Problemstilling angående karantenehotel

Tråd i 'Reisemål' startet av Kaffen, 26. mars 2021.

  1. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    //avsporing #75

    Noen ting endrer seg med årene, de lærde strides om det er til det bedre...
    10882EF4-605F-46EB-8B06-F465C5FC041C.jpeg
     
    chrt, tobeornot999, Eddie47 and 5 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg spiser så mye kan det hende jeg ikke får plass i et flysete lenger. Det er jo litt dumt.

    På en annen side, da blir jeg kanskje så overvektig at jeg kommer lenger frem i vaksinekøen.

    Hmm.. Dilemmas!
     
    dahlmath liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor ble du kontaktet før ankomst til Norge?
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror mye av det bare var rot. På innreiseregistreringen så må man skrive adressen til der du utfører karantenen, men man vet jo ikke hvor man skal før man lander i Norge og blir tildelt et hotell, så jeg hadde kun skrevet "Hotell" på feltet hvor man skriver adressen.

    Når jeg endelig fikk forklart dette til han som ringte så tok det ikke lang tid før en annen ringte og stilte samme spørsmål.....og etter det så kom det nok en gang en telefon, med samme spørsmål.

    Merkelig situasjon, man fyller jo ut flight info på innreiseregistreringen...hadde de brukt 1 minutt på å sjekke flighten hadde de jo kanskje klart å tenke seg frem til dette selv.....
     
    Eddie47 and Edvard like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det stilles krav til bopel, som få med familie kan tilfredsstille.

    Med mindre du har en tom hybel i huset.
     
    Last edited: 30. april 2021
  6. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Siden jeg ikke akkurat har så mye å gjør her jeg sitter på karantenehotell etter nødvendig arbeidsreise så tenkte jeg at jeg kan skrive litt om prosessen.

    Noen dager før reisen mot Norge måtte jeg fylle ut innreiseregistrering. Her fyller man ut informasjon om hvilken type reise man har vert på, flight info og hvor man har tenkt å utføre karantenen.
    Jeg valgte karantenehotell, og i registreringen så må man fylle inn adressen til karantenestedet, men dette er jo ikke mulig ettersom man først får beskjed ved ankomst norge hvilket hotell man skal på.....

    Jeg var fortsatt på Schipol da det plutselig ramlet inn telefon etter telefon fra grensekontroll med spørsmål om hvor jeg skulle....dette visste jeg jo ikke da jeg fortsatt ikke var i norge og ikke hadde fått tildelt hotell enda.....

    Endelig landet i norge blir jeg stående 2 timer i kø ved grensekontrollen, de jublet i skranken når jeg sa at jeg ville utføre karantenen på hotell.....endelig videre blir jeg møtt av covid test. Her ventet jeg ca 20 minutt, når jeg får papiret som sier at jeg er negativ så får jeg også en lapp, på denne lappen så står det hvilken taxi jeg skal bruke på utsiden og hvilket hotell jeg skal på.....

    Endelig på utsiden så står taxien og venter, betaler ikke en krone for denne turen og plutselig var jeg innlosjert på hotellet.

    Fikk litt basic info med spørsmål om når på dagen jeg vil ha mat, fikk også beskjed om at jeg var fri til å gå på tur så mye jeg vil, og om jeg har behov for noe på butikken så er det også lov....

    På dag 7 kan jeg teste meg, og så fort svaret kommer så er jeg fri til å reise hjem :)
     
    Are, chrt, tobeornot999 and 15 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Flott at du deler dette :)
     
    Flyrlavt liker dette
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Nektet karantenehotell, sak henlagt

    https://www.tv2.no/a/13967586/

    På en måte synd at det ikke kom til retten, men samtidig et signal om at det sannsynligvis ikke vil få noen konsekvenser å ha karantenen hjemme.
     
    TommyL, Petter B-C and Schlandy like this.
  9. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    ...Gi oss den tilliten vi fortjener. Vi er med på dugnaden akkurat slik som alle andre...

    Er vel dessverre en grunn for at (en dårlig løsning med) karantenehotell ble innført.
    Over halvparten har brutt karantene.
     
  10. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Er på karantenehotell og har fått beskjed om at opptjening mtp antall netter går som normalt, nå skal jeg ikke anta noe, men siden man opptjener netter som normalt så opptjener man kanskje poeng som normalt også. Jeg kan gi en tilbakemelding på dette i slutten av uken/når jeg får alt registrert på profilen min ettersom at jeg ikke får reise her i fra før slutten av uken :)
     
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilken etg er interneringsleiren i hos quality airport Stavanger, Flyrlavt? Vi bodde som vanlige gjester i andre etg. Var hyggelige ansatte i restaurant og resepsjonen, men må ærlig innrømme at jeg allikevel hadde ventet lenger enn vanlig med å gripe inn hvis jeg så en "gjest" ta ut litt oppdemmet frustrasjon på noen som tross alt får sin lønn fra en i beste fall gråsone praksis.
     
    Oppirumpadi and TommyL like this.
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noe jeg har lært om når media skriver om forskning, og spørreundersøkelser generelt, så er det å ta det med en klype salt. Uten å ha sett hva spørsmålene faktisk er og hvordan folk har oppfattet de, så kan vi ikke si sikkert hvor ille dette er.

    FHI skriver jo selv om undersøkelsen:
    Har man f.eks brutt karantene hvis man gikk på butikken? Nei, karantene åpner opp for at man kan gjøre nødvendige innkjøp. Men siden man gikk ut døra så tenker man kanskje at man HAR brutt karantenen. Samme med å gå en tur utendørs.

    Men generelt sett ja, så er jeg enig i at folk er altfor slappe. Det er bare å se på munnbindbruk (henger under nesa), avstanden folk ikke holder til hverandre, osv.

    Jeg var og leverte en sending på lokale post i butikk i går. Da jeg snur meg rundt for å gå så har jeg en annen ventende kunde rett opp i ryggen. Ikke mye 2 meter avstand der med andre ord. Køen utenfor IKEA var også mye av det samme. Selv med tydelige skilt "Hold minst 2 meter avstand" var det mange som sto litt for tett på personen foran i kø. Og selv om de hadde en ansatt som passet på inngangen og slapp inn folk i puljer, så gikk de ikke aktivt og passet på at folk overholdt avstand. Svakt!

    Ønsker meg en sånn:
    181372126_10158818717055546_4200306446915958115_n.jpg
     
    SayWhat, jgroneng and trygveat like this.
  13. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    3 etg her :)
     
  14. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 07. mai 2021
    SayWhat, Edvard, oddA and 2 others like this.
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    En forenkling på en måte, istedenfor å ha noen land på den listen tar man alle utenfor EØS. Men litt interessant at dette pga. Brexit vel gjør at reisende fra UK, som har best vaksinedekning i Europa, og vel blant de lavere smittetallene, må på karantenehotell. Ser liksom ikke helt logikken i at tilreisende fra EØS-land med mye høyere smittetall har mulighet til å få unntak...
     
    SayWhat liker dette
  16. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om dette blir surt for de det går utover så setter jeg egentlig pris på dette…ved å begrense smitte fra andre land så burde det jo være mulig å leve som normalt i Norge etterhvert.
     
    Eddie47 and kaiarne like this.
  17. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Tar heller sjansen på corona enn å la det styre livet mitt...
     
  18. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Eller land som Singapore, Taiwan, Australia eller New Zealand kor det nesten ikkje finst innlandsk smitte.

    Langt høyere risko for å bli smittet på ein stor flyplass i EØS område eller på karantennehotellet i Norge enn dei landa der.
     
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Blir litt som når viruset kom til oss i fjor, alle frykta for reiser til Kina og Hong Kong, men det var via Østerrike og Italia smitten i hovedsak kom til landet.
     
  20. nicolai

    nicolai Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    33

Del denne siden