Min tolkning av reglene er at du skal ha 10 døgn reisekarantene etter ankomst til Norge om du flyr fra Amsterdam i morgen. Om du har transit i AMS, Doha, Stockholm eller New York har lite å si, du kommer fra et land som ikke er klarert av Norsk UD. Fra 15. juli vil du kunne reise til/fra Nederland uten karantene, om landet er på listen til FHI. https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-reisekarantene https://www.regjeringen.no/no/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info https://helsenorge.no/koronavirus/reise
Interessant. Jeg kan altså kjøre bil gjennom Sverige fra Danmark uten å havne i karantene. Jeg kan til og med ta ferge fra Finland tll Sverige og deretter kjøre gjennom Sverige tll Norge uten karantene. Men om jeg tar fly fra Finland og mellomlander i Sverige vil jeg måtte ta karantene. Dette gir jo svært lite mening.
Dagens kart fra FHI. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad Artikkel hos NRK: https://www.nrk.no/urix/dette-er-reglene-for-landene-som-na-er-apne
Dagens 1st world dilemma: Bakgrunn: Har feriebolig i Spania, Costa del Sol, flyplass AGP. Hadde denne sommeren eg booket "Tour de Nord-Norge", men med stadige tilbakemeldinger fra gode kilder pluss massemedia om stor trengsel på vei og i tettsteder valgte vi å kansellere og skal egentlig vende nesen nedover til AGP i morgen ettermiddag. Tilbake 2. august. Aktuelle problemstilling: Tallene på Covid-smittede i vår region er fremdeles pene, men Catalonia og Aragon drar opp snittet som nå nærmer seg FHI sin grenseverdi. Jeg innehar en funksjon som umuliggjør hjemmekontor og hvor karanteneperiode på 10 dager også er svært uheldig (Hvorfor booket du deg da sydover??? I Hear you say). Dersom smittetallene fremdeles stiger er mitt håp at FHI differensierer regionene, noe man i ntervjuer har mumlet litt om, men er ikke offentlig kommunisert. Noen med "Inside track" /info som kan hjelpe meg beslutningsstøttemessig? Billetten er avbookbar frem til kl 15 i dag....
Det er vel ikke akkurat så mye som tyder på at ting går rette veien i Spania nå for tiden, for å si det forsiktig, så jeg hadde ikke gjort det. Tipper det fort går mot lockdown i hele landet.
Jeg hadde aldri reist til Spania nå om jeg ikke hadde hatt ferie til gode for karantenen og samtidig sjekket med arbeidsgiver om det var ok. Selv om land er «åpne» og «grønne» osv så har jo Nakstad sagt utallige ganger at man ikke bør reise hvis det ikke er nødvendig. Kan forøvrig rapportere fra Helgelandskysten at selv om det er litt kø her og der så er det småplukk. Det er fortsatt masse plass her oppe for bilturister
Ser den, men noe nødvendig vedlikeholdsarbeide må ivaretas. Har tatt høyde for karanteneavkortning med testing dag 3+7 etter hjemkomst og tidlig hjemreise, dette ivaretar at jeg er tilbake i arbeid som stipulert. Tror ikke arbeidsgiver MÅ forespørres all den tid man har fulgt reiserådene? Dog kan man ikke forvente sykmelding/permisjon med lønn dersom karantenedagene strekker seg ut over avtalt ferie(?) Helgelandskysten var på programmet, inkl. klatring på Vega++ . Lofoten ble for stor flaskehals, og Hurtigruten for risky, også derfor denne reisen ble avbestilt.
Nei man må ikke spørre arbeidsgiver. Det er uklart om sykepenger så langt jeg kan se. Rent umiddelbart så synes jeg det er ganske så urimelig at arbeidsgiver skal ta økonomisk tap fordi den ansatte absolutt ville til utlandet på ferie, selv når FHI sier at man bare bør reise når det er nødvendig. Alle vet at viruset er der fortsatt. Og «grønt land» oppfatter ikke jeg som noen klarsignal for at det ikke er noen fare. Her tenker jeg at de ansatte gjør det på egen risiko. Dersom man på forhånd redegjør for arbeidsgiver om situasjonen, som i dette tilfellet også omhandlet eiendom i Spania som trenger tilsyn, så ville kanskje jeg vært mye mer positiv til sykepenger enn om man bare kom etterpå å klagde på at «landet ble rødt plutselig og det er ikke min feil».
Konsekvens (fra latin av consequi, «følge») er følgen av en hendelse eller handling, det vil si det som skjer videre eller etterpå og kan sies å være direkte påvirket av det inntrufne; gjennomført samsvar, følgeriktighet; og logisk slutning, følge. Uttrykket brukes mest i forbindelse med menneskelige handlinger og resultatene av dem. Contingency plan – a plan devised for an outcome other than in the usual (expected) plan. It is often used for risk management of a future event or circumstance which is possible but cannot be predicted with certainty. Also see; mitigation, wishful thinking.
Helsedirektoratet sier nå at det er sannsynlig med karantene for reisende fra Spania fra og med fredag. VG skriver at direktoratet nå sender ut SMS til nordmenn i Spania med informasjon.
For å holde tråden on topic: ja, det er mulig med ferie i EU uten karantene. For vår del er vi uansett tilbake før Spania ev. blir rødt.
IATA COVID-19 Travel Regulations Map gir ikke lenger fri bruk. "Access to this map is a courtesy allowing you to view a maximum of 3 countries." Merkelig valg av IATA, både skuffende og smålig. https://onemileatatime.com/iata-covid-19-travel-regulations-map/ Siden funger slik at du kan klikke på tre land, så må du laste siden på nytt og taste inn CAPTCHA. Dette kan du gjenta så ofte du vil. Sletting av cookies eller Privat/Inkognito vindu tror jeg ikke hjelper på noen måte. To alternativer: flattenthecurve.global og travelbans.org. Men jeg har sjekket disse opp mot noen land, og de er verken fullt oppdatert eller å stole på. Se mine tips i denne posten. Bruk primært NO/UK/US travel advice og lokale myndigheter som kilde.
Skyscanner har god brukervennlighet for søk: https://www.skyscanner.no/travel-restrictions ‘From’ er passet ditt og fargene viser de lokale restriksjonene (ikke Norsk UD). Austrian henter info direkte fra IATA: https://austrian.travel-regulations.com Lufthansa og SWISS har sider identisk info.
Enda et kart du kan surfe på. https://covidcontrols.co/tourist-entry Inkluderer COVID-19 statistikk. Nederst på landinfo vises nyheter og link til kilder. Husk at alle disse kartene er bob-bob (inkludert IATA selv) og du må undersøke videre.
Dagens kart fra FHI. https://www.fhi.no/reiserad-coronavirus https://www.fhi.no/nyheter/2020/endringer-i-reiserad-fra-15.-august
Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Dette reiserådet gjelder til og med 1. oktober. Unntak for noen land og regioner i Norden samt utvalgte land i EØS/Schengen-området. https://www.regjeringen.no/reiseinformasjon
Dagens kart fra FHI. https://www.fhi.no/reiserad-coronavirus https://www.fhi.no/nyheter/2020/endringer-i-reiserad-fra-22.-august
24. august gjeninnfører Finland grensekontrollen mellom Norge og Finland. Dette omfatter kryssing av landegrensen med kjøretøy, flytrafikk, ordinær ferjetrafikk samt trafikk med fritidsbåter. Fritidsreiser fra Norge er ikke lenger tillatt. Arbeidsreiser og andre nødvendige reiser tillates, samt at det gjøres unntak for grenseboere. Kilde: landsider.no https://www.facebook.com/TheFinnishEmbassyOslo