Mexico

Tråd i 'Reisemål' startet av aboerr, 05. febr 2017.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Vurderer bykontor i Cancun og kun 2 dagers leie. Kun for formålet med Chichen Itza. Ble litt usikker om jeg eller bør kaste meg på en typisk turistbuss. Fruen er redd vi havner rett i et narkooppgjør :eek:
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde også vurdert det.
    Om du har is i magen og kan klare deg uten ville jeg bare reist ned og sjekket i skranken til firma som er minst påtrengende.
    Vi valgte Avis.
     
    Maggie liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,167
    Likes mottatt:
    869,675
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker at det er en dårlig plan.
    Bruk en guidet tur med luksusbuss fra hotellet til Chichen Itza.
    Det er alltid mye folk der og jeg vil tro at guidene på stedet er av ymse kvalitet.
    For å få godt utbytte av besøket er det nødvendig med god guiding og det har bussene.
    upload_2022-5-31_10-12-59.jpeg
    upload_2022-5-31_10-13-26.jpeg

    For transport fra flyplassen til hotellet og tilbake ville jeg valgt Canadian Transfere, jeg ville brukt disse til transport fra Cancún til Puerto del Carmen..
     
    Last edited: 31. mai 2022
    Upsaker, Xflipper, MadsVaHa and 2 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Rent bortsett fra korrupsjon, opplevde trafikken rundt Cancun som veldig ordentlig. Mistenker at siden det er en turistmaskin som sikrer store inntekter så håndheves lov og orden i området med jernhånd.

    Vi brukte disse: https://www.canadatransfers.com/

    Anbefales. De tabbet seg litt ut da vi ankom og vi fikk pengene tilbake uten diskusjon.
     
    Last edited: 31. mai 2022
    Maggie liker dette
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Det går helt fint å kjøre fra Cancun til chichen itza. Om en er normalt vant til å kjøre selv. Hopp over å kjøre gjennom sentrum av Cancun, hold deg på motor/ringveien som går fra hotelområet og innover i landet.

    Hvis målet med leiebilen bare er det stedet så ville jeg hoppet på en buss For å slippe å kjøre selv og hasselet med å leie bilen og finne guide der ute selv.

    Selv ville jeg også hatt en tur som stopper for bading i en cenote.

    Det er større sjanse for å ende opp i et narko oppgjør på stranda eller på en bar på kvelden en det er på veien til en turistdestinasjon.
     
    Maggie liker dette
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ser muligheten for ei rute fra OSL med Airbus A321LXR fra OSL - CUN, Flyet kan gå 8700 kilometer på en tank og som dere ser så er dette innafor.

    Cancun.png

    Går flyet fra Bergen så har en bygd inn ekstra sikkerhetsmargin, spørsmålet er bare om det er mulighet til å tanke flyene på Flesland?

    Bergen.png


    Litt mer om dette flyet som kan ta SAS helt til Thailand og Mexico :cool:


     
    cooolcatz liker dette
  7. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,087
    Bonuspoeng:
    183
    Snuser på Mexico i januar etter å ha droppet Florida pga høye priser. AI til 5-10 lapper pr natt er ikke aktuelt for oss, så vurderer et "vanlig" hotell eller AirBnb. Men, er det mulig å leie solsenger på stranda i de populære turistområdene?
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    overlevde dere usa i bil overlever dere den delen av Mexico. Trafikken er generelt amerikansk, men husk at filer ikke har mening, legg deg til høyre så folk kan passere og hold fartsgrensene sånn ca. Ikke planlegg å kjøre i en storby ( Cancún ) første kvelden/ natten. Google maps gir god info Og leder deg til rett sted. Film bilen før og etter leie. Nesten alle hotell har sikker parkering. Og lei en bil med grei air con. Har hatt leiebil 2 ganger og det ga fleksibilitet og var enkelt for min del.
     
    Jeanette liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Motorveien fra CUN og nedover rivieraen er alltid full, men ikke krise full. Eneste problemet kan være regnvær, da går alt treigt. Ellers er det ikke veldig fullt på veiene. Som alltid i 3 verden. Se opp for gående og kjør defensivt. Som hvit får du sikkert skylden. Vi så 1 politi sjekkpost som stoppet oss på 2 ferier. Og kjørte gjennom mange uten å bli stoppet. Og de ser bare etter Mexikanere. Så ikke noe problem med den stoppen.
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,087
    Bonuspoeng:
    183
    Har kjørt både i LA og Miami uten problemer, så da satser vi på at dette går fint :)
     
  11. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er deres med å leie bil i Cancun? Vi har tenkt oss å dra til Valladolid og Merida. Vi skal ikke være i Cancun, men det er så mye dyrere å leie bil der og levere i Merida at det er bedre å beholde bilen.
    Jeg leser rundt om kring inn en del overraskelser i Cancun typ man bestiller med forsikring osv og når man kommer og skal hente bilen kommer plutselig flere ekstra kostnader..
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Har god erfaring med leiebil. Det er praktisk til byene du nevner og hotellene har stort sett parkering.

    Sist leide jeg gjennom en av de store nettsidene og valgte da billig ekstra forsikring gjennom dem. Som bar lurt pga en skade på bilen pga uvær.

    Ellers stemmer det nok at det blir tilbudt Siv pakker osv, særlig med amerikansk booking, der ikke noe er inkludert.
     
  13. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Brukte du rentalcars?
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,636
    Likes mottatt:
    34,845
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer nok det. Ellers er det jo en jungel/ enormt utvalg :)
     
  15. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Brukte Europcar/Keddy. Helt uproblematisk. Alltid greit å lese seg opp på forhånd hva som er inkl. av forsikringer og hva man bør ("bør") supplere med. Samt hva evt. reiseforsikring eller kredittkort-forsikring dekker.
     
  16. eisa01

    eisa01 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hva er noen tips til hvor man kan bo i Cancun-området om man ikke liker all inclusive resorts/turiststeder :) ? Skal dit i desember før jul

    Har sett litt rundt, og det kan virke som Holbox kan være chill?
    De fleste stedene ser ut til å være rundt 4k per natt, tydeligvis slutt på at alt er billigere enn Norge... 4k er nok en psykisk øvre grense

    Evt. Tulum også? Har funnet en Aloft der som ser nice ut til 1k per natt

    Eller bør jeg prøve å finne andre steder å dra til (har booket bonusbilletter, så kan i teorien endre), eller er det bare å bite i det sure eplet og dra på resort (har aldri bodd på det)

    I prinsippet er planen å slappe av, dra på noen løpeturer (maks 10k), få litt D-vitamin i sola, og spise god meksikansk mat

    Vurderer og om det er verdt å dra noen dager innom Mexico City (antagelig bare aktuelt hvis jeg finner billetter derfra og kan endre)
     
    Last edited: 01. nov 2023
    vippern liker dette
  17. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8


    Backpacket rundt i disse områdene for noen år siden, jeg var veldig heldig med været på Holbox. Hvis det regner før / under oppholdet blir det typ kaos i veiene med vann overalt. Fantastisk strand og fint.

    Tulum er bra, men blitt mer og mer ett fest sted.
    Kan forøvrig anbefale Cozumel også, ganske turistifisert. Men ikke så ille.


    Bacalar også ved grensen til Belize og Belize er å anbefale. Caye Caulker helt konge.
     
    eisa01 liker dette
  18. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan er det lurest å gjøre med penger?
    Bruke kort der når mulig og hvor er det best å få pesos? ATM der eller ta med penger her i fra og veksle?
     
  19. eisa01

    eisa01 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Bruk kort der det er mulig, og book transfers man betaler med kredittkort online. Man trenger typisk cash til gatemat, aktiviteter, DiDi/Uber o.l.,

    Noen av minibankene tar hinsides minibankgebyr, så M$170 i Bacalar sentrum, mens andre tar rundt M$25. Å ta med valuta å veksle har jeg null tro på, sjansen for at man finner et praktisk sted som gir god kurs og ikke lurer deg er nok langt mindre enn å finne en "ikke forferderlig minibank"

    Kort oppsumert så kan jeg anbefale Valladolid, Merida og Bacalar, mens Iberostar Grand Paraiso all-inclusive er noe av det værste jeg har vært borti når det gjelder mat, men måtte prøves :)
     
  20. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg var på Isla Holbox, Valladolid og Tulum. Holbox likte jeg godt, rolig sted og veldig pen øy, mens Tulum og Tulum Beach var i mine øyne et overpriset "amerikansk turiststed". Hvis man drar til Tulum kan jeg anbefale Pocna Tulum, det var et veldig fint, litt avsidesliggende hotell på stranden med veldig "kul" og serviceinnstilt betjening. Fine bungalower og ikke så aller verst priset. Valladolid var en lite innholdsrik by, men kan aboslutt være verdt 1 natts stopp ifm. Chichen Itza.

    Når det kommer til penger på veien er det "cash is king". Bomstasjonene på motorveien inne i landet aksepterer kun kontanter, og du må kjøre tilbake til nærmeste by for å ta ut kontanter hvis du ikke har det med deg. Da snakker man fort en 2 timer t/r lærepenge. Hvis vakta er sur lar han deg i tillegg ikke kjøre fra bomstasjonen uten at du gjør opp for deg og da står du bom fast.

    Jeg pleier alltid å ta ut penger i lokal minibank - også i Mexico.
     

Del denne siden