Problemstilling angående karantenehotel

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 26. mars 2021.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Det er viktig å skille karantene (flere varianter) fra isolasjon. Norske karanteneregler er ikke like strenge som i en del andre land, og er kun bygget på at man ikke kan ha nærkontakt (slik det er definert i forskriften). Det vil da ikke hjelpe med lenke/alarm ettersom man jo har lov til å gå ut.

    Min plan ift karantenehotell (om jeg ikke bare dropper det) er at jeg har med bilen som allerede står på Gardermoen, og hver dag etter frokost og frem til barna skal legge seg drar på tur. Herunder diverse turer hjem for klesvask, ordentlig mat, hente leker og annet. Det er ikke hjemmel for strengere praktisering av karantenen om du er på hotell enn om man er hjemme.
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    "Your wristband contains an electrical loop that is closed when it is applied. If this loop is broken then it will fail to check in with your phone. This has the same effect as if you were out of range of your device."
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det skal fremgå av mine poster at jeg trolig er 100% enig med deg ift karantenehotell, på juridisk og prinsippielt grunnlag.
    Å uten videre hevde at at staten dekker forsvarer om man nekter å vedta forelegg måtte imidlertid påpekes som feil så ikke noen ukritisk handler utfra det. Det blir også helt feil å bruke irrelevante eksempler fra sivile tvister.

    Hvorvidt jeg er advokat eller ikke er uansett helt irrelevant. Argumenter og hjemler står på helt egne ben. Vår tidligere venn Ida var opptatt av om jeg var psykolog eller jobbet i helsevesenet. Hun syntes å være interessert i å rapportere meg til en disiplinærnemnd eller noe. Derfor anbefaler jeg ingen å dele for mye om private forhold på et anonymt internettforum. Selvom jeg som nevnt er imot mye rundt karantenehotell, er det drøyt å håpe at jeg ikke skulle være advokat om jeg hadde vært for det!? Det er nok mange vanlige advokater som synes ordningen i seg selv er god, selvom den har juridiske svakheter- som kunne vært avbøtt. Men husk også at aktor i en straffesak om dette også vil være advokat, politiadvokat er tittelen.

    Ad HV-saken så blåser nok den opp i media igjen, med muligheter for deltagelse i spleis om staten ikke rydder opp. Høyesteretts ankeutvalgs avgjørelse og lagmannsrettens dom finnes på lovdata. Om det kommer en tråd om saksomkostninger i sivile saker kan jeg redegjøre for hele prosessen der, og om hvorfor det ble så galt som det ble. Nettartikkelen skraper selvsagt bare i overflaten.
     
    Last edited: 15. mai 2021
    chrt, Sonictravel and Spielhaug like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    – Vi endrer nå reglene for karantenehotell. Vi fjerner skillet mellom nødvendige og unødvendige reiser ved innreise til Norge, og ser heller på smittetrykket i enkeltland. Det betyr at reisende fra Storbritannia og EØS/Schengen-land med lav smitte også slipper karantenehotell. Personer som har vært i områder med høy smitte må fremover i karantenehotell. Det gjelder selv om reisen var en nødvendig arbeidsreise. Så snart vi har fått på plass dokumentasjon som er digital, sikker og verifiserbar vil også beskyttede personer, blant annet de som har fått første vaksinedose for mer enn tre uker siden, slippe å være på karantenehotell, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H).

    Følgende grupper skal være på karantenehotell fra torsdag 27.05.2021:

    • Reisende utenfor Europa, skal i utgangspunktet være på karantenehotell i hele karanteneperioden frem til negativ test tidligst etter sju døgn.
    • Reisende fra europeiske land som har færre enn 150 nye smittede per 100 000 de siste 14 dagene og maks 4 prosent av de som testes, er positive, slipper å oppholde seg på karantenehotell. De må gjennomføre karantenen hjemme eller på et annet egnet karantenested.
    • Reisende fra Storbritannia og EØS/Schengen-land som har flere smittede enn 150 smittede per 100 000, må være på karantenehotell frem til de har fått en negativ test tatt tidligst etter tre døgn. De må fullføre karantenen hjemme eller på et annet egnet karantenested og kan teste seg ut av karantene tidligst etter sju døgn.
    • Reisende fra europeiske land med særlig høye smittetall, må være på karantenehotell fram til negativ test tidligst etter sju døgn. Det kommer mer informasjon om denne gruppen senere.
     
    Edvard liker dette
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det er det vi andre her i Larvik også lurer på ... o_O
     
  8. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    milehigh, Kaffen and Jan Fredrik like this.
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Alternativet er jo at man gjør akkurat som her, reiser hjem og starter et stort utbrudd......
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det er slik som det hevdes at det smittet på dag 11, så hadde de jo uansett vært ute av karantene hotell..

    Hvis det stemmer at det er dag 11 som er riktig så er det jo stort sjangs for at de selv ble smittet på karantene hotellet.
     
  11. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Rart å få bekreftet smitte på dag 11, man skal jo testes etter 7 dager. Merkelig situasjon hvor jeg ikke skjønner helt hvorfor vedkommende fikk fortsette karantenen hjemme, står heller ikke noe om det ble testet negativ før personen reiste fra hotellet
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Som det står i artikkelen:
    Da dette skjedde i midten av april var det flere unntak i reglene, hvis man kunne dokumentere det. Det er det fortsatt den dag i dag, for eksempel sterke velferdshensyn, sier Sylvia Aastad, leder for karantenehotellene i Ullensaker kommune til VG.

    – Det åpnes for muligheter på mange områder i regelverket, selv om det kan være gjort feil vurderinger i enkelte tilfeller. Når man lager unntak i reglene så blir det alltid vanskelig, mener Aastad.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Her ser jeg to åpenbare spørsmål:

    1. Regnes Storbritania disse reglene på lik linje med EØS/Schengen i forhold til karanteneregler?

    2. På øverste punkt, gjeler dette Ukraina og Serbia? Eller hva med de andre balkan-landene som er utenfor EU men innenfor Europa?
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    1. Ja 2. Nei. Selv om det går om hverandre med bruk av "europeiske land" og "Reisende fra Storbrittania og EØS/Schengen-land" i de to punktene der så er det sistnevnte som gjelder.
     
  15. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Vi skal snart reise på en nødvendig reise til USA. Etter å ha lest meg frem i jungelen av regler, både utgåtte og gjeldende, så mener jeg at vi har krav på unntak fra karantenehotell pga. velferdshensyn. Regjeringen uttalte vel på fredag at de skal legge frem en ordning der det er mulig å søke om unntak fra karantenehotell. Men siden både den ene og andre i Norges myndigheter og forvaltning virker til å mistet både gangsyn og sunn fornuft i løpet av det siste året, så stoler jeg ikke på at vi slipper unna dette, og jeg vil gjerne ha en plan B. Det er uaktuelt for oss å oppholde oss på karantenehotell (av medisinske årsaker, som også er grunnen selve reisen). Jeg har også helst lyst å unngå bot/rettsak. Er det noen som, basert på de aller siste endringer i reglene har noen gode ideer for hva vi kan gjøre/hvor vi kan reise for å unngå karantenehotell? Da tenker jeg i følgende retning: Oppholde seg i en periode i et annet EU-land med så lave smittetall at man slipper karantene når man kommer hjem... Men vi må jo får lov til å komme inn i dette EU-landet selvfølgelig mtp. at vi kommer fra USA.

    Ps! Vi respekterer alle koronarestriksjoner, og har ikke tenkt å gjøre noe som helst for å utsette andre mennesker for smitte. Vi skal jo også teste oss flere ganger i løpet av reisen hjem. Det er også mulig at vi vaksinerer oss i USA (men siden CDC sitt vaksinasjonskort ikke er godt nok her på bjerget, så er jeg i tvil, jeg vil helst slippe å ta vaksinen flere ganger enn nødvendig kun for å få norsk koronapass).

    Vi reiste forresten til USA i desember 2020 når smittetallene var 6-7 ganger høyere enn nå, vi gjennomførte karantenen i eget hus, og var ikke ute av huset annet når vi skulle teste oss. Det gikk veldig fint! Men når det gjelder reglene om karantenehotell, så synes jeg at de norske reglene er helt vanvittige, for her er det ikke mye logikk eller tillit til folket. USA har forresten per d.d. 124 smittede per 100 000 siste 14 dager (men desverre er de utenfor EU og man må derfor på karantenehotell).

    Jeg har ikke lyst på noen diskusjon om å unngå regler osv i tilfelle noen ønsker å starte en diskusjon om det. Dette er en nødvendig reise, og vi har fått innvilget NIE (national interest exception av den amerikanse ambassade). Jeg har som sagt tenkt å følge alle regler om karantene og testing. Men jeg vil ikke på karantenehotell. Jeg kan isolere meg hjemme i mitt eget hus. :)
     
    Last edited: 23. mai 2021
    chrt, snus_mumrikken and milehigh like this.
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Ca når skal du reise ut/komme hjem? Hvor mange personer, og evt alder? Har dere egen bil fra første flyplass i Norge?
    Book en flex billett som kan endres. Best er to enveisbilletter, feks om du bruker poeng, slik at det blir lettere å heller fly til et annet europeisk land. Hvordan tenker du evt å bo der? Greit nok at du slipper karantene til Norge, men uvaksinert fra USA vil du vel få karantene i EU?
     
    Nurse82 liker dette
  17. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Både tur og retur er i juni. 2 voksne og 2 barn. Vi har ikke bil på første flyplass. Jeg har bestilt billetter som kan endres også etter at utreise er gjennomført, men vi flyr via CPH hjem, så det er jo et alternativ å hoppe av der, om det kan la seg gjøre. Karantene i EU går greit, jeg vil heller oppholde meg i karantene i et feriehus i Europa enn å betale for tvungent karantenehotell i Norge :) (feriehus i en uke er nok også billigere for oss fire).
     
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan hende det åpnes for etterregistrering av koronavaksine satt i utlandet:

    https://www.fhi.no/hn/helseregistre...l-sysvak/#etterregistrering-av-koronavaksiner
     
    milehigh and Nurse82 like this.
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Dere voksne rekker ikke første dose før dere reiser? Kanskje det kan være aktuelt med Jansen one shot frivillig? Dere har selvsagt vurdert at alle fire inkl barna må dra og at det ikke kan utsettes noe særlig. Jeg hadde kanskje vurdert hjemreise via feks Malta eller Portugal. Problemet er jo at alle land kan endre smittetrykk og regler underveis. Afterall er det kanskje greit med karantenehotell hjemme. Om hotellet er i nærheten av hjemmet, dere har tilgang på bil (låne/leie). Dere har krav på to rom eller familierom. Kanskje lettere å forholde seg til norske karantenregler enn diffuse regler på et annet språk i Europa.
     
    Nurse82 liker dette
  20. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Vi får ikke vaksine før vi reiser og Johnson er ikke aktuell. Det er mulig jeg tar sorgene på forskudd her. Sannsynligvis får vi unntak pga. velferdshensyn. I tillegg kan kanskje reglene endres innen den tid. Mye kan skje innen vi reiser hjem igjen :) Takk for gode tips. Jeg synes bare det er så utrolig latterlig at vi skal måtte bo på karantenehotell. Men samtidig at vi har lov til å kjøre hjemom og ta oss turer ut. Risikoen for å smitte andre/bli smittet er jo mye høyere dersom vi bor på hotellet, enn om vi oppholder oss hjemme, der vi slipper å passere andre på vei ut i frisk luft, eller på vei for å hente mat. Det henger ikke på greip. For min del handler dette kanskje aller mest om prinsipp, i mitt hode er karantenehotell mer en straff enn det er smittevern:)
     
    Last edited: 23. mai 2021

Del denne siden