Problemstilling angående karantenehotel

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 26. mars 2021.

  1. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Bra. Takk for deling. Viktig å lære autoritetsovertroiske nordmenn opp i hvor grensen for statlig inngripen går.
     
    TommyL and Oppirumpadi like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Karantenested for arbeidsreisende

    Dersom du har vært i land utenfor EØS/Schengen i løpet av de siste 10 døgnene før ankomst til Norge, skal du bo på karantenehotell i karantenetiden. Reisende fra disse landene kan ikke bruke offentlig transport fra ankomststedet til karantenehotellet.

    Hvis du må på karantenehotell som følge av de strengere reglene for reisende fra land utenfor EØS/Schengen, trenger du ikke å betale egenandel hvis du kan dokumentere at reisen var påbegynt før 29. april 2021 og oppholdet på karantenehotell startet før 20. mai 2021.

    https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/reiser
     
    milehigh liker dette
  3. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.
    Er det noen som vet om man har kunne velge karantenehotell selv ved ankomst Oslo? (Innreise utenfor EU/EØS). Ser det er noen som har skrevet at de har fått «netter registrert» på kundeprogrammet sitt. Noen som kan bekrefte dette, og i såfall hvilket kundeprogram? … Prøver fortvilt å finne noe «positivt» med en tidagers nær Gardermoen ;)
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøvde meg når jeg landet i Stavanger…spurte om jeg hadde noe jeg skulle sagt om hvilket hotell jeg skal på, «nei, det har du ikke»….

    Uansett så har jeg nå fått både poeng og netter i nordic choice appen, 1500 per natt kan det se ut som.
     
    chrt liker dette
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    "I ein kronikk i Aftenposten hevdar åtte juristar og legar at ordninga med karantenehotell også har ein moralsk dimensjon:

    «Karantenehotellet er ikkje først og fremst eit smitteverntiltak, men heller ein sanksjon for å sørge for at folk ikkje reiser til utlandet», skriv dei." NRK link

    Enig, og tiltaket fungerer jo som planlagt.
     
    TommyL, tobeornot999, NoLimit and 4 others like this.
  7. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Mener du at målet helliger middelet?
     
    TommyL, Oppirumpadi and tobeornot999 like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    • Reisende som har vært i Storbritannia har, med virkning fra 13. mai kl.12, de samme karantenereglene som reisende fra land i EØS/Schengen.
    • Reisende fra Storbritannia med positiv antigen hurtigtest på grensen skal ta PCR-test innen et døgn etter ankomst, og ikke på grensen. (Reisende fra Storbritannia har nå like regler som reisende fra land i EØS/Schengen).
    https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/endringslogg
     
    Earl, holmen and milehigh like this.
  9. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde noen fortalt meg for et drøyt år siden at Nordmenn kom til å bli satt i interneringsleirer som straff for at de har reist, og faktisk GODTAR det, ville jeg kikket rart på dem...
    Det er jo et paradoks at dem ikke vil la dette kjøres i retten, det viser bare hvor syltynt grunnlaget for dette er. Hvis dem er så skråsikre på at dette har de lov til, hvorfor ikke la retten avgjøre det, og bli ferdig med krangelen? Jeg kommer aldri i verden til å la meg internere på et hotell, tar saken i rettssystemet om nødvendig. Det får være grenser!
     
    miura, EndreD, Oppirumpadi and 3 others like this.
  10. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Første tiltale og rettssak så faller korthuset.
     
    TommyL and Oppirumpadi like this.
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig, men hvor mye er du villig til å risikere i saksomkostninger?
     
  12. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Tror du det hadde blitt rare greiene i saksomkostninger på en straffesak, der staten betaler advokatbistanden?
     
    TommyL liker dette
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Betaler staten det??
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,632
    Bonuspoeng:
    183
    Gofundme? Sikkert mange sinte sydenpensjonister som bidrar med noen kroner :p
     
    jgroneng and TommyL like this.
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    I en straffesak betaler man ikke advokat nei
     
    TommyL liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke bare å holde seg her hjemme på berget da?
    Myndighetene har bedt oss om å la vær å reise utenlands i mange måneder. Når vi ser på smittetallene og dødsfallene her i landet så viser jo de at restriksjonene i Norge virker.
    Jeg synes alle som kommer fra utlandet skal i karantene når de har krysset grensen! (Jeg vet det er en del unntak.)
    Det er jo ikke slik at de ulike mutasjonene kommer blåsende med vinden!
    Vi ønsker jo at alle skal følge rådene om hjemmekarantene, men det viser jo seg at ikke alle gjør det og da er neste middel karantenehotell.
    Dersom Norge klarer å gjennomføre det myndigheten prøver å få til, er vi snart nede i de smittetallene vi hadde sommeren 2020. Men er vi da villig til å reise til utlandet og ta smitte med seg hjem igjen?

    Nei hold på karantenekravene inntil alle i Norge er vaksinert og i alle fall ut 2021. Dette for å holde importsmitte under kontroll.

    Det er et fåtall av oss som må reise, og de som reiser må vite at de må i karantene når de kommer hjem.

    Du verden…
     
    Kristian, Finnks, Origo and 6 others like this.
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Grunnen til mitt spørsmål er at du og @Petter B-C faktisk tar feil. I flertallet av straffesaker har man ikke krav på gratis forsvarer. Det gjelder bla alle saker som avgjøres med forelegg slik som for brudd på covid-forskriften.
     
  18. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde risikert dette når alle andre saker før meg har blitt henlagt.
     
  19. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Du verden...

    Det er vel ingen som sier at man ikke skal ha karantene, men hotellkarantene er ikke annet enn ren straff for at man reiser, når man kan ta hjemmekarantene. Dette har jo funket før, vi har ikke akkurat knelet sykehuskapasiteten vår.
     
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Staten tapte første runde (tingretten) ift karantenesaken for hytteeierne. Riktignok en sivil sak og ingen straffesak. Ift straffesakene ift hotellkarantene, er det vel kun ilagt noen ganske få forelegg per i dag, og de som har nektet å betale og er blirr belyst i media har hatt noen spesielle forhold hvor vurderingen har vært nødvendig/unødvendig. Det er jo ikke hovedvurderingen lenger da hotellkarantene gjelder alle som ankommer utenfor EU/EØS. Et eklatant brudd vil nok helt sikkert havne i retten. Staten vinner uansett ved at det tar mange måneder før den evt avgjøres i din fordel i retten, og i mellomtiden er pandemien og reglene over og de fleste andre har fulgt reglene.
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden