Mulig med ferie i EU uten karantene?

Tråd i 'Reisemål' startet av PetterX, 27. april 2020.

  1. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tar snart tre uker ferie bare for å få en 3-4 dager vekk fra denne steinrøysa.
     
    furlong and Sunnfjordingen like this.
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er helt enig.

    Så lenge UD sine reiseråd fraråder reiser som ikke er strengt nødvendig så vil jeg si at det er direkte uforsvarlig å reise. Reiseforsikringer vil potensielt ikke gjelde, og det er gjort helt klart at man ikke kan vente seg noe hjelp hvis uhellet skulle skje.
     
    flying_all, FlyerOslo, Earl and 2 others like this.
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
  4. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er uenig

    Jeg har ingen betenkeligheter med å dra til et EU land hvor man har gratis helsehjelp.

    Hvilke store kostnader tenker du vil kunne påløpe?
    Det som hindrer meg i å reise er karantene ved hjemreise, men jeg skal ha 3 uker ferie til høsten, og da blir det ganske sikkert en tur utenlands.
    Karantene tar jeg i skog og mark hjemme.
     
    milehigh, Shyneno and Schlandy like this.
  5. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Hva om du kommer ut for en trafikkulykke (el. sykdomsforløp) som resulterer at du må ha ambulansefly for komme deg tilbake til Norge? Det er mange ting som kan skje som gjør at en trenger en reiseforsikring. Hvis du alltid reiser uten forsikring så kan du selvsagt fortsette med det og ta all risiko selv....
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    ... mye som kan skje som ikke innebærer sykehus.

    Du kan bli frastjålet eiendeler. Da kan forsikringsselskapet nekte å gi deg erstatning, da du ikke følger reiserådene.
     
  7. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan jeg fint leve med :)
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hva en skal ut og reise for nå når alt er på halv 8 da? Bare nysgjerrig. Jeg har rett og slett ikke lyst til å reise ut av landet, hverken nå eller i sommer. Jeg tror heller ikke at reiserådene er opphevet i høst, men jeg er jo av det pessimistiske slaget. All reiseplanlegging for min del baserer seg på etter påske 2021.
     
    Eddie47 liker dette
  9. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg reiser stort sett for å spise god mat og oppleve ting som nå stort sett er stengt. Så jeg drar ikke til utlandet nå. Men når?

    Og det er jo såpass gøy å planlegge, og fint å ha noe i bakkant hvis det skulle løses opp like fort som det ble stengt ned, så jeg legger planer for både sommer og høst, vinter og vår. Men kun fullt refunderbart. Dvs bonusbilletter hos SAS til Japan og USA og Europa, og hoteller både her og der.

    K
     
  10. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Hvorfor skal ikke forsikringsselskapene dekke reiser i EU? Om man blir lagt inn vil det være på et offentlig sykehus som er dekket gjennom Helfo når det gjelder coronasmitte. At de unndrar seg hjelp for corona-relaterte utgifter er greit nok, men de bør dekke alt det andre de vanligvis gjør.

    Vurderer sterkt å kansellere reiseforsikringen da det ikke er noen vits å ha den lenger dette året.

    Norwegian driver å selger billetter så man må konkludere med at reiseforsikringen til deres kredittkort da er gyldig?
     
    furlong liker dette
  11. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, jeg vil vel si at det kan i ettertid stilles spørsmål rundt aktsomheten ved å reise på ferie i utlandet når man måtte vite om pandemien. Greit nok om man trenger hjelp som følge av ulykke, men skulle du bli syk med Corona på denne turen så er det faktisk ikke noen automatikk i at forsikringsselskap og Staten tar regningen (eller kanskje at de betaler men kjører sak om regress etterpå). Man må da kunne bevise at man handlet i god tro og hadde tatt forhåndsregler som er å forvente, inkludert å vurdere behovet for å reise. Fritidsreiser er kanskje da ikke veldig nødvendige?
     
    Eddie47 liker dette
  12. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor skulle forsikring eller staten trenge og ta regningen, og hvorfor skulle hjemtransport være nødvendig all den tid man har krav på fullverdig gratis behandling på ett EU-sykehus?

    Strengt tatt så er reiseforsikring unødvendig innenfor EU, såfremt man er villig til å selv bære tapet av tyveri av eiendeler
     
    milehigh liker dette
  13. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Husk at selv om EU-land gir grunnleggende helsetjenester, så er det rikelig med andre ting man ikke får dekket. Flere har nevnt hjemtransport, og det kan blir grisedyrt om det kreves noe som helst mer enn et vanlig flysete. Og garantert dyrt nå når det meste av normal flytransport er nede for telling.

    Noen flere ting som kan være greit å få dekket er transport av pårørende til der du er dersom du ønsker å ha de ved din side. Samme er hjemreise dersom noe skjer med noen i familien hjemme. Du har også dekning for juridisk bistand dersom det skulle skje noe i mange forsikringer. Det er ikke moro å være den som skal hevde sine rettigheter i et fremmed land på et språk man ikke mestrer.
     
    Adrian E and OttoL like this.
  14. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke du hadde vært spesielt lykkelig eller imponert over behandlingen og prioriteringen du ville fått på et offentlig sykehus i Spania under Covid-epidemien ultimo mars/primo april, uavhengig av sykdom/skade. :(
     
    lMartin liker dette
  15. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Hmm, ser ut som jeg skal en tur på jobb i Nederland i Mai. Jeg får kanskje ta en ekstra sjekk på div. Forsikringer før avreise..
     
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser ut til at Bulgaria har åpnen grense til oss Nordmenn, så det kan jo folk her inne dobbelsjekke, for hvis dere kan bekrefte at vi kan reise dit, så ser jeg på om jeg skal være en periode i Bansko som er en by oppe i fjellene der. Det er jo ei stund til 20 juni så mye kan skje da, og jeg er temmelig sikker på at jeg kan booke flyet nesten dagen før jeg reiser for en billig penge, så jeg tror det vil gå bra :)

     
    Last edited: 01. mai 2020
    furlong liker dette
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg er svært gammeldags, men hvorfor i all verden skal noen absolutt reise til utlandet når våre myndigheters reiseråd tilsier at vi ikke skal gjøre det?
    Dette handler i først rekke ikke om reiseforsikring, men å forholde seg til de allmenne rådene vi får.

    Vi kan være enige eller uenige i rådene og restriksjonene vi får, men nesten alle følger dem og det tenker jeg vi skal fortsette med.

    Klart jeg planlegger turer fremover ...
    Sjekker flymuligheter til Middelhavet i høst ..
    Sjekker flymuligheter til HKG i slutten av oktober ..
    Ser på muligheter for bonusflygninger i februar/mars til Mauritius .. (det har jeg funnet, men ikke mulig å bestille)

    Bestiller jeg... nei ikke så lenge reiserådene er slik de er!
    Jeg ville heller ikke kommet på å reise et sted som ikke har smitten under kontroll uavhengig av reiseråd ..
     
    Grooo, animals, Kristian and 5 others like this.
  18. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel bare og bestille såfremt du kjøper refunderbare billetter og betaler med kredittkort?
    Selv har jeg lagt inn flere refunderbare hotellbestillinger til bla annet Malta. Jeg har ikke booket flybillett enda, men jeg regner med og ta en SAS Plus Pro billett dit, og det bidrar jo også til at man opprettholder cashflow inn til flyselskapene.
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Reiseråd sier ikke at du ikke kan bestille reiser. Reiseråd er råd for å gjøre selve reise.
     
    furlong liker dette
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg må jeg bare legge til at bestiller man reiser mens det er reiseråd mot å dra dit, så får man ikke noe igjen på forsikringen om reiserådet fortsatt er gjeldende når reisen begynner. Bestilte man før reiserådene kom så får man igjen på forsikringen.

    Ikke at det er et så stort problem på bonusbilletter, men om man i tillegg bestiller hotell som ikke er refunderbar, så er det tapt.
     

Del denne siden