Er vel beskrevet tidligere i tråden at SAS endret reglene til å gjelde online også, så man slipper dessverre ikke unna disse 450 kr. Erfaringer som er poster på businessclass.se viser det samme.
Det er dessverre ikke riktig. De 450 NOK belastes uansett, men endringsgebyr på 150 NOK slipper man vel på nett.
Jeg snakket også med Kristina for å endre en bestilling i dag, og det virker absolutt som det du oppsummerer her er riktig (i alle fall i henhold til hvordan det skal håndheves - det virker som det går an å være heldig å slippe unna i enkelte tilfeller). Siden skatter og avgifter har blitt såpass redusert mente hun at dette var en bedre løsning enn den gamle, men var enig med meg i at det nok ikke var det om man endte opp med å endre litt på reisen. At det skal koste 1200,- for å endre to First Class-billetter stemmer ikke helt i mitt hode. Jeg er selvsagt enig i argumentet om at det uansett er F-billetter til gibortpris når man skaffer de ved hjelp av å kjøpe kontaktlinser og klementiner, men å betale over tusen kroner for å endre et par legs, det oser det ikke mye førsteklasse av, synes jeg... At de ønsker å redusere pågangen på telefon er jo også forståelig, men når det ikke finnes andre måter å booke First-billetter på, så synes jeg det er litt heftig å skulle hanke inn 450,- per reisende i serviceavgift. Det er godt mulig disse nye avgiftene har noe godt for seg også, men foreløpig har jeg ikke greid å tenke ut så mye - overbevis meg gjerne!
Når det gjelder disse 450 på web står det jo strengt tatt ingenting om at de ikke refunderes. Er det noen som har bestilt og avbestilt billett på web og kan bekrefte/avkrefte om de 450 refunderes eller om de håndteres på lik linje med om man gjør bestillingen på telefon?
Men når du skal bestille en reise med CT altså første bestilling via Tallinn, må man da betale en ekstra service gebyr på 450kr? eller gjelder denne bare ved endringer i etterkant av det første bestillingen?
Man betaler et tjenestegebyr på 450 NOK per person når initiell bestilling gjøres på telefon hos Tallinn, ja. Dette er ikke refunderbart. Det jeg nå lurer på er om de som har lagt inn bestilling på web og kansellert denne har fått de 450 NOK igjen? Det står jo ingenting der om at dette gebyret spesifikt ikke refunderes.
Og diamanter må også ut med disse gebyrene? Vi har ikke noen grinebitere som kan klage til Forbrukerrådet med begrunnelse at gebyret ikke står i forhold til tjenesten. Spesielt når en gjør jobben selv på nettet.
Min erfaring er både og. Første booking ble gjort uten gebyr, ved første endring fikk jeg gebyr på 450, ved andre endring måtte jeg betale nye avgifter men fikk alt jeg hadde betalt tidligere tilbake (inkl. de 450,-) mens jeg ved tredje endring fikk tilbake alt minus de 450,- ... (Kun en person på bookingen) Skal ikke være lett.
Har veldig lyst til å mildertidig booke to billetter SJO-PTY-ORD for å øke sjansene for LH F fra ORD på returen, men gidder jo ikke det hvis det koster meg 900 NOK. Er jo faktisk ingenting i bookingprosessen som tyder på at ikke alt skal være refunderbart, snarere tvert imot: Har jo selvsagt ingen garanti for at plassene dukker opp igjen når jeg avbestiller dem, men øker i det minste sannsynligheten for connection til ORD.
Tusen takk @Gullars for at du iherdig prøver å forstå hvordan booking- og endringsgebyrene fungerer. Det er jo helt horribelt at SAS/Amex ikke kan informere skriftlig hva som gjelder... Er det virkelig lov å holde på slik? Er vi ikke snart i 2019...? Temmelig horribelt med 600 kr i endringsgebyr per pers også. *sukk*