Kredittkort i USA uten statsborgerskap

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusberg89, 29. nov 2023.

  1. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    996
    Likes mottatt:
    2,351
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk godkjent mitt US Amex kort i dag.
    Starter med Green og går oppover etter hvert som jeg har fått velkomstbonusen.
    Har ikke ITIN enda, så fikk kortet via global transfer basert på min norske historikk hos Amex.
     
  2. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    996
    Likes mottatt:
    2,351
    Bonuspoeng:
    93
    Dere som bruker mail forwarding i USA, hva koster det i måneden, og per brev som videresendes?
     
  3. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Koster 10 dollar i måneden, da scanner de brevet og jeg kan velge å sende den til Norge. Ratene varierer fra 1-2 dollar for normal post til 60-100 dollar med express med DHL (da kommer den etter 2-3 dager)
     
    markus liker dette
  4. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Har jobbet meg gjennom denne prosessen nå og fått tak i US Amex Green og Capital One sitt Savor One kort.

    Noen her som bruker Amerikanske kort aktivt og vet hva den billigste måten å gå fra NOK i lokal norsk bankkonto til USD i lokal Amerikansk konto? For vekslingen er det nok Revolut/Wise som gjelder, men lurer på hvordan folk overfører til/fra disse plattformene med lavest mulig kostnad.
     
    Shyneno liker dette
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde konto i Citizens i 2016 (ble tømt det året). Noen sjanse for at denne fortsatt kan brukes, eller deaktiveres slikt fortløpende? Finner ikke innloggingsinfo, så har uansett en jobb å gjøre for å komme meg inn igjen…
     
  6. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    348
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har en oppdatert og grei guide for å få til dette?
     
  7. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Her kommer en liten oppsummering av min opplevelse og hvordan jeg fikk tak i amerikanske kort. Krever som sagt en del innsats innledningsvis, men er mer enn verdt det etter min mening mtp. det man får igjen i bonus og poeng fremover.

    Første steg er å få åpnet amerikansk bankkonto. For første konto må du møte opp fysisk med nødvendige dokumenter som er:
    • To former for ID
    • SSN/ITIN
    • Proof of address
    ID kan være pass+bankkort med ditt navn på. Jeg hadde litt flaks siden jeg fikk utsendt et SSN i mitt navn for et kort arbeidsopphold der noen år siden, og fant ut at SSN er gyldig livet ut. ITIN derimot skal fungere på samme måte, bare at man må levere skattemelding for å holde det aktivt. Første proof of address det mest krevende, da banker som regel krever nettopp en kontoutskrift, regning, eller annet som kan bekrefte bosted. Banker er generelt og ganske strenge på dokumentene, og aksepterer som regel ikke utskrift fra Revolut/Wise som man kan sette vilkårlig adresse på.

    Det jeg gjorde var å søke om et IDNYC https://www.nyc.gov/site/idnyc/ som er et "lightweight" ID-kort nesten alle kan få i New York. Som regel ment for migranter som kanskje ikke kom til USA på helt lovlig vis, og dermed har problemer med å skaffe seg offisiell dokumentasjon. De skriver selv at "ALL New Yorkers, regardless of immigration status are eligible to receive the IDNYC card. The City will not ask you what your immigration status is". Så har altså ikke noe å si om man er der kun på ESTA som turist. Du blir ikke spurt om dette. Her er de mye mindre strenge på dokumentasjon(Er tross alt lagd for innvandrere som sliter med akkurat dette), og de aksepterer kontoutskrift fra f.eks. Wise.
    Men hvordan hjelper ID på proof of address? Her er trikset: ID'er i USA printer nemlig adressen du søker med på ID-kortet, og flere banker aksepterer dette som proof of address om du I tillegg har 2 andre former for ID som du bruker for å bekrefte selve identiteten. ID kortet blir sendt i posten, så bruk enten adressen til en mail forwarder du velger eller optimalt sett noen du kjenner som bor i New York.

    Etter å ha åpnet første konto og kontoutskrift generert, er det bare å bruke dette og bygge videre. Endring av adresse er og enkelt og gjøres bare online.
    Med konto man kan betale kredittkortregningen fra klar er det bare å begynne å søke om kort. Det er først nødvendig å bygge opp sin kredittscore og historikk, det finnes nok av ressurser online som beskriver denne prosessen i mer detalj. Søker man på Amex kan de og bruke din norske amex-historik, så gjør det litt enklere å bli godkjent der.

    Kostnader for moroa fremover blir 2 ting, aktivt amerikansk tlf nummer og mail forwarding. Mobilabonnement er 5$/mnd, så veldig liten kostnad for det. For mail forwarding trenger man egentlig ikke noe aktivt abonnement, har bare vært nødvendig for meg når jeg trenger å motta et nytt fysisk kort. Alle banker og kredittkortselskaper jeg har vært borti gir deg mulighet for "paperless", så alt kommer digitalt i app/på epost.
     
    Spielhaug, EndreD, Preference and 9 others like this.
  8. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Side note: Når man først har etablert seg med SSN/ITIN, konto og kort, bør man og se på muligheten for å åpne flere bankkontoer. Ikke bare kredittkort som gir store SUB over dammen, bonuser ved åpning av konto er og sinnsykt høye. Har så langt dratt inn rundt 1300$ på 6 måneder ved åpning av kontoer.
    DOC gir en fin oversikt over aktive bonusmuligheter: https://www.doctorofcredit.com/best-bank-account-bonuses/
     
    Spielhaug, EndreD, jgroneng and 4 others like this.
  9. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Kan jeg spørre om hvilket mail forwarding selskap du anbefaler? Det er ganske mange av dem, ser jeg. De fleste koster ca. 10 dollar i måneden.
     
  10. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde konto i Citizens fra 2013-2015, og da jeg ba dem å avslutte konto var svaret tilbake bare ‘sørg for at saldo er 0 også blir kontoen stengt automatisk etter noen måneder’. Så tror ikke at du kommer deg inn igjen uten videre dessverre.
     
  11. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Der er du nok heldig med gyldig SSN, da det kreves som regel personlig oppmøte for å åpne bankkonto med ITIN. Ikke alle banker som tillater det heller (man skal helst ikke lyve om å være skattemessig bosatt i USA), også er det banker (f.eks. Wells Fargo) som spesifikt nekter å utbetale bonus til de som ikke er bosatt i landet. Hadde vært greit om DoC kunne hatt en filter for dette :)
     
  12. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har bank konto i flere banker og 2 kredittkort fra BoA, uten å ha noen ITIN (eller SSN). Søkte om kort i en branch etter å ha hatt bankkontoen noen år. Skulle gjerne hatt et Chase kort også, men det er vel vanskelig å få overført credit history fra BoA siden jeg ikke har ITIN? Og uansett er det jo vanskelig å søke uten ITIN.

    Hadde også Citibank konto før (stengte i fjor da de startet med høyere gebyrer), men fikk beskjed i branch om at NRA ikke lenger kunne søke om kredittkort, eller mulig de sa at jeg måtte ha en spesifikk dokumentasjon fra employer el lign, som ikke funket for meg.
     
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Har da funnet frem mitt gamle SSN-kort fra 2016, og skjønner at det fortsatt er gyldig.

    Hva er da de mest kostnadseffektive og praktisk enkle måtene å ordne krav om amerikansk telefonnummer og amerikansk adresse? Det blir da kun for dette formålet.

    Og er det noen banker som regnes som bedre enn andre mht. enkelhet med å få etablert konto og ikke minst løpende gebyrer?
     
    Shyneno liker dette
  14. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har Wells Fargo, BoA, TdBank. Wells fargo er billigst med ingen fast gebyr hvis du har $500 på konto, BoA starter ved $1500. Td Bank har jeg en premium konto som krever $2500 min balance, men gir et debit kort med 0% vekslingsgebyr og i tillegg tilbakebetaler gebyrer som minibanker betaler (feks i Thailand så koster det alltid en del). Ser nå at BoA også nå har en konto som kun krever $500.

    I forhold til address, så trengs det nok en for å åpne kontoen, men etter det kan den forandres til Norsk eller utenlandsk adresse. Både TdBank og BoA gjør dette (har ikke prøvd hos Wells Fargo).

    Ellers, så er jo HSBC Premier også et alternativ. De krever $100K balance, men du kan også deposit min $5000 med ACH månedlig for å slippe gebyr. HSBC har gratis inn og også ut wire transfer, som kan være nyttig.
     
    Gullars liker dette
  15. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har så langt ikke hatt behov for mail forwarding, brukte adressen til en kompis jeg kjenner for åpning av konto og mine første kort. Plukket så opp brevene som ble sendt når jeg dro på ferie til New York. Er som sagt lite post jeg faktisk behøver fysisk sendt til Norge, eneste jeg kan komme på er når jeg evt. søker om nye kort. Om et par år kan kanskje dette også bare være digitalt, og man legger nye kort inn i digital lommebok.

    Når det kommer til faktisk valg av mail forwarder bør man holde det litt "lowkey" og ikke poste åpenlyst om det. Blir operasjonen til en forwarder for stor og kjent flagges det ofte som CMRA(Commercial Mail Receiving Agency) av USPS. Man kan sjekke dette på https://tools.usps.com/go/ZipLookupAction!input.action. Enkelte banker godtar ikke slike kommersielle adresser, og man må derfor finne en ny forwarder.

    Så om noen her tenker å diskutere valg av/erfaringer med spesifikke mail forwardere, foreslår jeg at vi tar det over PM, evt. i en gruppe.
     

Del denne siden