Problemstilling angående karantenehotel

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 26. mars 2021.

  1. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som vet hva "Reisende fra Storbritannia og EØS/Schengen-land som har flere smittede enn 150 smittede per 100 000, må være på karantenehotell frem til de har fått en negativ test tatt tidligst etter tre døgn." betyr i praksis? Altså 72 timer etter man kommer inn på hotellet, må man ta en test som man nok får svar på 24 timer etter det igjen, så man i praksis først kommer ut på 5. dagen? Noen som allerede nå har erfaring med dette?
     
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke vert i akkurat samme «innreisesituasjon» som du beskriver her, men når jeg skulle teste meg ut av karantenen så var de veldig nøye på at det skulle ha gått minimum 7 døgn, og siden jeg hadde landet i Norge 18.00 så kunne jeg ikke teste meg f.eks 17.00 når det var gått en uke. Når jeg endelig kunne teste meg så hadde de ikke nok kapasitet til å teste meg, så jeg måtte vente til morningen dagen etterpå (altså dag 8), svaret kom også på dag 8, men dette var så sent på kvelden at jeg ble på hotellet til dag 9.

    Har derimot flere kollegaer i andre kommuner som fikk teste seg så lenge de var på dag 7, og ikke var passert nøyaktig 7 døgn. Kommer nok litt an på hvem som setter deg opp for testing.
     
    Ddan liker dette
  3. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Eg kan i alle fall bidra med eit datapunkt.

    Eg hadde to tilsette som passerte grensa frå Sverige i natt (frå Polen), dei fekk rekvisasjon på tre dagar på karantenehotell pluss test. Meldinga var foreløpig test på kvelden den 27. med moglegheit for å reise vidare på morgonen den 28.
    Begge registrert som busette i Norge, med fast bustad.
     
    Eddie47, Ddan and milehigh like this.
  4. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan si mye om karantenehotell og krav til de som ankommer fra utlandet. Verre er det at de som reiser fra land uten smitte (over lang tid), må i karantene fordi alt utenfor EU er rødt. Okay, så må man mellomlande i Køben, men allikavel burde det være noen unntak... #SkuffetMenMedGodtMot
     
    SayWhat, Eddie47 and Oppirumpadi like this.
  5. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
  6. NH277

    NH277 Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan tolker dere regelverket? Usikker på om man som fullvaksinert unngår karantenehotell fra land utenfor EU- og EØS-området, eller om dette unntaket kun gjelder hvis man kommer fra land innenfor EU- og EØS-området. Det som finnes av opplysninger på Regjeringens temaside kan tolkes begge veier.
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Fly til ett annet EU land som slepper deg inn uten karantene, og da helst ett land som ikke krever karantenehotell ved reise til Norge. Deretter booker du til Norge også sier du ingenting om at du kom fra "Thailand", da går det bra.

    Hvis du er fullvaksinert når du kommer hjem, så får du bare ta to doser til, slik at du ender med fire doser, da blir du bare enda mer immun enn hva du ellers ville ha vært ;)
     
    chrt liker dette
  8. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Dette ble vurdert, men nå har jeg dog ankommet Køben med videre reise til Oslo for potensielt karantenesmitte og det som verre er. Når jeg leser artikler hvor folk bruker 5 timer fra ankomst til hotell og det er trangt, ingen smittvern eller avstand - så er jo Karantenehåndteringen den største smittebomben av alt. Kan dog rapportere en stille økt i CPH-loungen. Ble brødskive og drikke ;)
     
    tobeornot999, EndreD, Eddie47 and 2 others like this.
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Når man først skal inn i landet og uansett skal på karantenehotell så vil jeg anbefale (om mulig) å ikke reise til OSL... Har kun reist inn i landet via BGO og SVG under pandemien og har fått ganske human behandling i forhold til hva jeg leser om OSL. :) Sett bort fra laaaange dager så har jeg heller ikke hatt noen problem på karantenehotell og mtp smittevern har jeg følt meg trygg....
     
    tobeornot999, EndreD and Skarven like this.
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Personer som oppfyller vilkårene i § 4d, er unntatt fra plikten til å oppholde seg på karantenehotell når vedkommende

    a. ved innreise kan dokumentere at de ikke har oppholdt seg i områder oppført i vedlegg B eller C de siste 10 døgnene før innreise og har egen bolig eller...

    https://lovdata.no/forskrift/2020-03-27-470/§5
     
    tobeornot999, chrt and Eddie47 like this.
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,624
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard, chrt, jgroneng and 3 others like this.
  12. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Hei
    Ikke direktte spm om karantenehotell, men
    Er det noen som har noen praktisk erfaring med om det er ok å mellomlande i norge for å fly videre innenriks hjem for å gå i hjemmekarantene, om en kommer fra et land som kun krever hjemmekarantene?
     
  13. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Skal gå greit det. Gjorde ikke dette selv, men flere av kollegaene mine reiste videre innenriks for hjemmekarantene når vi reiste inn i landet i slutten av April.
     
    Edvard and permorten like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Er du i innreisekarantene kan du bruke offentlig transport for å komme deg til karantenested (eller fra karantenestedet og ut av landet).

    Du må bruke munnbind og reise raskeste vei.

    Dersom du må overnatte underveis, skal dette skje på et forhåndsbestilt overnattingssted og gjennomføres i tråd med krav og anbefalinger for karantene.

    Avinor sier: Kan jeg reise videre i Norge etter ankomst fra utlandet? Hvis du er unntatt fra karantene eller skal i hjemmekarantene kan du reise videre til dit du skal.

    Er det noen som har en kilde fra myndighetene på hva som er offentlig transport i Norge? Tok en runde på Google for å se om rutefly er med, men kunne ikke finne noe svar.

    Tror ‘offentlig transport’ og ‘offentlig kommunikasjon’ er likestilt, men at kollektivtransport er noe annet. Løvetannblomst til den som vet.
     
    Kristian and Insomnia4u like this.
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Takk!
     
    Edvard liker dette
  16. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,283
    Bonuspoeng:
    113
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,898
    Likes mottatt:
    57,532
    Bonuspoeng:
    293
    Eddie47, Sonictravel and qouz like this.
  18. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,283
    Bonuspoeng:
    113
    jgroneng and milehigh like this.
  19. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Dette sier vel heller noe om politiet i Bergen enn de som reiser inn der.
     
    milehigh liker dette
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nå ligger Stokholms Län an til å bli orange om tallene nå holder seg nede der, så da blir det mulig å komme seg hjem fra Arlanda uten å havne på karantenehotell fra lørdag av :)
     
    Maggie and Schlandy like this.

Del denne siden