Mulig med ferie i EU uten karantene?

Tråd i 'Reisemål' startet av PetterX, 27. april 2020.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Min tolkning av reglene er at du skal ha 10 døgn reisekarantene etter ankomst til Norge om du flyr fra Amsterdam i morgen.

    Om du har transit i AMS, Doha, Stockholm eller New York har lite å si, du kommer fra et land som ikke er klarert av Norsk UD.

    Fra 15. juli vil du kunne reise til/fra Nederland uten karantene, om landet er på listen til FHI.

    https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-reisekarantene

    https://www.regjeringen.no/no/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info

    https://helsenorge.no/koronavirus/reise
     
    Last edited: 04. juli 2020
    TRD_Lars liker dette
  2. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Interessant. Jeg kan altså kjøre bil gjennom Sverige fra Danmark uten å havne i karantene. Jeg kan til og med ta ferge fra Finland tll Sverige og deretter kjøre gjennom Sverige tll Norge uten karantene. Men om jeg tar fly fra Finland og mellomlander i Sverige vil jeg måtte ta karantene. Dette gir jo svært lite mening.
     
    Edvard liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  4. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Dagens 1st world dilemma:
    Bakgrunn:
    Har feriebolig i Spania, Costa del Sol, flyplass AGP. Hadde denne sommeren eg booket "Tour de Nord-Norge", men med stadige tilbakemeldinger fra gode kilder pluss massemedia om stor trengsel på vei og i tettsteder valgte vi å kansellere og skal egentlig vende nesen nedover til AGP i morgen ettermiddag. Tilbake 2. august.
    Aktuelle problemstilling:
    Tallene på Covid-smittede i vår region er fremdeles pene, men Catalonia og Aragon drar opp snittet som nå nærmer seg FHI sin grenseverdi. Jeg innehar en funksjon som umuliggjør hjemmekontor og hvor karanteneperiode på 10 dager også er svært uheldig (Hvorfor booket du deg da sydover??? I Hear you say). Dersom smittetallene fremdeles stiger er mitt håp at FHI differensierer regionene, noe man i ntervjuer har mumlet litt om, men er ikke offentlig kommunisert.
    Noen med "Inside track" /info som kan hjelpe meg beslutningsstøttemessig?
    Billetten er avbookbar frem til kl 15 i dag....
     
    Shyneno and CrotchRocket like this.
  5. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel ikke akkurat så mye som tyder på at ting går rette veien i Spania nå for tiden, for å si det forsiktig, så jeg hadde ikke gjort det.
    Tipper det fort går mot lockdown i hele landet.
     
    Maggie liker dette
  6. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde aldri reist til Spania nå om jeg ikke hadde hatt ferie til gode for karantenen og samtidig sjekket med arbeidsgiver om det var ok. Selv om land er «åpne» og «grønne» osv så har jo Nakstad sagt utallige ganger at man ikke bør reise hvis det ikke er nødvendig.

    Kan forøvrig rapportere fra Helgelandskysten at selv om det er litt kø her og der så er det småplukk. Det er fortsatt masse plass her oppe for bilturister :)
     
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Ser den, men noe nødvendig vedlikeholdsarbeide må ivaretas.
    Har tatt høyde for karanteneavkortning med testing dag 3+7 etter hjemkomst og tidlig hjemreise, dette ivaretar at jeg er tilbake i arbeid som stipulert.
    Tror ikke arbeidsgiver MÅ forespørres all den tid man har fulgt reiserådene? Dog kan man ikke forvente sykmelding/permisjon med lønn dersom karantenedagene strekker seg ut over avtalt ferie(?)
    Helgelandskysten var på programmet, inkl. klatring på Vega++ . Lofoten ble for stor flaskehals, og Hurtigruten for risky, også derfor denne reisen ble avbestilt.
     
    CrotchRocket liker dette
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Nei man må ikke spørre arbeidsgiver. Det er uklart om sykepenger så langt jeg kan se. Rent umiddelbart så synes jeg det er ganske så urimelig at arbeidsgiver skal ta økonomisk tap fordi den ansatte absolutt ville til utlandet på ferie, selv når FHI sier at man bare bør reise når det er nødvendig. Alle vet at viruset er der fortsatt. Og «grønt land» oppfatter ikke jeg som noen klarsignal for at det ikke er noen fare. Her tenker jeg at de ansatte gjør det på egen risiko.
    Dersom man på forhånd redegjør for arbeidsgiver om situasjonen, som i dette tilfellet også omhandlet eiendom i Spania som trenger tilsyn, så ville kanskje jeg vært mye mer positiv til sykepenger enn om man bare kom etterpå å klagde på at «landet ble rødt plutselig og det er ikke min feil».
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Konsekvens (fra latin av consequi, «følge») er følgen av en hendelse eller handling, det vil si det som skjer videre eller etterpå og kan sies å være direkte påvirket av det inntrufne; gjennomført samsvar, følgeriktighet; og logisk slutning, følge.

    Uttrykket brukes mest i forbindelse med menneskelige handlinger og resultatene av dem.

    Contingency plan – a plan devised for an outcome other than in the usual (expected) plan.

    It is often used for risk management of a future event or circumstance which is possible but cannot be predicted with certainty. Also see; mitigation, wishful thinking.
     
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Helsedirektoratet sier nå at det er sannsynlig med karantene for reisende fra Spania fra og med fredag. VG skriver at direktoratet nå sender ut SMS til nordmenn i Spania med informasjon.
     
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    788DA05A-20C1-4FD3-8A3E-64D58B3303A9.jpeg
    For å holde tråden on topic: ja, det er mulig med ferie i EU uten karantene. For vår del er vi uansett tilbake før Spania ev. blir rødt.
     
    Last edited: 21. juli 2020
    Edvard, Smurfboy, OttoL and 3 others like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    IATA COVID-19 Travel Regulations Map gir ikke lenger fri bruk.

    "Access to this map is a courtesy allowing you to view a maximum of 3 countries."

    Merkelig valg av IATA, både skuffende og smålig.

    https://onemileatatime.com/iata-covid-19-travel-regulations-map/

    Siden funger slik at du kan klikke på tre land, så må du laste siden på nytt og taste inn CAPTCHA. Dette kan du gjenta så ofte du vil.

    Sletting av cookies eller Privat/Inkognito vindu tror jeg ikke hjelper på noen måte.

    To alternativer: flattenthecurve.global og travelbans.org. Men jeg har sjekket disse opp mot noen land, og de er verken fullt oppdatert eller å stole på. Se mine tips i denne posten.

    Bruk primært NO/UK/US travel advice og lokale myndigheter som kilde.

    [​IMG]
     
    Last edited: 06. aug 2020
    Kristian liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 24. sept 2020
    Eddie47, Lars J and Kristian like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Enda et kart du kan surfe på.

    https://covidcontrols.co/tourist-entry

    Inkluderer COVID-19 statistikk. Nederst på landinfo vises nyheter og link til kilder. Husk at alle disse kartene er bob-bob (inkludert IATA selv) og du må undersøke videre.
     
    Eddie47, Alekri and Kristian like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land.

    Dette reiserådet gjelder til og med 1. oktober.

    Unntak for noen land og regioner i Norden samt utvalgte land i EØS/Schengen-området.

    https://www.regjeringen.no/reiseinformasjon
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    24. august gjeninnfører Finland grensekontrollen mellom Norge og Finland.

    Dette omfatter kryssing av landegrensen med kjøretøy, flytrafikk, ordinær ferjetrafikk samt trafikk med fritidsbåter. Fritidsreiser fra Norge er ikke lenger tillatt. Arbeidsreiser og andre nødvendige reiser tillates, samt at det gjøres unntak for grenseboere. Kilde: landsider.no

    https://www.facebook.com/TheFinnishEmbassyOslo
     

Del denne siden