SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fant den

2. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fant også innlegget ditt også, ser du som vi er omtrent i samme båt og går begge for Elite kort.

Gullars and paramberg like this.
  3. jcnorway

jcnorway Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan vil dette i praksis organiseres i overgangen mellom DNB og Amex? Jeg fikk mitt SAS Amex Platinum nå i august og denne har utløp 07/2019. Får man refundert årsavgiften når dette kortet da opphører fra 01/2019 eller «overføres» årsperioden til det nye kortet slik at man først begynner å betale årsavgift for det nye kortet fra august 2019?

4. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Vil tro resterende årsavgift for eksisterende AmEx refunderes når kortet opphører, og at man så vil belastes avgift for nytt AmEx (etter gratisperioden på 3 mnd).

5. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Høh. For en uansett-EDB med forbruk under 300K og mye leiebil var dette en nedtur på samtlige fronter.

Last edited: 29. aug 2018
    Skarven, Chrisljo and NoLimit like this.
  6. jcnorway

jcnorway Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    For min egen del er Elite uaktuelt å betale 4K i året for. Premium holder til mitt bruksmønster - lavere årsavgift og et gratis tilleggskort er pluss i boka sammenlignet med dagens Platinum. Ellers er vel endringene til det verre, men ikke så dårlig at jeg dropper kortet (foreløpig).

Spørsmålet er vel hva som «lønner» seg med tanke på overgangen.

Et alternativ til å bli automatisk overført er vel å si opp kortet før overføringen skjer og deretter vente på sign-on-kampanjer? «Gratis» kunder skjønner jeg at Amex ikke gidder å betale/belønne, men når de deretter skal på kundejakt så vil jeg vel tro de har noen goodies i ermet.

Last edited: 29. aug 2018
  7. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,076
    Bonuspoeng:
    183
    Og ja, går for Elite og 2 ct. Har boikottet Amex mar-des i 3 år nå så kan ikke plutselig si at nei, liker ikke å få det som jeg vil.

Fredrik81 and Chrisbgg like this.
  8. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm... Enn så lenge har 20.000 statuspoeng til eller fra ingenting å si for opprettholdelse av EBD, så her må jeg tenke meg godt om. Dobbel CT frister litt, men nesten sånn at jeg heller kjører 2 x Premium (meg og fruen) for å få dobbel CT til halve prisen.

EB-poeng flommer også inn i strie strømmer fra en rekke (tilsynelatende utømmelige) kilder, så tåler droppen på 5 poeng per 100.

Fredrik81 liker dette
  9. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Da detaljene kom tidligere i dag var jeg litt meh til det hele. Men i løpet av kvelden så har jeg vel konkludert med at dette er gode nyheter for min del.

Jeg ...
    - omsetter alltid for mer enn 150k per år
    - har sannsynligvis ikke tid til to CT reiser per år
    - trenger ikke 20k statuspoeng for å fornye EBG
    - sparer 700kr per år vs nåværende Amex
    - kan enkelt øke Payr bruken med 700kr per år hvis jeg ønsker meg de ca. 10k poengene jeg taper med 15p/100 vs 20p/100
    - har bare brukt PP to ganger
    - leier nesten aldri bil

Hvis det i tillegg blir flere butikker som aksepterer Amex så er jo det også et kjempepluss!

RoadKing liker dette
  10. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Tror dere at DNB vil ta opp konkuransen med Amex og komme med sitt eget Sas kort med CT på? Eller er det bare Amex som kan ha CT?

11. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Amex dekket enentuell egenandel ved skade på leiebil. Denne fordelen kommer jeg til å savne. Nå blir det å kjøpe seg ut av dette med ekstra forsikring hver gang en leier bil...

12. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Jaja, man kan nå hvertfall betalte skaden med Amex for å få forbruk før man søker det refundert hos reiseforsikringen i etterkant...

13. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,954
    Bonuspoeng:
    183
    Enkelte reiseforsikringer som Europeiske Helår Super har egenandel inntil 30 000 på leiebil dekket.

14. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Verdt å nevne at DNB korttidsreiseforsikring har leiebildekning. Den koster 30kr/dagen.

Skarven liker dette
  15. BigThuna

BigThuna Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    For min del ser jeg på dette som positiv.
    Har omsatt for 150k på amex så langt i år med kun det ene kortet. Ved å gi et ekstrakort til fruen burde 300k gå (hehe).
    Jeg har per nå heller ikke benyttet meg av amex på min lokale kiwi (ca 80k i året) men det kan også bli aktuelt hvis et egent kort, med egen del på regningen, utelukkende kan brukes som matkort. Ligger på rundt 450k EB poeng inn de siste 12 mnd, så her burde det være muligheter for en felles CT tur med fruen og en uten;)
    Når det gjelder grunnpoeng så er jeg fersk gull, men det ser ut til at samme reisemønster opprettholdes. Det er imidlertid helt greit med 20k grunnpoeng hvis det skulle bli litt «tørke» en periode.

DanH liker dette
  16. saetershagen

saetershagen Medlem

Likes mottatt:
    146
    Bonuspoeng:
    33
    Flere andre selskaper som også har egenandel på leiebil på reiseforsikring, blant annet Gjensidige så har man reiseforsikring gjennom jobb eller privat er det store muligheter for at man har denne fordelen der også.

Skarven liker dette
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. I tillegg har de 20 poeng per hundrings på Saga (og PB, 15 på vanlige) så de har nok tilpasset seg allerede.

jtmath liker dette
  18. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips ang. reiseforsikring, skal sjekke ut hvor jeg kan leiebilfordelen da den forsvinner fra kortet.

Last edited: 30. aug 2018
  19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ikke helt riktig?
    Jeg har vært skeptisk hele veien..
    Er Ikke 100% overbevist om at en CT er verd 4000kr når man i tillegg bruker FlyPremium på SAS .

20. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg går for Elite er regnestykke slik for meg:

1500kr for CT I og ekstra poeng ift Plat, ekstrapoeng på SAS+ekstra reiseforsikring
    2500kr for Grunnpoeng

Og så er mulighet for CT II en bonus.

Jeg samler «naturlig» 25000-65000 grunnpoeng, så Elite og SAS MC gir meg garantert gull, og nesten alltid EBD. Kommer til å ha det første halvåret, så får det vurderes etterhvert om det er verdt det.

Del denne siden