Lommebok / kortholder?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av olekvi, 09. aug 2017.

  1. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,529
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_7627.JPG
    Jeg fikk med kortet, vet ikke om det er sånn enda.
     
    Fredrik81 and kepiblanc like this.
  2. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset @holmen !! Jeg bruker Exentri EX 001 Black som lommebok i dag og den er veldig grei til daglig bruk. Men nå skal ta en grundig kikk på Travel Wallet!!
     
    holmen liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Den perfekte reiselommeboken er lett å finne hvis den ligger slengt i en mørk bag og har tre ulike steder å oppbevare ting, med fleksibiliteten til å ha både kort og penger i alle tre rom.

    For min del er det en fra Comme des Garçons som har vunnet frem.

    [​IMG]
    upload_2017-8-9_15-28-53.png
    Fås kjøpt flere steder, og med ulikt interiør - noen med myntlomme, blant annet. Finnes også i mer diskré farger, men da forsvinner halve moroa.

    Til daglig når jeg ikke trenger kapasiteten og fargen har jeg en tynn kortholder fra LV sin Taiga-kolleksjon i grønn (som forresten begynner å bli sliten - så bonuspoeng hvis det noen vet hvor jeg kan få tak i en lik! Se under)
    31EB373D-E1D8-4904-B78E-2C1109EBE73B.jpeg
    41532582-DFA5-45DC-80DD-17FC36EE5944.jpeg

    http://shop.doverstreetmarket.com/comme-des-garcons/wallets
    https://insideflyer.no/forums/threads/reise-blir-bedre.8060/#post-141482
     
    Edvard liker dette
  4. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Fra Amex/DNB support:

    "Vi har dessverre avviklet denne velkomstpakken, og lageret er nå tomt."
     
  5. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Det var no’ drit...
    Men takk for at du undersøkte.
     
  6. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Takk - det var noe slik som denne Tumien jeg tenkte på, men det var fryktelig til pris på den ;-)

    Jeg har en Exentri som jeg bruker til vanlig, men når jeg skal ut og reise så er det greit med et supplement. Takk til alle andre for gode svar også!
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  8. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Klassiske lommebøker og kortholdere går jeg aldri tilbake til igjen etter å ha skaffet meg Secrid. Fantastisk praktisk, skjønner ikke at jeg kunne leve uten :p
     
  9. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Skal nevnes at Exentri EX er tilgjengelig for ca 350,- på ebay i alle farger.
     
    RemiWM liker dette
  10. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Last edited: 09. aug 2017
  11. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Et bra produkt er én side av carryology, den andre er hvordan du er organisert. Jeg har brukt det samme systemet i ca. 20 år og liker å ha minst og flatest mulig i bukselommene.

    I høyre fremre bukselomme har jeg en liten kortholder og kontanter, venstre lomme mobil og et lommetørkle. Vanlig lommebok har jeg aldri benyttet daglig.

    Normalt har jeg ca. 4 kort med meg; to kredittkort, debit NFC kort og kollektivtransport
    à la Oyster/Suica. Byttes med romnøkkel, ID-kort, statuskort flyselskap og førerkort avhengig av behov og location.

    I kortholderen ligger det også et passbilde av meg, en 50 EUR seddel brettet og en lapp med mitt telefonnummer og epostadresse.

    Jeg liker minimalistiske vertikale, portrait holdere bedre enn de som er landscape-orientert. Men det er vanskelig å finne gode modeller med smale kanter.

    exentri.com/shop/7-exentri-city
    bellroy.com/products/micro-sleeve-wallet

    Steder der primært kontanter benyttes, har jeg sedlene sortert etter valør og brettet på midten. Pluss et kredittkort i en liten plastmappe som backup. I høyre bukselomme er summen aldri større enn det jeg forventer å maks bruke den dagen.

    Seddelklype ser kult ut, men i realiteten legger den bare til vekt, volum og er upraktisk.
    I land med sterk valuta er sedlene normalt freshe, crispe og enkle å brette (minus noen polymer-sedler). I land med jalla currency blir bunken for stor og tykk for klype.

    Mynter unngår jeg som best kan. De brukes opp ved første anledning, gis som tips, legges i boksen til et godt formål eller doneres til flinke gatemusikanter. Dersom jeg har jeans på meg legges myntene i klokkelommen, den er perfekt – så slipper de å slenge løst.

    Om jeg har behov for å bære vanlige nøkler eller brikke (typisk Airbnb) så trer jeg en kort snor gjennom dem og looper denne via beltehempa, slik at dersom jeg slipper nøklene blir de hengende.

    I dressbukse har jeg aldri mynter eller nøkler. Forlater (selvsagt) heller ingen kortholder eller kontanter i dressjakke/blazer hengt på stolen/i garderoben.

    Bruk av pengebelte på reise i utlandet er obvious for alle bad guys, ser dust ut og er lite behagelig. Men jeg har på noen av mine reisebukser fått sydd inn en liten lomme med glidelås på innsiden av venstre hofte. Denne er egnet for store sedler, kredittkort etc. og benyttes til å fylle på forbrukskontoen i høyre lomme.

    Bukselommer på rumpa skal aldri brukes, til noe som helst.

    Decoy wallet kan være smart i noen storbyer, men hvem gidder å tusle rundt med en fake lommebok? Tror mer på forebyggende tiltak og være street wise.

    Alle andre kort er ordnet i en A5 mappe med glidelås sammen med pass, valuta, etc.

    Dersom jeg reiser uten skulderveske, så legges denne mappen sammen med litt annet stash i en 13" laptop sleeve. Denne mappen + ThinkPad forlater jeg aldri alene noe sted; dvs. jeg tar de med meg når jeg går for å hente mat og drikke i buffeten på flyplassloungen og jeg legger dem aldri i overhead bin.

    Edit 2021: Har gått over til Aer folio 13". Link til min anmeldelse.

    Mer om penger på tur i denne tråden:
    https://insideflyer.no/forums/penger-kort-og-valuta-på-tur

    [​IMG]
     
    Last edited: 05. jan 2022
    sirwinston, rota, olekvi and 6 others like this.
  13. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset @holmen! Har bestilt en Travel Wallet i dag og får den sendt til ABZ kontoret for å slippe moms. Gleder meg til å prøve den ut på turene fremover!
     
    Edvard and holmen like this.
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Flott tips! Ser på alternativene fra Bellroy selv nå, men klarer ikke helt å bestemme meg:

    Reiselommebok:
    Travel Wallet 746,- https://www.blackleaf.com/no-NO/Bellroy-Travel-RFID-Lommebok/bl3344324.htm?colour=Black
    Carry Out 1.202,- https://www.blackleaf.com/no-NO/Bellroy-Carry-Out-Lommebok/bl3340508.htm?colour=Caramel

    Til daglig:
    Slim Sleeve 550,- https://www.blackleaf.com/no-NO/Bellroy-Slim-Sleeve-Lommebok/bl3336429.htm?colour=Java
    Hide and Seek 652,- https://www.blackleaf.com/no-NO/Bel...gh-RFID-Lommebok/bl3344313.htm?colour=Caramel

    Noen med erfaringer med variantene utover de som er nevnt av @holmen?
     
  15. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kjøpte denne fra Bellroy. Fikk testet den ut på NYC turen til meg og samboeren. Først og fremst for jeg ville ha en plass å samle begge passene våre, samt reservekort, og litt reservekontanter. Strålende fornøyd. Den er også vanntett.

    Til daglig bruk, har jeg en Secrid kortholder. Byttet nettopp ut min gamle exentri holder med denne. Syntes den fungerer fint til daglig bruk. Plass til 4 kort i midten, samt 2 kort inni + kontanter.
     
    Edvard, hifiman and Gullars like this.
  16. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har selv Exentri som begynner å bli slitt, kanskje ta det samme bytte jeg også?
    Men den spaken nederst er den ikke den "slitsom"? altså den stikker ut en del og vil ta litt plass i lomma.
     
  17. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt en lommebok fra Secrid i 4 år nå og har aldri hatt problemer med spaken.
     
    hifiman liker dette
  18. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Ok takk for tipset, får ta en tur på Morris å sjekke :)
     
  19. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Til daglig bruker jeg Exentri City, den rommer tre kort som gjør at jeg kun får med meg de aller viktigste. I det daglige fungerer den utmerket, men på reise er det dessverre for smått.

    Sikler over en Travel Wallet fra Bellroy for å være med meg på fremtidige reiser. Alt samlet på et sted under turen frister, istf. et rot av konntanter og kort i hotellsafen.
     
    Edvard and Upsaker like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 05. jan 2022

Del denne siden