Kredittkort i USA uten statsborgerskap

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusberg89, 29. nov 2023.

  1. teodorb851

    teodorb851 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Vil du også sende meg en PM med info? :)
     
  2. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var i USA forrige uke og ordnet meg bankkonto hos Wells Fargo. Har søkt om US Amex med global transfer og venter på svar der.

    Neste steg blir ITIN.
     
    AirMags, trippeltriumf and magnusha like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,442
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan fikk du bankkonto uten ITIN?
     
  4. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Man trenger ikke ITIN for bankkonto. Du trenger to former for ID, og proof of address.

    Merkelig nok var ikke norsk førerkort gyldig ID, men pass i kombinasjon med et norsk Amex kort (uten bilde) var nok.

    Som proof of address brukte jeg en faktura for mobilabonnementet mitt i USA.
     
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,547
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor enkelt er det å skaffe seg mobilabonnement i USA når man ikke bor der?
     
  6. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Det er null problem, men du må ha en adresse å sende sim-kortet til.
    Jeg har abonnement hos Tello, for der kan man få en veldig lav månedspris ved å velge bort data og ringeminutter. Tello er også genial da man kan ringe fra appen deres, så jeg kan ringe Amex i USA fra mitt US-nummer uten ekstra kostnad.
     
    Baldrick and Flyingdutchman like this.
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Hva slags adresse brukte du til mobilabonnementet?
     
  8. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Min fru bor der borte, så jeg har alt til hennes adresse.
    Når jeg flytter bortover selv kan jeg ordne adresse for hele IF slik at alle får en enkel vei til US kort.
     
    MagnusM, ina, Baldrick and 10 others like this.
  9. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    235
    Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Så med andre ord kan jeg bare bestille simkort og sende det til adressen til en kompis der borte og så bare svinge innom en bank og åpne konto?
     
  10. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men det er ikke alle banker som vil godta det som proof of address. Så det gjelder å møte på riktig ansatt i banken du besøker også.

    Jeg fikk opprettet konto hos Wells Fargo. Fikk nei hos Chase og BOA. Her tror jeg det kan variere fra filial til filial, og fra ansatt til ansatt.
     
    NoLimit and AirMags like this.
  11. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    939
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Tror det kanskje kan være en fordel å gå i en filial i nærheten av store universiterer for eksempel. Der er nok ansatte ganske vant med å utstede konto til utlendinger.
     
    CLT and AirMags like this.
  12. AirMags

    AirMags Medlem

    Innlegg:
    235
    Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok et godt tips ja. Jeg skal til New York så får finne en filial rundt et universitet der da.

    Fikk du da noen velkomstbonus som ny kunde? Hvor i landet var du?
    Tenker jeg skal prøve meg på dette jeg også ettersom jeg planlegger å dra dit i mai.

    Hvordan er det å bruke amerikansk AmEx her i Europa? Sånn for å kunne tjene opp bonuspoeng til forskjellige andre selskaper så man kan fortsette å fly LH F etc?
     
    Last edited: 16. febr 2024
  13. markus

    markus Jetlag.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Mobiltelefonregning ble ikke godtatt som adressebevis hos Amex. Har sendt inn nye dokumenter i form av brev fra banken, så får vi se om det godkjennes.

    Har også søkt om ITIN, så forhåpentligvis er det på plass om ikke alt for lenge.

    Ikke noen ny kunde bonus. Var i Florida.

    Skal ikke være noe problem å bruke kortene i Europa. En fordel er at mange av kortene der borte har null valutapåslag, så selv om noen kroner forsvinner i valutavekslingen blir ikke regnestykket helt for jævlig
     
    AirMags liker dette
  14. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Wells Fargo sier spesifikt i sine betingelser at ny-kunde-bonus ikke blir utbetalt til alle de som signerer W-8BEN istedenfor W-9. Så det er kanskje derfor?

    Jeg fikk åpnet hos BofA med 200 dollar bonus ved å bruke samme kontoutskriften som hos Chase. Fikk forøvrig nei hos Citi (ikke godkjent dokumentasjon), US Bank (adresse for langt unna der jeg prøvde å åpne) og BMO Harris (ikke godkjent dokumentasjon).

    I praksis må man nok møte på en ansatt som både er kjent med prosessen og lar seg overbevise av at du ikke utgjør en for stor risiko. For til syvende og sist er det kundebehandlere, og på godt amerikansk vis må de jo oppnå sine mål. Jeg kan godt tenke meg at de får dårligere rangering internt om de tillater kunder som etter hvert viser seg å være uakseptabelt for banken, og bedre rangering desto mer penger de nye kundene bringer inn. Så her gjelder det å ha god presentasjon, være høflig, og evne å kommunisere med kundebehandleren på det rette plan.
     
    AirMags and markus like this.
  15. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Har du Amex i fra Norge kan du søke om global transfer. Da «henter» de kredittscoren din fra Norge til USA. Jeg fikk Amex platinum uten å ha noe kreditthistorikk i USA ved hjelp av dette. Si ifra hvis du vil ha vervelink til noen kort i fremtiden, så kan vi få noen gode bonuser begge to ;)

    NB! Amex har begynt med en sær regel om at du ikke får bonus for lavere tier kort nå. Så hvis du vil ha maksimal bonus må du få for green->gold->platinum. Går du rett til platinum kan du ikke få bonus på green eller gold :(
     
    ina, AirMags and Feqzz like this.
  16. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er poenginntjeningen på Amex plat us?
     
  17. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Ganske begrenset opptjening på det. 5x på fly booket direkte med flyselskapet og 5x for hotell og fly booket via amextravel.com. 1x på alt annet. 1USD=1MR Points.
    her kan du lese mer om Platunim: https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/card/platinum/
    Platinum er ikke for daglig poengsanking, men fly og ekstra perks som prioritet pass, entertainment Credit+++ Ønsker du et kort som gir mye poeng ved bruk så er Amex Gold bra på restauranter.
    Her er også andre selskapet som Chase og CapitalOne bedre.
     
    AirMags and oslo.to.unknown like this.
  18. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har prøvd flere ganger å søke om amex gold via global transfer, men det ser ut som om akkurat det kortet ikke lar seg skaffe gjennom GT. Alternativt er det noe feil med min konto…
    Kan sikkert ta imot et (samt dine tanker om det beste kortet å begynne med hos amex) om det gir ekstra bonus :)
     
  19. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Hmm, rart. Men har du fått ITIN enda? Amex har gått bort i fra at man får åpnet konto uten ITIN nå, dette var mulig frem til slutten av 2023.

    Nå er det best å skaffe seg Amex Green, så Amex Gold og til slutt Amex Platinum for å få mest mulig sign-up bonuser. Starter du med Platinum kan du ikke få bonus på Green og Gold.

    Legger med referral for Amex og Chase her, for de som er interessert :)
    https://americanexpress.com/en-us/referral/MAGNUAPyl7?XL=MIMNS
    https://www.referyourchasecard.com/19l/8W6MSJRGSX
     
    Last edited: 24. febr 2024
  20. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Jo, fikk jo ITIN før jeg åpnet bankkontoene mine. Men når jeg prøver å søke Gold, kommer jeg til steget der jeg må logge inn med norsk AmEx konto for at de skal hente informasjon derfra istedenfor kredittsjekk i USA, og da får jeg opp 'tilbud ikke lenger tilgjengelig'. Og når jeg da går tilbake til kortoversikten, er Gold kortet også forsvunnet (samt alle forhøyede bonustilbud - virker som om GT nuller ut bonuskampanje). Så tror at de har sperret for GT til akkurat det kortet, dessverre. Vurderingen står da mellom Green med 40k MR eller Hilton med 150k HH. Valgets kval :p

    Ta det heller på PM eller i referral-tråden, vi skal helst ikke spre referrallenker overalt i forumet. Og hvis det er noen som skal bruke mitt oppskrift hos Chase, ville jeg satt pris på om man bruker min lenke til det også :) (og bare send PM når man har kommet så langt).
     

Del denne siden