen var å bygge opp minst et helt år med kreditthistorikk, og han sa systemene i Chase som regel er lite fleksible på dette.
    Kjipt, men greit nok. Flott å i det minste kunne snakke med et menneske, gå over søknaden på nytt og få klar årsak for avslag. Da blir det å fortsette å bygge opp kreditthistorikk før man hopper på neste store SUB kampanje:)

Cumulus, AirMags, mrt and 3 others like this.
  8. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Kommer litt an på når du søker. Når det er tax season i USA kan behandlingen fra IRS ta litt lengre tid. Men tror det tok rundt 8 uker etter papirene ble sendt til IRS. Fiverr tjenesten tar veldig kort tid, og kan gjøres på 1-2 dager hvis du har alt de trenger.

mrt liker dette
  9. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Og samme gjelder “skann og betal” hos Rema1000. Gir også 3% :cool:

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor har du det fra? Ser ingenting om 3% bonus med Skann & Betal i Rema1000 appen

11. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    3% cashback med Chase Sapphire Preferred-kortet (som i posten som jeg svarte på :))

Preference liker dette
  12. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Har du brukt denne adressen når du oppretter kontoer i bankene også eller er dette en adresse du endrer til i etterkant?

13. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Brukt når jeg oppretter konto ja.

14. MagnusM

MagnusM EBG

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    Kommer kanskje litt sent til bordet her, men blir blir gjerne med hvis mulig da jeg skal starte prosessen selv!

Cumulus liker dette
  15. MagnusM

MagnusM EBG

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg ønsker amerikansk kredittkort. Forsøker meg på en oppdatert “guide” som kan brukes til inspirasjon, men også tilbakemeldinger om jeg har misset noe.

Jeg skal til LA i november, og får da ordnet det fysiske besøket. Jeg har ingen bekjente som kan videresende i USA - eventuelt Canada, men dette antar jeg ikke funker. Rekkefølgen på prosessen blir da slik
    • Søke om ITIN. Jeg har lest at dette koster om lag 1000kr for kopi av pass, forsendelse og skatt. Ser at diverse folk gjør dette på fiverr, men da til 50-200€, kommer dette da i tillegg, eller fikser de det de trenger?
    • Skaffe seg mail forwarder for bevis på fysisk adresse og videresende kort - tar gjerne tips enter her eller på PM. Om det er andre bedre løsninger på bevis på fysisk adresse hører jeg gjerne det også.
    • Skaffe seg et telefonnummer i USA. (e)sim - tar gjerne tips enten her eller på PM om tips.
    • Møte opp fysisk for å åpne en bankkonto, fortrinnsvis hos Chase, evt Wells Fargo.
    • Global transfer fra Amex, til green (?), bygge seg opp kredittscore
    • Etter et år - søke på kredittkort hos Chase.
    Er det noe åpenbart jeg har misset her?

16. JonasHH

JonasHH Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Av nysgjerrighet, hvilke fordeler/bonuspoeng får man igjen for kredittkort fra USA?

17. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Bedre løsning er jo om du kan bruke en venn, men det har ikke alle anledning til såklart.

Tello (rett fram) til $5 i måneden, eller T-Mobile til $3 i måneden (må kjøpes fra videreselger)

Du kan få hvilket som helst kort med Global Transfer, men prosessen kan du bare bruke 1 gang. Du kan få velkomstbonus på kortet, så se litt an på hva som finnes (og gir mening for deg) når du skal søke.

Chase har et kredittkort tilgjengelig for folk uten kreditthistorikk i USA. Det heter Freedom Rise, og det var slik jeg startet i USA. Trenger bare bankkonto hos Chase med noen hundre dollar på, og blank historikk. Kortet er gebyrfritt å ha, gir 1.5% cashback på alt, og etter et år blir man 'oppgradert' til Freedom Unlimited, som også er gebyrfritt. Merk dog at kortet har temmelig høyt valutapåslag, så kanskje ikke bruk det til utgifter her hjemme. Jeg føler at det er et greit kort å ha som "evig"-kort - kortet du aldri avslutter fordi det er det eldste på kreditthistorikken din, og danner grunnlag for høyere score fordi du har vist over lengre tid at du klarer å forholde deg sunt til kredittene du får.

Chase trenger fremdeles minst ett år med historikk før de er villige til å selge deg andre kort, men å ha en fot i døra der tidlig kan ikke skade tenker jeg.

AirMags, Preference, btm and 3 others like this.
  18. johnsenw92

johnsenw92 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som har fått til dette i det siste? Og isåfall, hva brukte dere for å få adresse?

19. tkrunning

tkrunning Infrequent frequent flier

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har hatt kredittkort i USA i 10+ år nå, absolutt verdt bryet med å komme i gang.

Angående adresse så er det best å få hjelp av en venn som bor i USA. Men dersom det ikke er et alternativ så må du lete etter en adresse som ikke er flagget som CMRA i USPS sin database. For å ikke være til bry for vennene mine i USA gjør jeg det sistnevnte selv.

Ulempen med dette er at disse adressene ikke pleier å forbli non-CMRA til evig tid. Noen ganger blir de flagget i løpet av dager eller uker, noen ganger et par måneder. Min første slike adresse varte ca 2 år før den ble flagget.

Det er to nettsider hvor du kan finne mange forwarders som ikke (enda) er flagget som CMRA: Anytime Mailbox og iPostal1. Grunnen er at disse aggregerer tusenvis av små uavhengige "mailroom operators" som driver med forwarding på siden.

Det er fortsatt krevende å finne de som ikke er flagget som CMRA. Og enda mer sjansespill å finne de som ikke kommer til å bli flagget før du rekker å søke om de kredittkortene du vil.

For et par år siden så gikk jeg gjennom alle adressene du finner hos Anytime Mailbox (ved å bruke Smarty sin US Address API) for å finne en adresse som kunne funke for meg selv. Jeg delte det som en database her (bak en gratis innlogging for å "beskytte" adressene), samt skrev en utfyllende forklaring på hvordan man kan gå frem og hva man bør være på vakt etter.

Siden desember i fjor har jeg også inkludert adresser fra iPostal1 i databasen, samt satt opp noen automatiske prosesser som henter inn nye adresser når de dukker opp og regelmessig sjekker at alle adressene i databasen enda ikke har blitt flagget som CMRA.

Et tips vil være å gå for en adresse som har vært i databasen en stund, siden de som nettopp har dukket opp er mer sannsynlige at de blir flagget som CMRA i nærmeste fremtid.

Et annet tips er å alltid verifisere adressen du vil bruke selv. Du kan enten bruke Smarty (de har et gratis verktøy hvor man kan verifisere en og en adresse) eller direkte med USPS sin database.

Håper dette kan være til hjelp for noen som vil legge ut på denne reisen men som sliter med å finne en brukbar adresse!

Last edited: 31. juli 2025
    Spielhaug, mrt, MagnusM and 8 others like this.

Del denne siden