Rente Barometer`n

Tråd i 'Off-topic' startet av drsyk, 29. nov 2018.

  1. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøre selv bolig for ca. 9 år siden. Nyutdannet, to barn, samboer og stasjonsvogn. Lånte uten egenandel og lånebeløp litt over fem ganger inntekten.

    Utfordringen nå er nye krav til egenkapital og maks lånegrense. Selv om bankene kan gjøre enkelte unntak, tror jeg man selv (eller andre i svært nær familie) må ha et ekstremt godt kundeforhold til banken hvis noe slikt som dette skal igjennom nå.

    Ironisk nok kan man enkelt kjøpe hvitevarer og andre varer som faller fort i verdi lett på kreditt med ågerrente.
     
    drsyk liker dette
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,300
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel litt på siden, men også ganske så relevant. Har inntrykk av at folk her inne har rimelig god peiling på dette, nemlig...

    Hva er egentlig fremgangsmåten når man skal prute på forsikring? (Det samme gjelder jo også for så vidt for rente), men tenker nå i hovedsak forsikring. Sender man en mail og bare spørr om man kan få lavere pris hos sted A, så legger ved chatlogg/mail ol til B og spørr om pris der, så videre til C og evt tilbake til A og inkluderer så mange ledd man ønsker? Her er jeg nesten ute etter manusnivå, om noen gidder.

    Ringer man i stedet?
    Holde seg unna de nettbaserte automatiske løsningene?

    Måtte bruke reiseforsikring da SAS fikk baggasjen min forsinket - er jeg da dømt til å måtte betale høyere forsikring i en periode (evt få dårligere tilbud) fordi jeg har hatt en forsikringssak pga dem i nyere tid?
     
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Ringe har alltid gitt meg bedre tilbud og har du et tilbud i hånden, skal du ikke bli overrasket over om de plutselig kan gi bedre tilbud likevel. Det du må være obs på er året etter... når de automatisk justerer på premien.
     
  4. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    drsyk liker dette
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Pleier alltid å ha en Chat på kundeservice, ser litt an hvor terrenget ligger, forhører meg med forskjellige selskap.

    Har mine forsikringer hos DNB, og det slår faktisk markedet både med legeforeningens avtale, KLP, Gjensidige, Storebrand og IF... ikke vet jeg hvorfor, men er vel fordi de vil beholde meg som kunde, pleier årlig å ta en sånn runde der jeg ber om tilbud og DNB har seiret de siste par årene... Lykke til!
     
    KVTL and Neonex like this.
  6. Condictio

    Condictio Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Spennende å se om Danske Bank er villig til å gi bedre tilbud nå, tidligere i år var de ikke villig til å gi like god rente som Akademikerne pluss får :rolleyes:
     
    KVTL liker dette
  7. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Torsdag og enda ikke svar, hverken i nettbank eller telefon. Usikker på om Akademikerne er så prioritert som ble lovet i Danske Bank.
     
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Må hive deg på Chatten @KVTL de 3 T`ene er jo verdens kjent(Ting Tar Tid)
     
  9. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Men har vært kurs og møter hele uken så har ikke hatt tid.. Men ikke krise, matcher de ikke så er det bare å skifte til Handelsbanken :)
     
    drsyk liker dette
  10. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Da fikk jeg endelig svar, hvis Danske Bank behøver hele 5 virkedager å svare en prioritert kundegruppe (som Akademiker- avtalen ble solgt inn med) skrev følgende (lett sensurert):

    Det skal sies at jeg ikke har vært fornøyd med denne kunderådgiveren tidligere, har ikke vært frempå eller lagt seg selen for å levere til kundene.

    Uansett ringte jeg inn for å høre muligheten for å få lik rente som Akademikerne- pluss vil få siden JF skal over på Handelsbanken. Gav også uttrykk for at jeg ønsket å snakke med en annen rådgiver en vedkommende.

    Ble lovet å ringe opp igjen, så sagaen fortsetter.

    Og til ettertanke, hva gjør man ikke for 0,05 prosent mindre lånerente :p Men ja, matcher ikke banken dette etter et 10 år+ kundeforhold så føler jeg ikke akkurat behovet for å være lojal.
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Lykke til. Lojalitet hva er det?:rolleyes: Har 0 verdi i dagen bank samfunn, du må avgjøre om 0,05% holder deg her eller der. Om teller kroner og ører så er det viktig å få som fortjent 0,05% rimeligere, dog er det "totalt kunde opplevelse" du er ute etter og hvis den er bra nok hos din nåværende bank, så er de 0,05% lite i stor skala... Uansett god helg!;)
     
    KVTL liker dette
  12. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,298
    Bonuspoeng:
    93
    Tja... Noen som har fått varsel om økning fra 1,95?

    Fremdeles 2.0 i handelsbanken.
     
  13. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Dnb har varslet oppgang fra mai
     
  14. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, hva DnB varsler generelt er en ting, hva man får beskjed on direkte er vel noe annet?
     
  15. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    769
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken bank tilbyr dette? Jeg har din bank, har pr i dag 2,17%.
     
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hørt noe fra DNB i skrivende stund...men antar det kommer noe ila kort tid, dog da er jeg KLAR med å kontakte danske bank og tonen blir da en helt annen.
     
  17. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, Danske Bank var vel bank nr 2 som meldte om renteheving...
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Legeforeningen er seige og gamle travere i bransjen, kjipt DNB mista den avtalen, men sånn er markedet.
     
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Fått brev fra DNB.
    Renteendring fra 2.00-->2.25 HVA F:mad:

    Kan Danske+DNB kunder sjekke sine innbokser:rolleyes:
     
  20. Condictio

    Condictio Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Ikke fått noe varsel fra Danske Bank (enda..)
     

Del denne siden