Mulig med ferie i EU uten karantene?

Tråd i 'Reisemål' startet av PetterX, 27. april 2020.

  1. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Man har da bilforsikring?
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Hjelper ikke det om du har leiebil, eller forvolder en annens person skade på en annen måte.
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Reiseforsikringen vil ikke hjelpe deg i utlandet nå nei. Kun hvis du avbestiller.
     
  4. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
  6. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    • Gjelder forsikringen hvis jeg reiser på tross av utenriksdepartementets råd?
      Vi anbefaler at du alltid følger Utenriksdepartementets reiseråd.

      Velger du på tross av reiserådene, å reise, må du være forberedt på at enkelte hendelser som følge av koronaviruset ikke vil bli dekket av reiseforsikringen.
      Om du for eksempel reiser du til et område hvor det er påvist smitte, vil evakuering ikke bli dekket. Dette fordi situasjonen var kjent før avreise.


      For hendelser som ikke har sammenheng med koronaviruset, gjelder forsikringen som normalt. Det er likevel viktig at du er oppmerksom på at våre muligheter for å hjelpe deg hvis du skulle få behov for det, kan være svært begrenset.
     
    CrotchRocket liker dette
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    I'll be damned!. Da er det bare å flytte til GJF om man likevel skal ut og reise i sommer, for Tryg har gått ut og sagt det helt motsatte. Gikk bare ut fra at det var stilltiende samarbeid i den bransjen og at alle vilkår var like :p
     
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg skrev litt lenger opp, her er hva Gjensidige sier om saken, de dekker altså mer enn bare avbestilling:

    «Takk for din henvendelse.
    Dere vil ha dekket øvrige dekning på reiseforsikringen, men dere vil ikke ha dekket skader, sykdom eller økonomisk tap som kan sees i sammenheng med Covid 19/Korona situasjonen.»
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Aha. Jeg leste det i verste mening jeg. Så du er safe med reiseforsikring fra GJF så lenge du holder deg i et område med lav/ingen smittespredning. Det er jo gull, for hverken Europeiske eller Tryg dekker noe som helst av utenlandsreiser. Dvs de følger UDs reiseråd.
     
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Slik jeg oppfatter det, og det jeg legger til grunn for eventuell planlegging. Hører dog med i bildet at hele familien alt har vært nede for telling med Covid-19 så håper på liten risk for ny smitte, samt at vi pga dette er unntatt karantene ved retur til Norge.
     
    OttoL liker dette
  11. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
  12. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Man trenger ikke ha reiseforsikring i Norge for å leie bil i feks. Spania. Forsikring tegner man når man leier bilen.

    Jeg skjønner ikke hva Corona har med ulykker eller bortkommen bagasje å gjøre. Den bør dekke alt som ikke er Corona-relatert. Når det gjelder sykdom så er man faktisk godt dekket gjennom folketrygden på reiser i EU. Forøvrig vil nok også land som åpner for turisme også ta mot å behandle turister.
     
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,567
    Likes mottatt:
    6,545
    Bonuspoeng:
    183
    Hverken leiebilforsikringen eller folketrygden dekker ambulansefly hjem hvis du krasjer nevnte leiebil og blir hardt skadet. Ellers er jeg enig.. alt som ikke er Corona-relatert burde vært dekket, desverre er ikke verden som jeg vil alltid.
     
  14. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Trøsten er at de aller færreste trenger ambulansefly hjem etter ulykke i EU. Man får heller forlenge ferieoppholdet litt om man ikke kan ta rutefly ;)
     
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,567
    Likes mottatt:
    6,545
    Bonuspoeng:
    183
    Sannsynligheten for at det skjer er lav, men det er en av tingene som kan blakke deg mest hvis du plutselig skulle få behov for det. Og du får ikke nødvendigvis bo på sykehus til du er frisk nok til å reise hjem med rutefly heller. Og har man pårørende man bryr seg om kan man jo blakke dem og hvis man skulle dø.
     
  16. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    Nå virker det jo tilsynelatende som om at enkelte reiseforsikringer faktisk dekker deg såfremt det ikke er corona relatert. Så de som eventuelt bestemmer seg for å reise på tross av UDs reiseråd, kan jo starte med at sjekke hvordan ens forsikring dekker.
     
    holmen liker dette
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilforsikringene har som regel et øvre tak på hva som dekkes av ansvarsskader. Men det ser jo ut som om man kan dra på tur med gyldig reiseforsikring så lenge en har reiseforsikring fra GJF ettersom de ikke har noe generelt forbehold mot å reise til tross for UDs reiseråd.
     
  18. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Det var vel Gjensidige og Gouda som gikk ut å sa de dekker ikke-relaterte Corona-uhell. Forstår ikke hvorfor de andre selskapene ikke gjør det på samme måte. Dette sier vel kanskje litt om hvilke selskaper man bør lene seg mot og som tenker rasjonelt.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    paron and Misterix like this.
  20. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan er det om man kommer til Norge via Amsterdam nå i disse dager? Utløser dette karantene eller andre problemer? Billigste fly hjem fra et «lovlig» reisemål (Danmark) er KLM via AMS, er det en dårlig ide?
     

Del denne siden