Problemstilling angående karantenehotel

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 26. mars 2021.

1. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke gi deg noe bedre svar enn at det er litt tilfeldig
    Jeg har flere ganger reist inn i landet med andre som har reist til andre deler av landet i løpet av pandemien, noen av oss har fått beskjed om at det skal gå x antall dager, samtidig fikk noen av oss (inkludert meg) beskjed om at det var antall døgn.

2. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Både ja og nei. Litt som fartsgrensene. De er krystallklare, men det opereres med sikkerhetsmargin. Men ellers er det jo bare interessant ift straff, og da er det relevant hva forvaltningspraksis er, og hvilken info man får fra diverse offentlige myndigheter. Jeg har skrevet noe om vår erfaring i annen tråd.
    Om noen herværende prominente medlemmer skulle få bot pga test 3.dagen før 3 fulle døgn, så skal jeg fikse boten.

3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Dere diskuterer hva som er praksis, mulig eller oppgitt muntlig. Jeg forteller hva forskriften sier. Det er to forskjellige ting. Som innspill på et reiseforum tenker jeg det er best å fortelle hva loven sier, også kan alle hoppe og sprette som ønsket. Det er ditt ansvar å finne ut hva som gjelder, og følge dette.

Darkcho and Eddie47 like this.
  4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker noe motsatt. Alle kan selv lese forskriften, og den er ganske klar (selvom alt må tolkes der og). Men det er praksis som er interessant.
    Feks ift å drikke alkohol ombord på sandkasseselskap. Som blasfemiske ytringer i Norge for noen år siden, eller homofil praksis litt tilbake i forrige millennium her til lands.
    Og det er nettopp ved å diskutere det at man kan finne ut hva som gjelder.

Edit: så må selvsagt enhver diskusjon gå ut fra loven/regelen.

drsyk and Eddie47 like this.
  5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Erfaringer og praksis er verdifullt, men du bør vite hva baseline er. Fordi én dag kan loven bli tolket direkte, uten noen fluffmargin, og da har du et problem.

Det blir som med størrelse og vekt på kabinbagasje. At nesten alle slipper unna hele tiden, hjelper ikke deg den dagen det er kontroll og streng håndhevelse ved gate.

Ta eksemplene og praksis fra milehigh & Co. – reglene fra meg, så har du et greit grunnlag for å ta egne valg.

Eddie47 liker dette
  6. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,769
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt familiemedlem ble truet med anmeldelse og at det ble notert at hun ikke var lovlig testet ut og derfor måtte være i karantene i ti døgn istedenfor tre døgn. I tillegg fikk hun beskjed om at de ville slette alle tester hun meldte seg opp til før det var gått 4,5 døgn, og dermed ville hun ikke fått testet seg ut av karantenen uansett.

Enig i at loven er tydelig, men hjelper ikke så mye når forvaltningen har en annen forståelse og følger denne.

Heldigvis fikk jeg pratet med en på testsenteret som fikk korrigert kollegaene sine og sørget for at loven ble fulgt allikevel. Men jeg vet at mange har hatt problemer med dette, og ikke alle tar kampen…

Edit: Forøvrig fikk jeg beskjed om at «ankomstdøgn = dag 0» og test på dag 3/7 er noe som har blitt brukt for absolutt alle som har landet på Gardermoen, da de har videresendt beskjed om dette til lokale testsentre.

Edit2: Tenkte det var greit å vise et eksempel på at det kan gå begge veier og at det tydeligvis ikke er helt likhet for loven på dette området.

Last edited: 25. juli 2021
    Edvard liker dette
  7. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Kan fortelle deg at forskriften ikke praktiseres, dette har jeg opplevd flere ganger i løpet av pandemien. Som jeg sa tidligere, så kommer det an på hvem du snakker med. Det er jo litt utrolig, men helsevesenet har fortsatt ikke fått med seg reglene…

8. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår ikke problemet. Hva er det som hindrer deg fra å bestille en test og avslutte innreisekarantene når du mottar negativt resultat?

Du har forskriften i lomma og kan vise den til alle.

9. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Forstår ikke hva du ikke forstår.
    Jeg har reist inn i landet sammen med andre som har reist til andre kommuner og plutselig var det greit for de å telle dager, samtidig så måtte alle andre telle døgn på minuttet. Dette var hele poenget mitt, helsevesenet er ikke klar over hvilke regler som gjelder.

10. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Det er kanskje pga forskjellige typesituasjoner. Avhengig av om man tester seg ut av hjemmekarantene (som oss) eller hotellkarantene. I første tilfelle blir det garantert aldri noe problem, mens det utfra hotell kan være varierende praksis på når teste samt faktiske testmuligheter, og det hele med trussel om anmeldelse.

11. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Ser det kan bli interessant dette her, men har tatt høyde og planlagt for at det kunne bli hotellkarantene og var bare interessert i erfaringer, da det virket som at teori og praksis ikke var helt aligna, som bekreftet av flere her.

Er i den rare situasjonen, der resten av reisefølget (beskyttet kone og 2 barn under 12 som får 3 dager hjemmekarantene. Og vi bor 3 km fra karantenehotellet.

så blir en liten husfarferie

12. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,554
    Bonuspoeng:
    183
    Sorry, men hvordan er dette en gjengivelse av det som står i forskriften og ikke en tolkning?

Bunnlinjen her synes å være at ordet «døgn» kan forstås på alternative måter, hvorav én er den du legger til grunn. Jeg kan imidlertid ikke se at dette er eneste alternativ, og både strengere og mildere tolkningsalternativer kan argumenteres for.

I en slik setting vil forvaltningspraksis rundt håndhevelse av regelverket emm være en av flere potensielle rettskilder som kan være av interesse, hvor mye vekt det kan tillegges er jo selvsagt en annen sak, og vil selvsagt avhenge av konsistens mm.

milehigh liker dette
  13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har fortalt hva som står på de offisielle kildene og hvordan jeg tolker det. Så kan du bruke denne informasjonen som du vil.

Eddie47 liker dette
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg prøvde meg på en alternativ tolkning av døgn på DPS, men Turkish sin plassjef telte på fingrene og viste klart først på dag to hadde det gått et døgn og (i det tilfellet) dag 15 hadde det gått minst 14 dager …. SAS hadde en annen oppfatning … vi fikk ikke være med.

15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Det er stor forskjell på tilfeller der konsekvensene er sivilrettslige og strafferettslige, men ikke minst på tilfeller hvor konsekvensene først kommer i ettertid.
    Denied boarding, eller til og med betalt gate check av håndbagasje er annerledes enn å krangle i ettertid om man har brutt (vage) karantenebestemmelser.

16. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Ved ankomst ifra Kypros( oransje status da/rødt idag) opplevde en følgende.
    Grensekontrollen på OSL, så de kun på Covid sertifikatene og sa ingenting om verken testing på flyplassen eller karantene. Hurtig test antigen som var negativ var ikke interessant. Fikk en liten lapp om at vi slipper testing og bare kunne reise rett hjem.

Da jeg bestilte testen online 3.dag(ikke døgn(testet med vilje)) var det ingen innvendinger når jeg bestilt den og markerte testen som ankomst ifra høy risiko land.

Da jeg ble testet, ba de kun om navn og sms`n som bekreftet timen for testing, ingen spørsmål om når jeg ankom eller ifra land.

Systemet fungerer kun ved positiv test svar, mtp. hvis du tester deg.

Last edited: 26. juli 2021
    Eddie47 and milehigh like this.
  17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Kan nok stemme det. Et døgn er fra midnatt til neste midnatt, ikke antall timer som i 24 timer. Ankommer du mandag kl 17, og har 3 døgn karantene så er du «fri» kl 00 fredag (altså når fredagen starter)

18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Norske Mathias har vore 8 dager i hotellkarantene Jakarta med to barn og kone.

19. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Norwenglish? No room service!?

Ellers en anekdote fra nær omgangskrets med ank OSL nå i helgen. Svigerforeldre fra over dammen, syd for muren, fullvaksinerte med EU-godkjente vaksiner, men ikke godkjente papirer. Neg test før avreise samt ved ankomst. Svigersønn fulgte etter karantenebussen til hotellet, og plukket de opp der før innsjekk. Ingen kan som kjent tvinge noen til å være på hotellet, uten at jeg uten videre kan anbefale løsningen, men dette går i kaoset, og ettersom de ikke er EU-borgere/residents så er sjansen også minimal for at de blir straffet for karantenebrudd.

Eddie47 liker dette
  20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Har to spørsmål … hvorfor i all verden reiste de til Jakarta når de måtte sitte der ….?
    Håper det er en nødvendig reise ….ser av en annen video ar de reiser hjem til Indonesia.
    … og hva koster det i døgnet, alt inklusive (tester og mat)?
    Han sa testene kostet 1 mill (vel 600kr) i døgnet per person?

Last edited: 03. aug 2021

Del denne siden