SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Tja... er vel dyrere enn di ekstra poengene? :cool:;)

2. Richard85

Richard85 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Dette var veldig veldig skuffende... i og for seg positivt at man kan opptjene 2 ct. Men det er vell den eneste plussen man kan gi. 5 poeng mindre pr 100kr. 50.000 mer i omsetningskrav for å oppnå ct. Dårligere forsikringer. Nei her tror jeg det faller mange av lasset. Inkludert meg selv.

Ruby and October like this.
  3. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,954
    Bonuspoeng:
    183
    Med en omsetning på 100k idag så utgjør det skarve 5000 ekstra poeng i året man mister...

furlong and Gullars like this.
  4. Richard85

Richard85 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Joda den er grei. Men du får jo tross alt 25% mindre ekstrapoeng. Du må omsette for 50k mer for å få ct. Osv osv. Mer prinsipp. Jeg synes dette var veldig skuffende og betydelig dårligere enn hva det var før

Ruby and magnusant like this.
  5. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,954
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner omsetning kan bli vanskelig til de som sliter allerede idag med å få til 100 000k. De burde kanskje endret ned denne noe da 150 000 SEK tilsvarer 135 000 norske ca...

Årsprisen er jo igjen lavere på premium kortet da.. For de som velger Elite kortet er det jo ikke store endringer annet enn egenandelsforsikringen er borte, og høyere årspris men som igjen gir 20k status poeng og blant annet 2CTer..

Fredrik81 liker dette
  6. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Har i dag to plat kort 1700krx2=3400kr.
    Klarer fint to CT i dag, og tror også jeg skal klare 300 000kr på et kort, hvis fruen også bidrar på en konto.
    Slutt regnestykket mitt blir da 600kr ekstra for elitekortet, som gir meg 20 000grunpoeng og en realistisk sjans til å få meg diamantkort(Gull til fruen) vs Gull i dag.
    Dumt forsikringen rundt leiebil blir borte. Plus med bedre reiseforsikring.
    Betaler alltid ned alt i slutten av måneden så det er ikke et problem. 20poeng per 100 blir som før.
    En eventuelt velkomstbonus er heller ikke å forakte. Dersom jeg klarer diamant så blir ikke behovet så stort for PP kortet heller så lenge vi holder oss til SA. Har til nå ikke brukt med enn to ganger på tre år så blir neppe et savn.

Ønske for elitekortet er permanent status eller statusmatch hos hotellkjeder og leiebilselskap.
    Det blir kanskje tilgang til Amex Centurion lounger rundt om i verden med dette kortet.
    Noen skikkelige tilbud, og ikke på nivå det er i dag.

Last edited: 29. aug 2018
    Gullars and paramberg like this.
  7. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er mest positiv.
    Tviler på jeg klarer 2x CT i året da.
    Men går nok for diamant med SAS MC og AMEX ELITE. 58.000 basic points for Diamant.
    Kortgebyret tar jeg på firmaet.

De som uansett kvalifiserer til Diamant og uansett ikke får 2x CT, er kanskje de som taper mest på dette her. Og leier mye bil....

8. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,001
    Bonuspoeng:
    183
    Med disse endringene kommer jeg nok til å si opp mitt AmEx etter nyttår. Jeg har ikke høyt nok personlig forbruk til å være garantert å passere 150 000 i omsetning på et slikt kredittkort med begrensede bruksmuligheter.

9. Bolle

Bolle Senior Advisor

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Dette ligner vel veldig på slik det er i Sverige. Noen som vet om det er noen velkomstbonus der?

Kan vervekampanjen komme tilbake hvis det ikke lengre er et kredittkort?

10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,214
    Bonuspoeng:
    183
    At ein kan ha fleire kort aukar sjansane betrakteleg for og oppnå CT. 20k statuspoeng for 4k er og bra. I fjor betalte eg 8k for oppgradering på jobbreise 1veg for og beholde EBG. Det er ikkje lett og beholde EBG når arbeidsgjevar kun bookar billigaste mogleg bilettar....

Hadde bare Payr og Amex blitt vener så hadde dette vore meget bra!

Swaggertarian and Fredrik81 like this.
  11. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,806
    Bonuspoeng:
    350
    Vervekampanje -Member get member (MGM) kommer i slutten av 1. Kvartal 2019

Stuttfeiten, paramberg and Bolle like this.
  12. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,076
    Bonuspoeng:
    183
    Har mast om 2 CT i årevis nå. Det kommer endelig, synes ikke vi kan klage på at det må omsettes mer? Litt skal de vel ha igjen også.

Swaggertarian, dkvt, DanH and 4 others like this.
  13. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,523
    Bonuspoeng:
    183
    Om nokon vil gå for Elite-kortet så send meg ein PM så kan eg verve om/når kampanjen dukkar opp

Bill.mrk: Kan ta litt tid før du mottar kortet.

(Fus på vervelista!)

Last edited: 29. aug 2018
    Liza, ina, chipcampden and 6 others like this.
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,911
    Bonuspoeng:
    293
    Her har vi ikke tid til å vente, kortet ønskes ASAP!

Wiolenze, Stuttfeiten and Anton80 like this.
  15. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Mye klaging her nå ja.

Noen er bekymret for inflasjon av EBG og fulle lounger og mange klager over pris vs fordeler. Når selv de mest ihugga bonusjegerne (les: oss) vurderer å droppe Amex fremover så skal det litt til for at hvermansen på gata skal kjøpe seg SAS MC + Amex for å sope inn 32k statuspoeng hvert år.

"Alle" krysset vel fingrene for at vi skulle få en svensk modell da ryktet om endringer begynte å spre seg..?

Rgjertsen, Kalsnes, Chrisbgg and 7 others like this.
  16. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er det slik at 20 000 grunpoeng kommer på konto så snart man betaler for kortet. Kan ikke tenke meg de fordeler dette på 12måneder.

17. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ble sagt tidligere i tråden, ja :)

18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,911
    Bonuspoeng:
    293
    Word!

frahmer1 and Skarven like this.
  19. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    For meg ser det ut til at det negative sidene ved endringen er reelt negative, mens de positive sidene bare er teoretisk sett positive.

Om jeg oppgraderer til Elite blir tankerekken som følger:

1. Høyere årsavgift - det er vel ingen tvil om at dette er negativt

2. Statuspoeng - flyr nok til Diamant uanset - det vil si at dette også er negativt (for meg i et egoistisk perspektiv) fordi det blir trangere i lounger etc.

3. Høyere krav til CT. I utgangspunktet negativt, men det kan muligens medføre at færre oppnår CT og at det dermed blir færre om beinet når det gjelder bonusreiser (mulig at den fordelen nulles mot dem som klarer 2 x CT)

4. Mulighet for opptjening av to CT. I teorien positivt, men jeg kommer neppe til å komme opp i 300´ i omsetning, og skulle jeg gjøre det så vil jeg uansett ikke ha nok opptjente poeng til å bruke to CT (drar vel inn 200-250 EBP i året, nok til en CT tur for to)

5. Reiseforsikringen har jeg ikke benyttet (har Europeiske gjennom jobben) så dette betyr ikke mye fra eller til

6. Har ingen å dele ut et ekstrakort til for å øke opptjeningen (dvs. dattera hadde sikkert blitt ekstatisk av å bli utstyrt med kredittkort fra pappa, men dessverre tilsier ikke min inntekt et sånt stunt :p)

Blir nok å nøye seg med Premium for min del, men da mister jeg 25% av bonusopptjeningen på kortet. Ev. om statuspoengene overføres ved innmelding/oppgradering er det aktuelt å oppgradere om jeg står i fare for å rykke ned fra Diamant

Jeg er rett og slett en av dem som faller litt mellom stolene som @Anton80 skriver om "De som uansett kvalifiserer til Diamant og uansett ikke får 2x CT, er kanskje de som taper mest på dette her."

20. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    For meg blir det Premium - positivt at årsprisen går ned...men kommer til å savne opptjening på 20 p per hundrings.

Elite synes jeg blir dyrt tatt i betraktning av at jeg neppe klarer å generere forbruk på 300k.

Kjedelig at Priority Pass forsvinner - kanskje det jeg er mest skuffa over...

Alt i alt ikke de store forandringene tenker jeg:)

Del denne siden