Kredittkort i USA uten statsborgerskap

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av mariusberg89, 29. nov 2023.

  1. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    For godt til å være sant? Ser jo andre her inne har diskutert tidligere om kort fra USA som skal være bra men ikke mulig å få tak i.

    upload_2023-11-29_21-29-55.png
     
  2. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har to US Amex kort og jobber med kredittscoren for å komme meg over på Chase etter hvert, så ikke umulig. Jeg startet med å opprette konto i Bank of America og bruke Amex global transfer for å få første amerikanske kortet :D
     
  3. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    266
    Likes mottatt:
    804
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk du brukt Amex global transfer med Norsk Amex? I tilfelle hvordan gikk du frem?
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,400
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man har kredittkort i USA, må man også styre med skatteforklaring til USA?
     
  5. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Fordelene er vel så vidt jeg har forstått på samtlige diskusjoner her inne mye bedre? så da er vel det noe man bør vurdere sterkt?
     
  6. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    534
    Likes mottatt:
    676
    Bonuspoeng:
    93
    Tror det er så enkelt at ingen vil låne "oss" noen ting hvist de ikke har forsikring i att de kan sende "loven" på døra de og dra pengene du skylder de ut av deg.
     
    freddyen liker dette
  7. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,433
    Likes mottatt:
    1,369
    Bonuspoeng:
    113
    Og at i Norge er du en god betaler inntil det motsatte er bevist, mens i USA er du en dårlig betaler inntil det motsatte er bevist.

    Der finnes jo en hel bransje med middelmådige kort som kun eksisterer for å "bygge kreditt".
     
    FlyMCO liker dette
  8. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
  9. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    I utgangspunktet ikke, med mindre du får income tax. Det gjør du hvis du verver folk til amex f.eks via din unike lenke.
     
  10. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Fult mulig og svært svært lønnsomt. Har kort fra Amex, Chase og Citi. Krever en viss innsats innledningsvis, og en struktur i forhold til veksling til USD med dagens svingende valutakurs. Har du kontroll på dette vil poengene praktisk talt renne inn. Amex er best i klassen og kaster omtrent poeng etter deg.
     
    Cumulus and magnusha like this.
  11. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    266
    Likes mottatt:
    804
    Bonuspoeng:
    93
    Bor/bodde du en peride i US?

    "Complete the application with your existing Account number, new U.S. home address and home telephone number."

    Must haves for a USA move:
    • Your American Express account number
    • U.S. home address
    • U.S. home phone number
    • U.S. bank account details
    • Passport details, U.S.-issued Social Security Number, or U.S.-issued Individual Tax Identification Number (ITIN)
    • Employment details
    Spørsmålet blir da: Hvordan skaffe U.S home address, telefon nummer og bank detaljer uten å faktisk flytte/bo i USA en periode?
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,400
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Amex er (ihvertfall i Norge) verst i klassen på valutakurs, så å bruke et USD-kort i Norge vil jo fort koste en del prosent, og så taper man en del prosent på å betale kreditten også. Har du noe erfaring med hvor mye tapet blir i forhold til norsk amex?
     
  13. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, aldri bodd i USA. Skaffet meg en virtuell adresse der og et SIM-kort. Jeg fikk global transfer uten ITIN, men nå tror jeg Amex krever ITIN, det har jeg skaffet meg få for andre kredittkort, så fort credit scoren min er bra nok.
     
    markus liker dette
  14. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    De fleste kort i USA (premium kort) har 0% valuttagebyr, så det er ikke noe kost med det. Eneste kosten er at når du skal betale må du veksle NOK til USD. Her bruker jeg Wise, som ikke er alt for dyrt påslag
     
    markus liker dette
  15. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Mang av de amerikanske kredittkortene har ingen «foreign transaction fee». Så den aktuelle kursen på USD er i stor grad den du vekslingskursen du ender opp med. Trikset er å veksle store beløp enten umiddelbart for å safe og få tilnærmet samme vekslingskurs, eller fortløpende følge med på dollarkursen og veksle over når kursen er bedre. Excel er utmerket til å holde kontroll på dette. Småbeløp kan legges inn forløpende i Excel for å få en snittkurs, og veksle over når kursen er bedre enn din snittkurs. Som regel har en nærmere 3 uker etter en får faktura på å betale denne, så dette gir god tid på veksling. Som regel gir dette en liten fortjeneste hvis en følger godt med, men ved store svingninger på kort tid kan en enkelte måneder gå andre veien. Om det er verdt det er noen hver enkelt må vurdere. Verdien av poengene kommer i tillegg. Mitt utgangspunkt er en minimumsverdi på 1.7 cent per point (CPP) på MR/UR/TP. Som regel oppnår jeg en verdi godt over 2 CPP ved bruk av poeng. Når du får velkomstbonus på 150K MR (verdi USD 2550) for å bruke USD 10K, så skal det mye til for at det ikke lønner seg.
     
    cooolcatz liker dette
  16. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    291
    Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    Vurderer å begynne med dette? Noen som vet hvor mye innsats man faktisk må legge inn før man får noe reward
     
    Cumulus liker dette
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,400
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan foregår betaling av den amerikanske regningen? Med et norsk kredittkort eller bankoverføring? Betaling til utlandet, spesielt hvis avsender skal ta kostnaden, er vel i størrelsesorden hundrelapper?
     
  18. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    971
    Bonuspoeng:
    93
    Fra amerikansk bankkonto som man setter opp i samme sleng... Wise eller Revolut fikser så valutaveksling og overføring mellom egne kontoer så og si kostnadsfritt.
     
  19. Squanchy

    Squanchy Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    261
    Bonuspoeng:
    53
    Noen som vet omtrent hvor mye man må legge ut for å få tak i ITIN og slike ting som kreves for dette? Amerikansk amex virker jo utrolig mye bedre enn hva vi har i Norge, hvertfall når det kommer til Platinum & Gold.
     
    Spielhaug liker dette
  20. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg betalte ca $500. Også tar det litt tid å bli godkjent hos IRS (spesielt nære når tax report skal leveres i USA)
     

Del denne siden