Rimowa er så 2010, hva nå? (Håndbagasjetråden)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Christian, 03. april 2015.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Den overbeviste ikke. Har fem forskjellige fotosekker, ingen er perfekte. Men når jeg skal ut å fly, blir det alltid en Lowepro Flipside 400 AW som blir med. Plass til to kamerahus, fire objektiver og det som behøves ekstra. Pluss PC (har ikke eget rom, men ligger bra oppå inndelingen for kamerautstyret. Et romslig rom på utsiden til briller, bøker, ladere, dorull, kulepenn og alt det andre som må med. Pluss sidelomme til vannflaske og Gammel Dansk. Veldig god kvalitet på sekken, bortsett fra litt småirritasjon med harnisken.
     
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Så du sjekker bagasje på ALLE fliightene dine??yy
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    @Henrik

    Forskjellen: Både Arrakis 40 og 50/65 har load transfer disc der hoften kan bevege/rotere uavhengig av sekken og skulderstroppene er både utbyttbare og justerbare i høyde/bredde. Hoftebeltet kan også byttes/endres. En unik og bra løsning. Dette finnes på Altra 65 og over, (men de er for store til din tur).

    I tillegg har Arrakis unormalt sterkt materiell, roll topp og er ganske vanntett.

    Arrakis har gått ut av produksjon men den finnes i flere fjellsportbutikker rundt om. For tilsvarende kvalitet må du nå over på LEAF serien. Jeg bruker faktisk skulderstroppene fra en Altra 65 på min fordi de er mykere og puster bedre.

    Tips:
    Pakk ca. reisevekt og volum i en sekk du har i dag, ta denne med til butikken og last over i modellen du vil prøve. Finn en ansatt som har peiling og velg en sekk du virkelig har godfølelsen for. Prøv mange modeller og bruk masse tid, it's your baby.

    Mine Arrakis 50/40 har vore i bruk ca. 3 år. Det er ikke alltid jeg bruker den på tur, dog allikevel grundig testet; har logget over 1600 km i terreng, 150 000+ høydemeter (bruker MotionX) og 200+ flights. Superfornøyd.

    Det er den tøffeste og mest comfy sekken jeg har brukt. Negativt: Det er ikke hette eller overlap på de vanntette glidelåsene, CamelBak zipper er dårlig plassert og andre småting.

    En av de råeste små daypacks produsert er Arro 22. Den er perfekt til laptop og småstash i byen/minitur.

    Vet ikke om du har vore på tilsvarende tur før, men i Sørøst-Asia er det tropisk klima, noe regn, enkel logistikk og casual dress code. Tenk minimalistisk; absolutt alt du trenger kan kjøpes/byttes underveis. Pakk klær for en liten uke, bruk laundry-tjenester og hold sekken under 45 L/10 kg, det er plenty.

    Jeg må smile empatisk hver gang jeg ser noen kommer ruslende med en gigantisk
    ryggsekk liknende en Norrøna Recon, med dådyrøyne og en daypack på magen.

    Det er mange gode sportsbutikker rundt om i landet. I Oslo finner du bra utvalg av sekker på: Sportsnett ved Klingenberg, Anton Høyfjell i Bogstadveien, Oslo Sportslager i Torggata og Fjellsport.no. Pluss Nomaden bak slottet er alltid et inspirerende sted å besøke.

    Mye bra kompetanse på Fjellforum.no
     
    Last edited: 01. nov 2017
    Henrik liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Lowepro 400 AW ser solid ut, men muligens for liten dersom du vil nå drømmemålet med all-in-one.

    Hva med en Arc'teryx LEAF Khard 45?

    Så ordner du velcro på alle moduler/poser og tilpasser som du ønsker.
    Nøytral design, easy access og god kvalitet.

    Carryology finnes det mye bra.

    Du har jo forresten 2 cabin bags i Business hos LH, SK (long-haul), LX, SQ, TK etc.
     
    Last edited: 05. april 2015
    Brunello liker dette
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Det jeg trenger til hud, hår og kropp av daglig stell får jeg ikke, og jeg har prøvd, plass til i en liten plastpose.

    Dagsturer er sæff ekskludert.
     
    SASDC8 liker dette
  7. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Her i huset gjør vi det enkelt:

    1-7 dager: Rimowa Limbo cabin
    7 -> dager: Rimowa Limbo 55L

    ..og selvsagt kun 4-hjuls :)
     
    John in The Tower and tommy777 like this.
  8. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Bergans skulderveske! Har reist land og strand med den. Får plass til klesskift for en uke (altså t-skjorter og undikker), tannkosten, pass, iPad, lader(e) og en pakke Ibux. Nå liker jeg å reise så lett som overhodet mulig, men det funker helt topp for meg.
     
    Edvard liker dette
  9. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Wow, her tar man påskeferie og forumet har gått bananas! Er det nye nå feltseng, securitas-gru og reisemål som kun blir avertert av Leger Uten Grenser?

    Helt ærlig så synes jeg og at ryggsekk er bra i en del tilfeller og bruker ofte det som håndbagasje. Noen ganger er det en nødvendighet, men det er ikke uten grunn at hjulet regnes som en av menneskets viktigste oppfinnelser!
     
    Islending, mhsalv, tommy777 and 2 others like this.
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Snaddertråd... :)

    Jeg tror vel at reisemønsteret avgjør en del jeg. Når Tommy går på en wild ride så er den neppe så wild som @Edvard sine. Ikke noe i nærheten.Jeg hører hjemme i Tommy-land og har null behov for en sekk som svinger med hofta. Jeg er kort sagt pingle og foretrekker å dure rundt der ingen vil skyte meg for beltet mitt (har drita kule belter).

    (Jeg håper VIRKELIG vi får noen TR fra @Edvardog @frOde)

    Da er det mest relevant med hva som triller best inn i den ventende bilen.

    Jeg har hatt både Travel Pro, Tumi og sånn stålbalje fra Rimova (current).

    Travel Pro: Soleklart best. Praktisk. Men ser ut som om den har blitt kjørt igjennom en hogstmaskin. Den er nå tapet helt sammen med gaffa tape og jeg elsker den. Bruker den hver gang jeg behøver to bags.

    Tumi: møkkakoffert som bråker som en skurtresker. Men ser utrolig nok like ny ut etter 5 år og utallige jordomseilinger.

    Rimova: En helt tullete koffert, men den sender skikkelig "føkk-ju-die" signaler og det avgjorde saken for meg ;)

    Har alltid den og en Marc Jacobs sort døffelbag i skinn ferdig pakket til tur.

    Pluss en fin passveske med bøttevis av cash i alle tenkelige valutaer. Den fikk jeg i julegave av SAS i 2004.

    Hva er neste store ting? Nææææh... Vil du være nogenlunde smart er det Travel Pro. Så synes jeg de tjukke Jacobsgreiene har skikkelig kvalitet som vesker.

    Ang hjul - 2! No-brainer ;)
     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er nok ikke så avansert som mange andre her når det gjelder valg av kofferter, sekker etc, men er enig i mye av det @Fnate skriver over. Den beste kofferten jeg har hatt og fremdeles har er nok en Travel Pro. Dette er en litt større koffert som jeg sjekker inn på lengre turer og selv om den har vært med på mye og mange turer, så er den fremdeles i god stand. Jeg har også en mindre Samsonite koffert som jeg kan ta med ombord på f.eks. helgeturer og det eneste problemet med den er at den er altfor tung i seg selv. Det betyr at når jeg f.eks. skal ta den med offshore på jobb så skal det lite baggasje til før den når maksvekten på 10 kilo.
    Tidligere brukte jeg mye sekk som håndbagasje, men til jul fikk jeg en skulderveske i skinn fra Tiger som jeg simpelthen elsker. Den ser bra ut, rommer alt jeg trenger ombord (inkludert ett lite nødskift) og har mange lommer til pass etc. Og i motsetning til tidligere når jeg gjerne reiste rundt med en tung laptop og mye annet dill, så er heller ikke vekten ett problem lengre og da kan jeg godt bære vesken over en skulder.

    Og ja - 2 (to!) hjul!
     
    SASDC8 and Fnate like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for luggagetips; faktisk så går en del av mine reiser med kabinkoffert og få destinasjoner er totalt Hubaluba og Jalla.

    Vi tar få bilder og bruker lite tid på Trip Reports, men kommer trolig innom her og deler fra tid til annen.

    Legger ved en retro-flight-godbit fra 1986. Enjoy.

    Out along the edges, always where I burn to be.
    The further on the edge, the hotter the intensity.

    Kenny Loggins



    Har forresten startet en Road Trip tråd her.
     
    Last edited: 03. sept 2017
    TigerTravel and tommy777 like this.
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er skikkelig usikker på om jeg skal ha en Rimowa med to eller fire hjul når jeg skal ha ny kabinkoffert. Den ekstra plassen er velkommen, uten tvil, men det er jo så konge å slippe å ha kofferten på slep men heller la den gli galant avgårde mens du gjør en piruett rundt en gammel dame. Litt sånn som luringen i videoen til den smartkofferten.
     
  14. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    image.jpg

    4-hjuls Stealth.. Ingen over, ingen ved siden ;)

    Med LH-logo. @tommy777 synes LH-logo ser rumpe ut, men Tommy tar feil! Det rocker råkkestjerne @Fnate style! Og han tar også feil når han kjører 2-hjulstrekk! Så det!
     
    Last edited: 08. april 2015
    Baldrick, Edvard, Henrik and 3 others like this.
  15. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har nøyd meg med en liten Samsonite med 4-hjulstrekk som jobbreise koffert. Passer fint i hylla til Kjos.
    For lengre turer har jeg en større Sansonite Aeris spinner, også den med 4-hjulstrekk. Liker ikke form samt plassering av håndtaket på den, så jeg håper den får skikkelig pryl en dag, slik at jeg kan få meg noe annet.
    I dag måtte den foresten leveres på garanti service, for sist den kom hjem fra London var låsen lite samarbeidsvillig og måtte dirkes opp. jaggu godt jeg har lært noe på jobb :)
    Men i min verden ruler 4-hjulstrekk asså.
     
  16. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Er det fysisk plass til en bag som er 56 cm lang på tvers i bagasjehyllen på en 737? Lovlig størrelse er jo 55 cm.
     
  17. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Kjører fremdeles en Topas Business Trolly 28L, da den passer i ALLE overheadbinsa jeg har kommet over inkludert Dashen til WF. Tar Macen, jobb PCen samt de klesskiftene jeg trenger. Holder for opptil 4 netter på reise som passer mitt reisemønster perfekt.

    http://www.rimowa.com/nb-no/topas-business-trolley-28l-silver-carry-on-luggage/920.40.00.2

    Har vært innom Travelpro (som jeg liker), Tumi (som jeg syns er sykt overpriset, og ikke verdt det) og Samsonite (som jeg syns er litt Bestemor Duck ;))

    Vurder en Bric`s Duffle Bag (uten hjul) som ekstra bag for litt lengre turer. Noen som har kjennskap/anbefalinger innenfor duffle verden?

    Når det gjelder hjul er det selvsagt TO som gjelder ;)
     
    tommy777 and Cecilie like this.
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Du er inne på noe. Min er så klart en sånn:
    http://www.rimowa.com/nb-no/topas-cabin-trolley-iata-32l-silver-carry-on-luggage/920.52.00.2

    Med klistremerke av en stor elg på seg. Og en hest.
     
    SASDC8 liker dette
  19. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekk ut det norske merket Swims sine 24/48 hour bagger.
     
    SASDC8 and Fnate like this.
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Everlane har også veldig ålreite weekend-bager til en hyggelig penge, 95 Obama-pesos. Har blant annet en ryggsekk jeg er veldig godt fornøyd med.
    [​IMG]
     

Del denne siden