Mexico

Tråd i 'Reisemål' startet av aboerr, 05. febr 2017.

  1. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    flott. jeg har dnb debit, sas mc, curve. er det et som er bedre enn de andre?
     
  2. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Kjenner ikke til Curve, men vet mange andre her gjør det. Generelt er det best å ta ut kontanter med debetkort (i ditt tilfelle DNB Debit/Visa) og ikke kredittkort.
     
  3. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Heisann reisevandte folk.
    Da jobber jeg med ny tur til Mexico mot neste jul som skal bli bedre planlagt enn sist gang..

    Jeg har plan om å være der i ca 3 uker hvor slutten skal være i Tulum (jungelfest i starten av Januar og noen dager i Holbox for å få slappet 100% av før hjemreise. Da bør jeg også få dekket strandliv behovet med de to.

    Videre tenker jeg at det kan være fint å se noe kultur, osv. også

    Cenoter vet jeg er rundt Tulum, en dagstur til Cozumel for å få opplevd skikkelig dykking. Så ser jeg på Oaxaca City for litt mer kultur, samt at de har noen kulper der?

    Vurderer også Mexico City, med noen dagsturer til byer i nærheten?

    Da bør alt være mulig å dekke over uten aaaalt for mye farting også?

    Andre steder man bør vurdere / ting som bør gjøres de stedene?

    Så vidt jeg har registert så er det mange herfra som reiser hyppig til Mexico så håper på mye tung kompetanse her.

    På forhånd takk!
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk gjerne Curve tråden og de andre trådene på forum for kortbruk.

    Uttak gjennom Curve er generelt billigere en å ta penger fra fra kredittkort. Eventuelt var i alle fall Bank Norwegian sitt kort billig å ta ut penger med tidligere i alle fall.

    Merk at SAS Mc innskrenker bruken gjennom Curve fra februar, så det er verdt å lese litt om.
     
  5. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Prøver meg på en oppfølging av min egen post rett ovenfor.

    Siden det er så mange som har reist til Mexico her før så setter jeg pris på innspill.
    Jeg har som nevnt 3 uker der, hvor siste delen blir i tulum, og det området.

    Men jeg har lyst til å utforske mer og har prøvd meg på en rask oppsummering av ting:

    dette er steder og ting man bør se.

    Mexico City:
    - Besøk en nærliggende by, San Mugiel eller Puebla? mulig / verdt det?
    - luft ballong tur for å se ruiner, etc.
    - La Casa Azul (noe form for mini-museum?)
    - Xochimilco tur
    - Sjekke ut downtown
    - Torre Latino (utsiktstårn)
    - Lucha Libre Wrestling
    - Teotihuacan tur (ruiner tur)
    - Chinatown
    - Las Grutas Tolantonog (noe form for kulper)


    Merida:
    - Mayan ruiner
    - Las Coloradas
    Her tenker jeg i løpet av 3 dager å smelte det sammen med Valladolid og Zamal hvor Valladolid har Cenoter som skal være ganske nice

    Tulum:
    - maya ruiner
    - cenoter
    - Bacalar lagoon (verdt besøk?)

    Cozumel:
    - Dykking

    Isla Holbox / Isla Mujeres
    - total avslapping

    Jeg har også notert Oaxaca City hvor de har varm kulper sammen med puerto escondido, men det kan bli krøkkete reisevei kanskje.


    Jeg har også notert følgende steder:
    Palenque, san cristobal, Bacalar men føler ikke at de gir ekstremt mye mer i forhold til at det blir enda et stykke å reise.

    Sammae med Guanajuato som skal være en flott by men krever lang reise.

    Andre steder i nærliggende områder dere ville anbefale / ting å gjøre?
    Ellers håper jeg at det ovenfor kan være liten inspo-post for ting å gjøre for andre :)
     
  6. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    1,039
    Likes mottatt:
    9,490
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har kun vært i Mexico en gang for 13 år siden, og det virker som du også har vært der tidligere. Men uansett, hvis du ikke var i Mexico City så vil jeg anbefale det. Byen er latterlig stor. Jeg tok faktisk en sightseeing buss for å se mye (evt. litt) av sentrum. Jeg var også oppom Torre Latino (anbefales hvis ikke smoggen ligger lavt). Jeg bodde i det historiske sentrum og Roma-distriktet. Hvis du først er i byen så er en dagstur til Teotihuacan obligatorisk - da får man virkelig inntrykk av størrelsen på byen og fattigdommen. Jeg mener å huske jeg tok offentlig transport dit.

    Ellers besøkte jeg Veracruz, Oaxaca og Puebla (alt med buss). Veracruz hadde naturligvis en mer karibisk vibe, og det var veldig varmt og fuktig ved juletider. Oaxaca er en mindre og mer håndterlig by som hadde en del amerikanske expats. Jeg dro også til noen ruiner i området der. Puebla er nok en stor by som er kjent for noen matretter, men jeg husker ikke så mye annet fra den byen.

    Du har en ganske spenstig liste over ting å gjøre, men husk at landet er svært og det tar tid å forflytte seg. Merker at jeg fikk lyst på en ny tur til Mexico nå.
     
    mariusberg89 and RoadKing like this.
  7. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar og tips!

    Hehe, listen er nok litt for spenstig selv over 3 uker. Men jeg er evig optimist så skal prøve å skvise en del inn, så blir det nok litt farting med fly.
     
    Calling liker dette
  8. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    358
    Bonuspoeng:
    63
    Forslag til overnatting (gjerne med pool) og andre aktiviteter i Mexico city når man har 48 timer?

    Etter en vellykket booking med LH F med utreise 13.40 nå på torsdag så må vi svinge oss rundt for å finne overnatting og noe å finne på. Lander 19.00 torsdag og reiser hjem lørdag 19.45.

    Mat og drikke foretrekkes, men også andre gøyale ting som er verdt å ta med seg på når det bare er en svipptur :)
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293
    Området fra zona rosa ned til Roma. Da kan dere gå rett ut og nyte byen.

    Taxi med fast pris fra en av taxi standene på flyplassen. Eller app. Fungere og ikke langt inn til sentrum.
     
  10. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,697
    Likes mottatt:
    5,082
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde en lignende tur og overnattet 2 netter på hotellet ved flyplassen. Helt greit hotell med et lite svømmebasseng. Hadde en dagstur til Mexico City dagen etter ankomst. Droppet å spise på hotellet, bedre å spise på en av restaurantene på flyplassen.
     
  11. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    549
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Hva endte dere med?
     

Del denne siden