Mulig med ferie i EU uten karantene?

Tråd i 'Reisemål' startet av PetterX, 27. april 2020.

  1. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel ingen her inne som bestiller ikke-refunderbare billetter i disse dager.
     
    Travellingalf liker dette
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, vil tro det, men greit å nevne når man prater om bestilling av reiser nå om dagen.
     
    furlong liker dette
  3. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Er det noen kredittkort som fortsatt dekker reiser mtp. Corona, og har noen sjekket dette?

    Jeg har hørt det praktiseres litt forskjellig, og at kun enkelte har endret vilkårene.
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For mange vil karantene ved retur til Norge være mer begrensende enn å finne flyreise til destinasjon eller få godkjent innreise.

    Naturlig å tro at denne blir justert sammen med endring i reiseråd utenlands.

    "Alle som kommer fra reiser i utlandet skal i karantene i 10 døgn fra den dagen de kommer til Norge. Dette kalles også reisekarantene."

    https://helsenorge.no/koronavirus/reise
     
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor er det noen som vurderer utenlandsreiser nå i det hele tatt, har dere ikke TV og ser hva som foregår ute i verden?

    En ting at forsikringer ikke gjelder, men det må da ikke være noe koselig når alle restauranter, hoteller og andre severdigheter ikke er «åpent»?

    Stay home - så vi får bort dette raskt og kan reise for fullt igjen i 2021.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Nei vettu hva.
    Jeg påberoper meg retten til å drømme, planlegge, bestille og å være så optimistisk jeg bare vil!
    Jeg ser lyst på livet til den siste spikern er slått i og første spade er kastet oppå.
    Pessimister er det siste vi trenger nå :)
     
    Last edited: 02. juni 2020
  8. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Reis til land med tilnærmet lik smittesituasjon som Norge? Utfør billige og normale forhåndsregler som har vist seg å virke. (Håndvask og god nyse/hoste hygiene) Jeg har i hvert fall ingen planer om å holde meg i Norge i hele sommer på grunn av covid-19. Det massehysteriet som har pågått de siste ukene tror jeg mangler sidestykke i historien hva kommer til overdrivelse.
     
    Oppirumpadi, animals and Thor-Erling like this.
  9. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    Planlegge ja. Reise, foreløpig nei.

    Mine reiser, alt refunderbart. Stas å planlegge:D
    upload_2020-6-1_22-57-5.png
    Booker stadig nytt etterhvert som jeg avbestiller. Neste som skal avbestilles er vel Tokyo, Milano og Boston.

    K
     
    Earl, furlong, RoadKing and 1 other person like this.
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mente i nærmeste fremtid/i sommer. Drømme kan alle gjøre og det gjør jeg selv, men ikke før året nærmer seg slutten :)
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,896
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Poenget med å drømme, er vel at det kan man gjøre allerede nå. Må ikke vente til året nærmer seg slutten.. ;)
     
    OttoL, Kristian and Thor-Erling like this.
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Selve bookingen bør helst finne sted da ;)
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Vel sagt (skrevet)! Er veldig negativ til hele situasjonen, men likevel drømmer jeg om at CT-turen jeg har i slutten av året faktisk lar seg gjennomføre og planlegger deretter.
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,896
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig.
    Jeg har en drøss med bookinger fremover, og håper de er mulig å benytte seg av. Det er mye glede (for meg i alle fall) i å planlegge en tur, og det bedriver jeg tiden med nå.

    Men, dersom det viser seg at det ikke er mulig (eller ikke å anbefale) å reise når det nærmer seg, da avbestiller jeg. Jeg går glipp av fine reiser, men de kan tas på nytt på et senere tidspunkt.
     
    OttoL liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  16. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Myndighetene er flinke til å si at den private reiseforsikringen ikke gjelder. På reiser i Europa dekker jo det offentlige sykdom som oppstår og man er garantert hjelp. Det sies IKKE hvordan man skal forholde seg til dette.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det førstnevnte er nok et resultat av lobbyvirksomhet fra forsikringsselskapene.

    Det andre går man nok stilltiende forbi i håp om at folk skal tenke det gjelder det og, for skal gjøre noe med det, så må det gjennom byråkratikverna i Brüssel og pandemien er nok historie med god margin før noe kommer derfra i 3 eksemplarer på 23 språk.
     
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,624
    Likes mottatt:
    24,744
    Bonuspoeng:
    183
    Etter det jeg skjønner stemmer ikke helt dette med reiseforsikring og dekning, her Mail jeg har gått fra Gjensidige om temaet:

    «Takk for din henvendelse.
    Dere vil ha dekket øvrige dekning på reiseforsikringen, men dere vil ikke ha dekket skader, sykdom eller økonomisk tap som kan sees i sammenheng med Covid 19/Korona situasjonen.»


    Dette gjaldt forespørsel ang reise bestilt før reiseråd ble utstedt. Jeg gikk først samme svar på tlf, og siden det gikk såpass i mot det inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lest media, tok jeg det også skriftlig med dem.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ikke dette som er det store problemet, men ansvarsforsikringen om du skulle havne i en ulykke. Nytter ikke å få dekket akutt legehjelp gjennom HEFO etter en bilulykke når du likevel får en millionregning fra selve ulykken.
     
  20. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,271
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel kun ved korona relaterte hendelser reiseforsikringen ikke dekker. Ellers er det som normalt
     

Del denne siden