Kredittkort i USA uten statsborgerskap

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusberg89, 29. nov 2023.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,539
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan gikk du frem etter å ha fått ITIN? Møte opp i bank for å få konto?

2. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg gjorde dette i motsatt rekkefølge, fikk først bankkonto, men fant fort ut at jeg trengte ITIN for å få noen andre kort enn Amex. For å opprette bankkonto hos Bank of America måtte jeg møte fysisk med to typer ID (pass+førerkort/ID-kort). Merk at det krever proof of physical address, dette var det som var mest krevende for meg.

3. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg venter på svar fra IRS med min ITIN etter å ha skrevet og sendt min egen søknad. Kan enkelt gjøres selv til en brøkdel av den prisen, men det krever at man følger reglene til punkt og prikke.

Kostnader:
    - Sertifisert kopi av pass (for å unngå å måtte sende det fysiske passet i posten fram og tilbake) - ca 550 NOK
    - Forsendelse av dokumentasjon med UPS - ca 380 NOK
    - Skatt til USA - ca 100 NOK

Altså ferdig for litt over tusenlappen. Om du kan klare deg uten pass over lengre tid kan du slippe unna med kun kostnaden for å sende rekommandert brev til USA og litt skatt. Eller om du kan møte opp fysisk i løpet av en tur til USA kan du be om en time hos skattekontoret og få de til å ta en sertifisert kopi av passet og sende inn dokumentene gratis. Guide for hvordan man kan gå fram finnes på Reddit.

Merk at en ITIN også går ut på dato om man i løpet av tre sammenhengende år ikke leverer amerikansk selvangivelse. Dvs man har litt vedlikeholdskostnader ift dette nummeret også, men de er ikke veldig store.

Ellers må man uansett ha amerikansk postadresse (leie fra et selskap som kan videresende internasjonalt eller låne adressen til en venn som er til å stole på) og amerikansk telefonnummer for å motta tekstmeldinger til 2FA fra bankene. Noen banker kan være kresne og ikke akseptere såkalte VOIP-numrene (typ google voice og de fleste MVNO'er), så her kan det være lurt med (e)sim direkte fra AT&T eller T-Mobile.
    Disse to faste kostnader sammen koster vel minst rund 15-20 dollar i måneden (si 200 i året), så ikke se bort fra disse når du regner på hvorvidt det lønner seg å ha amerikanske kort. Jeg velger å se på det mer som en hobby enn noe som lønner seg, men dette er jo som smak og behag...

Baldrick, Spielhaug and markus like this.
  4. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    315
    Bonuspoeng:
    63
    Au, jeg har en ITIN som har gått ut på dato, du vet ikke hvordan dette gjenopplives? Og har du tips om selskap som gir deg proof of adress og videresending for en billig penge?

5. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    281
    Bonuspoeng:
    53
    Noe oppdatering fra folk som har prøvd å gjøre dette eller er under prosessen? :)

6. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Er i USA nå, og har lyktes med å åpne bankkonto hos Chase (med $900 i ny-kunde-bonus :cool:). Kommer til å søke Chase Freedom Rise kredittkort ila uken (avgiftsfritt kort som kun tilbys de uten kreditthistorikk), som blir mitt første og dermed 'til evig tid'-kort for å forankre kredittscoren. Når det er i boks og første kontoutskrift generert, blir det søknad hos AmEx (Gold eller Platinum, ikke helt bestemt enda), og da er karusellen i gang.

jonss, magnusha, Baldrick and 6 others like this.
  7. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke helt hvordan en ITIN som har gått ut på dato allerede kan gjenoppleves. Muligens blir det et nytt nummer...

Vedr. forwarding: jeg bruker selv en av de som er listet opp her: Compilation of US-to-Canada Mail Forwarders | Frugal Flyer
    Proof of address får du ikke fra forwarderen, det må du nok skaffe selv, og det er dermed den største utfordringen. Om du søker ITIN med mailing address som peker på forwarderen, får du jo proof of address i.o.m. at din ITIN notice blir sendt dit. Det betyr at du da har fysisk post fra en føderal etat (IRS) som ble sendt til deg på den addressen, og det brevet kan du så bruke hos noen banker for å få åpnet din første bankkonto. Etter det er man vel i mål, for derifra kan du bruke kontoutskriftene som proof of address. Hvis du senere skulle bytte addresse, kan du hos de fleste bankene gjøre dette på nett.

Men dette er absolutt ikke den eneste måten å gjøre det på. Har lest om noen som har brukt faktura fra sitt Google Fi mobilabonnement (som du kan sette vilkårlig addresse på) som utility bill, selv om det ser ut som om det blir strammet inn litt på akkurat det hos noen. Summa summarum: vær kreativ :)

Are liker dette
  8. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    315
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, fikk tak i Bank of Americas Travel Rewards kort da vi var i USA over jul. Har betalt min første regning, så da er vi i gang med å bygge kreditthistorikk. Hadde konto i banken (med norsk adresse) fra noen år siden da vi hadde en liten leilighet der, det var ikke noe større problem også å få et kredittkort. Så det er mulig det er et triks - først opprette en vanlig konto og deretter be om et kredittkort. Vi har riktignok latt det stå ca 1500 USD på denne brukskontoen for å holde den i live gebyrfritt, mulig det hjalp.

9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,070
    Bonuspoeng:
    293
    Måtte du ha amerikansk adresse eller regninger som bekreftelse på bosted i USA?

10. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilke andre kort enn ITIN har du? Har hatt dette i noen år og har en FICO på ca 800, men opplever å få avslag fra de andre selskapene enn Amex.

11. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Har foreløpig kun Chase Preferred nå (+amex gold og plat). Måtte ringe inn da søknaden ble avvist. De krevde dokumentasjon på itin og adresse, så gikk den igjennom

12. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Begge deler. Jeg fant en fintech app som lar deg åpne bankkonto med bilde av pass og selfie, og som verifiserer addressen du oppgir ved at du må være der og la appen sjekke GPS-posisjonen din. Så lenge addressen er registrert som residential i USPS sin database funker nok det. Kontoutskrift fra appen var nok bevis til å overtale Chase, da det er en FDIC bank i bånn som står ansvarlig for kontoen :)

Men som sagt, det er flere veier til målet. Man må være litt kreativ for å få det første dokumentet, men derfra kan du bare bygge videre.

Chase virket også som at de har gode rutiner for NRA-kunder (Non Resident Alien). Forklarte at jeg er i USA 50-60 dager i året og dermed ikke automatisk tax resident, og systemet spyttet ut de riktige dokumentene for det (W-8BEN istedenfor W-9).

Baldrick, Are, Squanchy and 1 other person like this.
  13. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Om jeg forstår det riktig så bygger alle disse strategiene på at man skaffer seg et "falskt" bevis for at man har adresse i USA. Jeg antar det også betyr at man teknisk sett bryter med en eller annen avtale idet man signerer seg for kortet? Hva slags konsekvenser kan dette få om det blir oppdaget?

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,070
    Bonuspoeng:
    293
    Vil du dele hvilken app du brukte?

15. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Sender deg melding.

På godt amerikansk: Disclaimer: I am not a lawyer, this is not legal advice. Please do your own research before trusting a random person on the internet.

Beviset i seg selv er jo ikke falskt såfremt du ikke aktivt lager eller modifiserer dokumentene for å vise noe annet enn det som sto der fra før. Da blir det jo forfalskning, og det er absolutt ikke greit. Grunnen til at bankene krever bevis på addresse er KYC og AML kravene som ble pålagt ifm PATRIOT act (takket være Bush jr.). De er livredde for identitetstyveri og falske identiteter, for det er knyttet tett til illegale aktiviteter. Og identitetsbygging er jo nettopp det en som er 'ny' i USA må gjøre, så de må gjøre så godt de kan å se etter tegn på illegal aktivitet uten å nekte faktiske personer tilgang til banksystemet. Det er ikke noe i den loven som tilsier at bankene må kreve bevis på en amerikansk addresse, men det er slik de har implementert dette, fordi det var den enkleste løsningen for dem. Det finnes noen banker som lar deg ha konto uten noe som helst amerikansk addresse også, men de påtar seg da litt mer risiko og compliance-kostnader, og da krever de meste til gjengjeld store innskudd for å godtgjøre merarbeidet.

Det er faktisk litt forvirring rundt ordet 'residence' også. Det kan brukes til å mene både 'stedet du er å finne per dd' (residence), 'stedet du har permanent oppholdstillatelse' (permanent residence), og 'skattemessig bopel' (tax residence). Og det er ikke altid like lett å finne ut av hva banken mener du skal signere under på.

Om de krever skattemessig bosatt i USA (hovedsaklig i kundeforhold der du potensielt tjener penger som skal skattes av, slik som inntektsrenter og aksjegevinster), så blir det på lik linje som å fylle ut et W-9 skjema, og det kommer jeg personlig aldri til å gjøre. For da vekker man potensielt sovende drager hos skatteetaten (IRS). Det er ikke gitt at man nødvendigvis havner i trøbbel for det, men det blir hodebry og papirarbeid for å bevise at 'ja, jeg har signert en deklarasjon om at jeg er skattemessig bosatt i USA hos den banken, men jeg kan bevise at jeg ikke var/er det likevel'. De bankene som tåler merarbeidet de må gjøre for ikke-bosatte kunder (slik som Chase og BofA mm, samt investeringsbanker som Schwab og TD Ameritrade) har rutiner for dette og gir deg en W-8BEN istedenfor W-9. W-8BEN er skjemaet for de som er skattemessig bosatt utenfor USA og krever skattefradrag ihht skatteavtalen mellom USA og landet de betaler skatt til, såfremt en slik avtale foreligger. Og det gjør det jo mellom USA og Norge. Disse personene er i hovedsak beskrevet som Non Resident Alien. Non Resident betyr at du ikke har permanent oppholdstillatelse (og dermed høyst sannsynlig ikke er skattemessig bosatt heller), og Alien betyr at du ikke har amerikansk statsborgerskap. Jeg holder meg til disse.

Om det handler om et kundeforhold der det ikke er noe skatt i bildet (slik som ren kredittkort), er det litt mer ullent. Da må du se om det står '(legal) resident' eller '(legal) permanent resident'. Om du er i USA som turist eller forretningsreisende, er du jo i 'legal status' så lenge visumperioden din værer. Mens permanent resident krever permanent oppholdstillatelse, og om du har det, burde du ikke se på denne tråden i det hele tatt :)

Last edited: 06. febr 2024
    jonss, chrt, Are and 5 others like this.
  16. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Send gjerne finansinstitusjon info på pm!

17. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Tror du har sperret for pm? Får ikke opp muligheten iallefall.

18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror tittelen på tråden er litt misvisende, den misforstår "Citizens vs Residency" så spørsmålet er heller om du kan få kredittkort i USA uten årlig oppholdstillatelse eller Green Card. Statsborgerskap har ikke noe med kredittverdighet i USA i det hele tatt!

19. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    281
    Bonuspoeng:
    53
    Kan du sende meg og en PM :rolleyes:

20. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Svarer meg selv - la inn søknaden i dag, og den gikk til 'review' (men uten tilbakemelding hverken på epost eller i nettbanken). Ringte til kundeservice og de sa at søknaden ble avslått. Ba om å snakke med 'reconsideration', men jeg fikk bare et automatisk system som informerte at det ble sendt et brev i posten med krav om supplerende informasjon. Aha! Den var da ikke avslått likevel.

Med den informasjonen prøvde jeg å ringe avdelingen som driver med informasjonsetterprøving. Det ble ganske mange spørsmål om identiteten min, kundeforholdet, osv. Han opplyste om at de ville ha dokumenter som viser ITIN, navn, fødselsdato og adresse. Men disse dokumentene (pass, W-8BEN, proof of address) hadde jeg jo med meg i banken når jeg åpnet bankkontoen. Han ble litt overrasket, og sa at han kunne se på de dokumentene som ble scannet der.

Det ble noen verifiseringsspørsmål knyttet til de, og etter litt fram og tilbake og noen minutters ventetid ble jeg godkjent for et Freedom Rise kort med $500 i kredittgrense. Virker som om det er minstebeløpet som man får når de er usikker på deg / inntekten din - fullt forståelig, for det finnes jo ingen informasjon om det i min amerikanske profil.

Burde få nokså mye høyere kredittgrense hos AmEx siden de kan se på mitt kundeforhold med dem i Norge istedenfor et blankt ark i USA. Men da ser det ut som en vellykket USA-tur, og jeg fikk en fot i døren hos Chase, uten noen gang ha påstått eller skrevet under på at jeg er statsborger eller har varig oppholdstillatelse :D

tkrunning, jonss, Baldrick and 7 others like this.

Del denne siden