Mexico

Tråd i 'Reisemål' startet av aboerr, 05. febr 2017.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis dere er en hel familie ville jeg satset på et trygt transfer firma fra CUN og til første bosted , feks isla mujeres. Også hentet bil på CUN for resten av reisen. Alternativ bil hele perioden og betale for trygg parkering ved fergen.
     
    Maggie liker dette
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,614
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg brukte Canadian Transfere i Cancún og det fungerte helt utmerket, selv når vi ble 1/2 døgn forsinket.

    https://canadiantransfers.com/?gcli...VgFj37zpu1TeYX8Lc1HNO0BGfjcZOFChoCO8QQAvD_BwE
     
    Maggie liker dette
  3. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,011
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat nå ser det ut som vi finner transport fra flyplassen til første hotell Cancun. Leier bil i Cancun etter oppholdet her for kjøring videre til PDC for at vi da får brukt denne til Chichén-Itzá dagen etter innsjekk PDC for levere fra oss den der.
    Ferge over til Cozumel for bytte av hotell og ferge tilbake til PDC for siste dager her. Så den berømte flybussen herfra til CUN, om vi ikke unner oss en drosje ;)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Kan også melde 110% fornøyd med Canadian Transfer. Seriøst firma!!
     
    Jeanette and Maggie like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    CDMX



    Hva skal jeg si, en kan jo like et høl. Et stort skittent stinkende høl som er upraktisk på alle måter. Tenk Bangkok men med mindre fiskesaus og våt varme. CDMX byr på kalde netter og sol som brenner selv når det ikke er varmt.



    Jeg liker byen. Denne gangen bodde jeg nær Centro og Zolcano / Bella Artes. De siste dagene på Hilton Reforma. Takk til …. som fikser god service både av ham og på hotellet. Standard fint Hilton, med lounge som var åpen selv om den ble meldt som stengt i app og på nett og ved kontakt. God frokost og grei småmat på kvelden og super hyggelig og personlig service. Plasseringen ut mot parken er fin, men området er ikke noe sted på kvelden. Fordelen er nærhet til offentlig transport mange veier, metro og ekspressbuss. Det er kort til alt en turist skal i byen.



    Ellers oppsummerer jeg inntrykkene omtrent sånn.



    Jeg ble altså for første gang siden jeg bodde i Afrika passet på av politiet og fulgt trygt hjem. Hyggelig det. Men kan ikke si at jeg har følt meg utrykk noe sted på denne turen heller.



    Byen er blitt dyrere, selv om prisnivået er svært hyggelig.



    Book bord med en gang du har billetter om du skal på de spisestedene som er på top lister.



    Det er vesentlig færre uteliggere i sentrum av CDMX en i SF.



    Byen mer lettkledde krever virkelig innsats hvis en ønsker deres tjenestene, huff de var slitne.



    De statlige museene stenger og lukker litt så der, og kan ha begrenset antall per dag. På private var det kø, trangt og maskeplikt.



    Det er fortsatt et bra og løssluppent uteliv.



    Det er mye god mat å finne, selv om en blir lei av taco og salsa verde til slutt.



    Det er stort sett bare vennlige og hjelpsomme folk å finne.



    Hotellene har oversikt over hvor en kan få godkjent covid test. Enten som en service på hotellet eller vesentlig billigere på noen, men ikke alle apotek i byen.



    Det er litt strengere praktisert maskeplikt i CDMX en i turistområdene på Yucatan.



    Det er fremdeles gøy å drikke en liter øl på en båt i Xochimilcho. Men reis som gruppe eller finn noen å henge med.



    Det går rykter om at det bygges en ny flyplass utenfor byen, noe som vet?
     
    Eddie47, mrt, KRS and 2 others like this.
  6. Trippeltrumf

    Trippeltrumf Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Ja men arbeidene men den nye monsterflyplassen forrige presidenten satt igang har blitt stoppet og erstattet av en "økologisk park".
    Den som bygges nå er en Rygge type flyplass (i mexicansk målestokk) med Viva Aerobus, Volaris etc. Sånn ca like lite aktuell å bruke for oss som Toluca flyplassen i andre enden av byen :D men demper sikkert litt av presset på hovedflyplassen
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,154
    Likes mottatt:
    7,903
    Bonuspoeng:
    183
    Noen amerikanske venner anbefalte Xcaret rett utenfor PdC. Har ikke vært der selv ennå, så ta det med en spiseskje salt. Ser jo ut til å være et svært anlegg, da
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel en enorm opplevelsespark med amerikansk mexikansk følelse. Tror det er verdt et besøk om en liker den typen parker.
     
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Bumper denne.
    Er det noen som har erfaring med kjøp av datasim og erfaringer med leiebil firma?
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Har hatt leiebil fra Avis og den lokale utgaven av Europcar. Helt greit begge deler. Billige små amerikanske kjipe biler å leie. Når jeg lette var det veldig dyrt med noe morsomt. Store leielokasjoner så ikke forvent noe mer en du betaler for. Hadde status hos Avis via Diamond hos SAS uten at det gav noe der.

    Begge firma hentet med buss fra utgangsdøra på den internasjonale terminalen. Begge hadde styring på booking og ville ikke selge så mye ekstra på en booking fra Norge.

    Har et lokalt firma som var veldig mye billigere til neste reise i mars. Så får vi se. Der skal utvidet forsikring ligge i prisen.

    Ad datasim har jeg kjøpt fra Airalo, 1g for 9$US datasim som fungere fint og ikke tømmes påtagelig fort. God dekning og lett å iverksette når en lander. ( les oppsett før avreise så du får aktivert enkelt)

    Billigst er antakelig å stoppe på første OXXO eller 7/11 og kjøpe et lokalt simkort, uten at jeg kan si hvilken plan / provider som er best per i dag.

    Min erfaring med det er at dataene går fort, men at det er billig top up i butikkene, du oppgir nr og betaler i kassen.

    Si fra hvis du vil ha vervelink til Airalo https://www.airalo.com/mexico-esim/chorro-fon-7days-1gb, så får vi begge noen airalo $$ å kjøpe for.
     
    cooolcatz and Xflipper like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    slå den andre mexicotråden sammen med denne ? Moderator ?
     
  12. Trippeltrumf

    Trippeltrumf Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Lokale firmaer er mye billigere leiebilmessig. Noen amerikanske utleiefirmaer er flinke til å gi deg billig fra pris når du leter etter bil, selv om det er påbudt med grunnforsikringer i Mex... Det får du da vite på siste side før reservasjon eventuelt når du kommer og skal hente bilen. Men ser at det kan være praktisk å ha leiebil ordna før man kommer.

    Når det gjelder sim er det selvsagt ikke billigst å gå for Telenor (Telcel) eller Telia (Movistar) men de finnes overalt (kiosker som OXXO eller små mobilsjapper) og er lette å toppe opp med kredittkortet hvis du trenger mer. Legg merke til at for eksempel Telcel oppgir antall GB inkludert, men at instagram, facebook, whatsapp, twitter ofte er inkludert uten noe limit. Ikke spør meg hvorfor, men det gjør jo at du ikke spiser så mye data som vanlig :D
     
    Xflipper liker dette
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Takk.
    Noen anbefalinger på lokale firmaer ?
     
  14. Trippeltrumf

    Trippeltrumf Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Hvor skal du ha bil? Med lokale firmaer så tenker jeg først og fremst firmaer med et eller to kontorer i en by, ikke landsdekkende kjeder.
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Skal leie fra Cancun sentrum(ikke ved flyplassen), og bruke den i cancun og omegn i ca 10 dager.
     
  16. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    En bekjent testet dessverre positivt for covid i Mexico like før han skulle reise hjem. Nå får han beskjed om å sitte på rommet i 5 dager og han får ikke bevege seg utenfor rommet helt til ny negativ test er tatt. Denne kan først kan tas om 5 dager. Han er nå frisk som en fisk og har ikke noen symptomer. Muligens en tabbe å teste seg, men gjort er gjort... Han hadde litt vondt i halsen når han testet seg i går.
    Det er litt språkproblemer og hotellet er ikke særlig velvillig med å komme med mat på rommet så dette er en litt kjedelig situasjon for han.
    Sliter med å finne hva de offisielle reglene er i Mexico. Er det noen som vet hva reglene egentlig er når det gjelder karantene/isolasjon der?
     
    Kalsnes liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    søk etter info på delstatsnivå.
     
    Skarven liker dette
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    En trenger ikke å teste seg i Mexico med mindre en skal reise til ett annet land som krever dette. Hvis dette ikke er grunnen til at han testet positivt, at han gjorde det på eget initiativ på grunn av mistanke så så ser mexikanerne på deg ved ett spørrende blikk....o_O:rolleyes: ...."Por qué tan tonto?" :confused::oops:

     
    Skarven liker dette
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    CzwrxYZUQAAp91Q.jpg
     
    Darkcho and Kaffen like this.
  20. Trippeltrumf

    Trippeltrumf Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Dessverre ingen leiebilerfaring fra det området, men det er generelt et høyt prisnivå generelt til Mex å være, kanskje du kan google deg fram til noe med såpass mye amerikanere som det er i det området. Noen må ha laget et blogginnlegg et eller annet sted :-D
     
    Xflipper liker dette

Del denne siden