Kredittkort i USA uten statsborgerskap

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusberg89, 29. nov 2023.

1. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Om du vil ha ITIN-brevet på plass i juli begynner du å få dårlig tid allerede for å sette den prosessen i gang. Husk at det er postgang begge veier og behandlingstid involvert, og det blir ikke akkurat flere ansatte der med det første for å ta unna bølgen som kommer snart ifm tax season :confused:

Det er min opplevelse, ja. Skal ikke utelukke at det kanskje er mulig hos noen fysiske banker å åpne konto uten ITIN, men tipper det blir flere spørsmål av slikt. I tillegg til at man uansett trenger det nummeret for å skaffe kredittkort etterpå.

NKA_Pls and mrt like this.
  2. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen endringer å melde fra min side, begynner å nærme meg et helt år med aktivt bruk nå og har ikke opplevd noen problemer. Ingen erfaring med ITIN dessverre, da jeg bruker mitt SSN. Kan si at jeg har vært positivt overrasket over kurs og evt. kostnader ifbm. veksling. Uten valutapåslag ender man selvsagt opp rundt midtkurs uansett, men ved å følge litt med og veksle over på Revolut/Wise når kursen er bedre i løpet av hver 45-dagers periode har jeg endt med å tjene inn rundt 1% ekstra:cool:. Valutakurser svinger jo ganske opp og ned naturlig, og generelt lite risiko når både inntekt og kjøp er i NOK.

Tenker å ta en ny runde med kortsøknad(er) snart som betyr at jeg må begynne å se på mail forwardere. Om noen har erfaringer eller ønsker å diskutere valg av disse gjerne send meg en PM, så kan vi lage en gruppe.

mrt liker dette
  3. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er med på en slik gruppe. Nettopp sendt inn ITIN søknad og skal straks jeg har fått svar på en kredittkortrunde

4. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Intresert i gruppe

5. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Hører gjerne om mail forwardere som faktisk funker for kredittkort ja (de fleste standard tilbydere som dukker opp med et enkelt nettsøk funker ikke). Per nå kan jeg bruke en "venn" i USA, men det varer ikke evig.

6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Starter en samtalegruppe, men fikk ikke lov å sende melding til deg av systemet :eek:

Last edited: 28. mars 2025
    oslo.to.unknown liker dette
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Snakk om overformynderi :oops:

oslo.to.unknown liker dette
  8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ingen problem å få kredittkort i USA, du trenger ikke statsborgerskap, men det er en fordel om du har ett grønt kort og adresse der.

Eller at du eier en bolig der, da får du åpnet en konto fordi du må betale avgiftene på hytta di i Colorado, med 5000 USD eller mer alltid på bok, så er det bare å søke :cool:

Forresten jeg er Amerikansk statsborger, men jeg får ikke kredittkort der, har ikke bodd der på over 40 år, og ikke eier jeg noe der heller, så jeg må selv igjennom en drita prosess for å få kredittkort der selv. Den eneste fordelen jeg har er det at jeg kan flytte dit å åpne en konto om jeg vil, men ser ikke poenget i det for min del o_O

9. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Har flere kort fra US. Har ITIN nummer jeg har fått for formålet. Bruker physicaladrress.com. Ike vært problem å få CC her. Myus og andre vil ikke ha dette.

10. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Hva står CC for, og hva er Maus og andre? :)

11. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    MyUS er en mail forwarding tjeneste, veldig bra for å videresende ting kjøpt på nettbutikker som ikke sender til Norge, men altså ikke for kredittkort virker det som.

mrt liker dette
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,538
    Bonuspoeng:
    293
    Den nettsiden får lite skryt.. er du fornøyd?

13. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har brukt Global Transfer hos Amex? Får man samme kredittgrense som kortet man har i Norge?

14. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Vært kunde noen år, og funker bra for min del. Scanner brev også, samt du kan sende pakker der som du selv plukker opp (som er for store til å levere til AMazon Prime lokasjoner f.eks). Nettsiden er jo elendig, men funker til formålet, så bryr meg lite da.

mrt liker dette
  15. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    CreditCard. MyUS er en nettside/tjeneste.

mrt liker dette
  16. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Du får ikke samme, men antageligvis en god ramme basert på kundeforholdet ditt med Amex Europe. Jeg har gått gjennom global transfer og fikk 10k USD kredittgrense på første kortet mitt der, som var langt over forventning egentlig. Andre kortet fikk jeg ‘bare’ 3k på så har flyttet grensen litt mellom kortene etter hvert. Har vært AmEx kunde her til lands i en årrekke.

tobeornot999 and mrt like this.
  17. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk i dag gjennom søknad om Chase Sapphire Preferred, med kampanje på 100.000 UR-bonuspoeng etter $5k spend i løpet av 3 måneder. Innvilget med $14k kredittgrense, har litt over ett år i historikk på min ITIN. Om man bruker poengene gjennom bookingssystemet dems er de verdt $1250 - alternativt kan de brukes på å betale ned $1000 av kredittkortfakturaen (som er så nærme 'cash' man kommer). En slik kampanje skal man se lenge etter i Europa!

Baldrick, AirMags, MarkSS and 2 others like this.
  18. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
    Har hørt at Chase er en av bankene som tillater internasjonal mailing adresse, og at korrespondanse til Europa da ofte kommer fra deres UK branch. Ser jeg får valg om dette om jeg går inn og skal legge inn ny/ekstra adresse i Chase-appen. Har du prøvd å få kort tilsendt direkte til Norge eller bruker du mail forwarder?

19. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Bruker forwarder, har ikke prøvd internasjonal adresse enda. Man trenger jo uansett en amerikansk adresse til å ha som billing address og for å tilfredsstille bankens KYC samt kredittbyråene.

tobeornot999 liker dette
  20. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    btm liker dette

Del denne siden