Du finner ingen som er uenige med deg her, men slik er altså reglene
I praksis er det nok hotellenes policy som styrer dette, heller enn resepsjonistens dagsform.
Men du skal ikke se bort fra at resepsjonisten har en viss mulighet for å overstyre back-office for hyggelige kunder som ikke krever sin "rett".
Hotellene er ofte frittstående enheter, som skal maksimere inntjening.
Jeg tipper følgende faktorer inngår i vurderingen:
- Utsikter til at noen andre booker rommet som gis bort. Dette har hotellene gode tall på.
- Om gjesten bor der ofte (en lojal Gullkunde trumfer nok en fraværende Platinum-gjest.)
- Prisforskjell (og kostnadsforskjell) for booket rom og oppgradert rom. Et rimelig Comfort-hotell med mange standardrom og noen få kostbare Deluxe-rom vil kanskje være mindre villig til å oppgradere enn et dyrere Clarion-hotell hvor de fleste standardrommene er Superior og Deluxe.
Vis alt...