Oppgraderinger på auksjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RedLine, 16. april 2016.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    2,547
    Bonuspoeng:
    113
    @Bizflyer, mulig å legge den "pinned" på første post, eller lar det seg ikke løse teknisk, ev pga annet forum? Er jo en glimrende oversikt.
     
  2. jnoodt

    jnoodt Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har SAS satt et internt laveste nivå på poeng/kr de vil ha for å godkjenne et bud for oppgradering? Følgende erfaring fra sist uke:

    Utreise:
    Strekning: OSL-EWR SK908 kl 11:10
    Dato: 21-06-2016
    Fra klasse: Plus
    Til klasse: Business
    Bud (angi poeng/penger (valuta)): 25.500 poeng
    Eurobonusstatus: EBD
    Gikk oppgradering gjennom: Nei

    Noen timer etter mottatt avslag på utreise, fikk jeg følgende SMS (som jeg synes var noe provoserende etter å ha fått avslag på auksjon):
    "Info from SAS: Treat yourself on your flight to New York! Upgrade to SAS Plus or SAS Business class. Please contact the SAS Supervisor... at OSL Airport. First come first served."

    Ved innsjekking på OSL, hadde de "nettopp" gitt bort siste sete i Business :-(

    Hjemreise:
    Strekning: IAD-CPH SK926 kl 17:15
    Dato: 27-06-2016
    Fra klasse: Plus
    Til klasse: Business
    Bud (angi poeng/penger (valuta)): 30.500 poeng
    Eurobonusstatus: EBD
    Gikk oppgradering gjennom: Nei

    Noen timer etter mottatt avslag, var status på Seat alert som følger i Business:
    * 11 ledig, 12 opptatt, 9 blokkert

    Ettersom jeg hadde connecting flight fra DFW-IAD, kom jeg til gaten på IAD ca. 45 min før avgang. Nok en gang hadde de "nettopp" gitt bort siste sete i Business :-(

    Positivt oppi all frustrasjonen, var at de hadde lagt inn seat block på setet ved siden av meg på Plus.

    Ref. mitt spørsmål på toppen;
    Er det noen som kjenner til om de har noe internt laveste poeng/kr de vil oppgradere? Er det noe her jeg ikke forstår med det nye systemet?
     
  3. elpedro666

    elpedro666 Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg beklager dersom spørsmålet er allerede er besvart, men får en bonuspoeng utfra oppgradert klasse, eller fra bookingklasse? På Optiontown fikk en jo førstnevnte, men dersom en oppgraderer ved gate, får en kun utfra bookingklasse...
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,214
    Likes mottatt:
    3,149
    Bonuspoeng:
    113
    Ved gate innsjekk får du ikke. Ved plusgrade får du poeng for pluss saver eller biz saver avhengi av hva du oppgraderte til :)
     
  5. Ronnyk

    Ronnyk Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg tror egentlig ikke noen helt forstår systemet, inklusiv store deler av SAS. Mye av problemene består i at systemet mangler transparens.
    - finnes det noe å by på i det hele tatt ?
    - hva er kriteriene for aksept ? (Om noen det vil si reell minimums pris)
    - får noen aksept og i såfall til hvilken pris ? (Gjenomsnitts tallene er feber fantasier).
    - Gis det en bonus for gull, diamant ? Hva er den i såfall.
    - Hvordan behandles poeng vs penger !? Av og til får jeg inntrykk av at poeng blir sett på som "funny money".

    På mange måter er dette en lusen form for auksjon der det ikke engang gies innsikt i engang om noen får tilslag og til hvilken pris. Dersom man hadde vist et minimum av transparens til de som var med på auksjonen så hadde man sluppet å lure veldig mye på slike ting.

    Hvis jeg skulle legge godviljen til i ditt tilfelle vil jeg tro at de ville beholde noen plasser i reserve til siste øyeblikk.

    Selv har jeg opplevd et case der hele fligthen ramlet ut. Fikk det bekreftet etter å ha laget støy langt inn i management hos SAS.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,105
    Likes mottatt:
    33,413
    Bonuspoeng:
    293
    Temaet har vært ganske gjennomdrøftet på forumet, bl.a. det med bonus, hvis du leter litt tilbake i tråden så ser du det.
    Er ikke helt enig med deg i at det er en lusen form for auksjon. Funker for meg iallefall. Det er jo en gang slik at i en auksjon, så vet du ikke hva du vinner på.
    Gjennomsnittstallene kan ved førsteinntrykk virke brutale, men jeg har tittet litt på en tur jeg har, og det er ikke så halvgærnt når jeg ser på prisen på billetten og så legger på gjennomsnitt (Plus -> Biz), da lander jeg på noe (~2000NOK t/r) mer enn jeg ga på Biz kampanjen i våres for en Biz saver (som var veldig billig!).
    Det skal jo være et sjansespill, hadde de gått ut og garantert for en vesentlig lavere pris tror jeg kanskje de ville slitt med å selge til normalpriser, og det er jo det de skal leve av.
     
    Petter B-C, Insomnia4u and Ronnyk like this.
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,823
    Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilken billettklasse oppgraderes man normalt til på shorthaul? Jeg regner med at Z-klasse fra Optiontowns dager er out of bounds, så spørsmålet er om man oppgraderes til en ombookingsbar billettklasse?
     
  8. Ronnyk

    Ronnyk Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Det jeg synes er problematisk er å ikke få innsyn i resultatene, i en normal auksjon får man i allefall innsyn i hva vinnende bud var og i mange tilfeller innsyn i hva som finnes av bud inprosessen (ikke lukkede anbud).
    I mitt hode blir det litt feil å sammenligne 48 timers gamble med priser som gir deg et garantert produkt og jeg holder på at de tallene de framfører som gjennomsnitt for bud ikke er veldig reelle.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,105
    Likes mottatt:
    33,413
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser den, men jeg tror at en full åpenhet om dette ville blitt problematisk for SAS (og andre leverandører av samme tjeneste forsåvidt). I et klassisk auksjonsscenario, så har en tilbyder gjerne et begrenset utvalg (ofte bare 1) av den varen som bys. F.eks ved salg av et maleri.
    I flyselskapenes tilfelle, så byr de ut en mulighet til å kjøpe til redusert pris noe som er jevnt til salgs. Hvis det f.eks skulle kommet ut statistikk som tilsier at man er ganske sikker på tilslag på, la oss si 70% av prisen, så er det vel overveiende sannsynlig at vesentlig færre ville kjøpt det fullprisede produktet. Iallefall så lenge tilslaget har vært ok.

    Ta mitt eksempel. Jeg har kjøpt en billett til HKG for 6878,- Der har budanbefalingen ligget på €450 pr vei. Eller litt over 4000,- Skulle jeg få tilslaget her, ville jeg få en t/r HKG i Biz for ca 15000,-

    Nå er jeg ikke helt oppdatert på prisene til HKG i biz, men jeg fikk f.eks en Biz til SFO for 13500 og et eller annet på salget i våres. Og der er prisene normalt god over 20 laken. SFO/HKG er omtrent samme distansen, så sett i den sammenhengen syns jeg ikke det var så ille.
     
    Last edited: 06. juli 2016
    Petter B-C, Fredrik81 and Edvard like this.
  10. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Amen.
     
  11. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    1,548
    Bonuspoeng:
    113
    fikk akkurat upgrade til plus cph - nrt - 1200kr (ebg)

    denied på business - 4000kr
     
    RemiWM liker dette
  12. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    518
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Er det mulig å oppgradere bare noen av pax på samme PNR på Plusgrade? Lurer på det samme om oppgradering i skranke, kan for eksempel 2 av 4 oppgradere mot cash eller poeng?
     
  13. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Plusgrade = Nei, du må splitte pnr
    Skranken har jeg ikke prøvd
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,105
    Likes mottatt:
    33,413
    Bonuspoeng:
    293
    Du må nok ta med deg ungene ;):eek:
     
  15. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg la inn bud på fremtidig flight mens jeg var EBS, men er nå EBG. Er det noe jeg må foreta meg for at budet skal bli behandlet som et EBG-tilbud? Eller skjer det automatisk?
     
  16. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,421
    Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan jo forsøke å endre budet, for så å endre det tilbake til opprinnelig bud?
     
  17. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville kontaktet SAS å bedt dem oppdatere status fra EBS til EBG i bestillingen.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,105
    Likes mottatt:
    33,413
    Bonuspoeng:
    293
    Har du oppdatert statusen på bestillingen din? Hvis ikke vil jeg tro det hjelper lite å endre på budet.
     
  19. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar! Måtte ta kontakt med SAS som oppdaterte bestillingen ja.
     
    RoadKing liker dette
  20. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som husker hvor mange poeng man får ved oppgradering på auksjon fra hhv. Go og Plus til Business for en tur fra Oslo til New York? (Spør for en venn som er EBG).
     

Del denne siden