Problemstilling angående karantenehotel

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 26. mars 2021.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Om den utviklingen Stockholm har fortsetter, er de snart innenfor 25/100 og nada karantene :)
     
    Skarven liker dette
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    vegardg and milehigh like this.
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Svar på innlegg #154:

    Helse- og omsorgsdepartementet viser til din henvendelse av 10. juni 2021.
    Rutefly i Norge er innenfor ordlyden av "offentlig transport" i covid-19 forskriften.
    Definisjonen for beskyttet har ingen endring.

    Fra 19. juni er reisende fra land innenfor EØS og Schengen med mindre enn 500 nye smittetilfeller per 100.000 de to siste ukene unntatt kravet om karantenehotell.

    Dette gjelder som vanlig ikke hvor du flyr til Norge fra, men hvor du har oppholdt deg de siste 10 døgnene før innreise.

    Reisende som de siste ti døgnene før innreise har oppholdt seg i Storbritannia må på karantenehotell frem til negativ PCR-test tatt tidligst 3 døgn etter innreise. Dette trer i kraft natt til mandag 21. juni.

    Fra 19. juni skal reisende fra land utenfor EØS/Schengen og Storbritannia, i utgangspunktet være på karantenehotell frem til negativ test tidligst etter tre døgn. Resten av innreisekarantenen kan gjennomføres i egen bolig eller på annet egnet sted. 

    Denne innreisekarantenen er fortsatt 10 døgn eller negativ PCR etter 7 døgn.

    Beskyttede som har fått første vaksinedose for mellom 3 og 15 uker siden, og mindreårige (under 18 år) som har reist alene eller sammen med en person som er beskyttet mot covid-19, trenger ikke bo på karantenehotell.

    Test før og ved ankomst. Karantene til negativ PCR etter 3 døgn.
    Gjelder innreise fra alle land i verden, som ikke er gule/grønne. link

    Når det annonseres endringer, så tar det noen dager før de ulike sidene er oppdatert.
     
    Last edited: 19. juni 2021
    Eddie47, paron, Spielhaug and 2 others like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vil nevne at dersom du tester positivt for SARS-CoV-2 i enkelte land utenfor Europa så står du ikke fritt til å ta karantene/isolasjon på hotell eller i privat bopel.

    Du blir underlagt myndighetenes krav, normalt sykehus eller karantenesenter.
    Dette gjelder også om du her helt symptomfri og fullvaksinert.

    Just a heads-up for de mer eventyrlystne.
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng. I maldivene kunne vi teste oss på hotellet, eller på flyplassen før hjemreise. Ved positiv test må man i godkjente fasiliteter. Egen villa på Intercontinental eller Park Hyatt funker bra når forsikringen dekker det. Spesielt 2 etg lagoon villaen på IC kan anbefales. Ville blitt litt semrere med en lokal løsning nær MLE.
     
    Eddie47 liker dette
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er reglene i Singapore, Japan, Thailand, Hong Kong, Sør-Korea f.eks.

    Typisk case kan være at du må ha en test for flight ut og går på en smell.
     
    Last edited: 07. juli 2021
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ytterligere headsup;
    [​IMG]
     
    Edvard liker dette
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Burde ikke alle de som nektet å vedta bot etter karantenehotell snart få prøvd saken sin i retten? Eller har samtlige blitt henlagt?
     
    Skarven and Oppirumpadi like this.
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer nok, her på solkysten var det to som nektet å vedta boten de fikk for brudd på smittevernreglene og de fikk skjerpet straffen …. Vet at det ikke er det samme, men likevel
    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/...estbot-og-tok-saken-til-retten-naa-er-de-doem
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    I serien heftige konsekvenser om du tester positivt, så har Qatar Airways dette nevnt i reiserestriksjoner for sin rute til Nepal:

    • If the airline finds any passenger's PCR test to be positive for COVID-19, that passenger will be liable for the costs of the hotel quarantine of all passengers on board.

    Vet ikke helt hvor langt den vil holde juridisk, men at passasjerer reiser på falske covidtester er et alvorlig problem for flyselskapene. De kan få trafikkrettigheter på en rute suspendert dersom det viser seg at mange passasjerer tester positiv ved ankomst.

    Dette har bl.a. Hong Kong utøvd mot carriers.
     
    Flyrlavt, Kaffen, Eddie47 and 2 others like this.
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    https://loyaltylobby.com/2021/07/10...ed-in-quarantine-at-her-own-cost/?omhide=true

    "On Wednesday I wrote about a tourist from the UAE who just arrived in Phuket under the Sandbox program that tested Covid-positive locally and now a fellow passenger who was sitting nearby this individual got detained as well – “just in case” !"

    Ops ops;
    "The tourist has to cover the entire cost of the new accommodation by herself and naturally due to having no Covid symptoms and not even having tested positive herself, no travel health insurance will cover this expense either."
     
    Edvard liker dette
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    :confused::eek:.... Ok, hvis dette er tilfellet i Oktober, da tar ikke jeg sjansen på å fly til Nepal, da er de strøket fra mi liste :oops: Får se hvordan det utvikler seg, for jeg reiser da til Mexico/Guatemala eller Sør America, for jeg drar ikke hvis myndighetene finner på noe piss som lager trøbbel for meg o_O
     
    Last edited: 11. juli 2021
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan fly til KTM med TK eller SQ, så slipper du å tenke på de fantasifulle reglene til QR.
     
    Eddie47 and milehigh like this.
  14. Teletori

    Teletori Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har erfaringer rundt testing dag 3, vs tidligst 3 døgn. Ser at begge deler skrives.

    Får noen dager hotellkarantene snart, og har fligth som lander rett før midnatt neste torsdag. Regner ikke med noen dukker opp på hotellet rundt midnatt natt til mandag for å ta test og dimmitere meg fra hotellkarantenen etter 3 døgn?

    Så blir jeg testet på dag 3, og dimmiteres når det har gått 3 døgn, eller må jeg vente til mandag morgen (dvs på dag 4), og får da 4 døgn på hotell. Må jeg da kanskje også betale for 4 døgn?

    Blir kanskje litt det samme ang å teste seg ut av hjemmekarantenen etter 7 dager. Blir vel her på dag 8?
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig regner jeg det som står i covid-19-forskriften: "tre døgn etter ankomst".

    Så om du lander 15:00 på mandag kan prøve først tas etter 15:00 påfølgende torsdag.

    Ankomst anser jeg som actual arrival time. Det fortelles historier om den tredje eller syvende "dagen", men om jeg må bevise at jeg har testet meg ut av reisekarantene er ikke det iht. reglene.

    Både Helsenorge, Helsedirektoratet og Regjeringen skriver døgn etter ankomst/innreise.
     
  16. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har ingen kontroll på, kommer helt an på hvem du snakker med. Har opplevd begge deler, av og til forskjellige svar til folk som reiste inn i landet sammen. Noen måtte vente antall dager, og noen andre måtte vente på minuttet.
     
    Jan Fredrik liker dette
  17. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og noen mener at den første dagen er «Dag 0» og lar deg først ta test fjerde dagen… Også selvom du har landet minutter over midnatt, så det blir ca. 4,5 døgn før testen blir tatt.

    I dette eksempelet tok jeg en kamp på vegne av et familiemedlem og testen ble til slutt tatt etter litt over 72 timer.
     
    Flyrlavt liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Boys and girls, det har ikke noe å si hva "noen mener" eller "hvem du snakker med". Du kan teste deg når du vil, men lovverket er ganske tydelig. Et døgn er 24 timer.
     
    Darkcho liker dette
  19. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Selvfølgelig har dette noe å si når helsevesenet som ikke er klar over reglene tillater at enkelte tester seg ut av karantene før de har lov. Er man f.eks på karantenehotell så slipper man jo ut så fort testen er negativ og helsevesenet sier alt er i orden, resepsjonistene sjekker jo ikke om helsevesenet har gjort jobben sin «by the book»…..
     
  20. Teletori

    Teletori Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Thanks, da vet jeg litt hva jeg kan forvente, og kan planlegge deretter
     
    Flyrlavt liker dette

Del denne siden