SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. pineapple_juice

pineapple_juice Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,204
    Bonuspoeng:
    293
    Det hadde vært noe!

Skarven liker dette
  3. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Så hvis du har 600k i omsætning har du faktisk optjent 2xCT i år og 2xCT næste år? Lyder næsten utrolig hvis det skal tolkes sådan. :cool:

4. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en vesentlig forringelse etter min mening, selv om vi i vår husholdning er oppe på 300K omsetning i året på våre to Amex-kort tilsammen.

For det første reduseres inntjeningen på Platinum (ny: Premium) fra 20 til 15 poeng pr. 100 kr. For det andre fjernes både Priority Pass og Stop Service. For det tredje heves altså terskelen for CT. For det fjerde later det til at det påløper valutapåslag på hele 2,5 %.

Det eneste jeg i teorien kan se at man 'får igjen', er litt lavere årsavgift (såfremt man ikke er EBD - da øker den vel snarere...) og muligheten for å tjene opp flere CT på ett kort. Men dette siste har vi da i vår husholdning funnet en vei rundt ved at vi har to Amex-kort, og jeg skulle mye heller fortsatt ha hatt det på denne måten (med 20 kr/100 etc.) enn den nye.

Kort sagt: Dette fungerer ikke chez ex-Scandipendler. Farvel, Amex.

TOSflyer, 1884derby and OttoL like this.
  5. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Kan ikke se for meg noe annet enn at hensikten er det @Tore sa i går - at opptjening på det nye kortet i 2018 legges til 2019-forbruket.

Tore and Skarven like this.
  6. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Eg forstår dette som omsetning i 2018 på det nye kortet, føres over til 2019, og 2018 CT kun kan opptjenes på DNB kort

graphite and Skarven like this.
  7. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,812
    Bonuspoeng:
    183
    Du får ikkje sjansen til å opptene CT i 2018, men all omsetning du har frå du får kortet i år og fram til nyttår vil telje mot opptening av CT i 2019.

Dersom du har omsetning på 120.000 i november og desember i år vil du som @pineapple_juice skriv berre trenge 30.000 i 2019 for å opptene CT nr 1.

Frå artikkelen på framsida:

graphite liker dette
  8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Klarer ikke hisse meg opp over at poeng opptjening er endret fra 20 til 15 pr 100kr, hvis man omsetter for 150k pr år er det da snakk om 7500 poeng mindre.

For min del tjener jeg brorparten av poengene via Trumf - man skal ha heftig forbruk om man finansierer CT turen med kun poeng fra kredittkort

9. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm, dette kan ikke stemme. Alle som passerer 100 000 kr i 2018 skal jo få en CT?
    Redigert: Gjelder nye kortet ja. Men vil begge kortene være mulig å benytte ut 2018? Bør jo kunne det.

Last edited: 30. aug 2018
  10. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    om du passerer 100 k på AMEX/DNB kortet, så får du CT i 2018, men all omsetning på dei nye AMEX/AMEX(jepp) korta i 2018 vert ført over til 2019. Fint for oss som no har våre CTer!

Skarven and pineapple_juice like this.
  11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Står på americanexpress sine sider:

Jeg har nesten oppnådd min Companion Ticket, kan jeg flytte over min saldo till det nye kortet?

Nej, det er ikke mulig å overføre saldoen fra din nåværende konto via DNB til din nye utstedte konto fra American Express. Du kan fortsette å bruke ditt DNB-kort i hele 2018 for å ha mulighet å nå din Companion Ticket. Alt forbruk du har på ditt nye SAS Amex-kort i 2018 medregnes på forbruket i 2019.

Hvor lenge kan jeg bruke mitt nåværende SAS Amex-kort fra DNB?

SAS Amex-kortet fra DNB kan brukes til og med 31.12.2018.

Kortet vil avsluttes i begynnelsen av februar 2019. For å sikre at eurobonuspoeng opptjent i desember 2018 og eventuell opptjent Companion ticket skal korrekt overføres til SAS avsluttes kortene etter siste fakturering i januar.

Hvis du har et American Express Green, Gold eller Platinum vil kortet kunne brukes til og med 31.05.2019. Det kommer mer informasjon om dette i januar 2019.

Så i prinsippet ingen endring, bare pass på at du bruker det GAMLE kortet ut 2018 om du ikke har oppnådd CT enda.

Har du oppnådd CT i år lønner det seg å bruke det nye kortet med en gang, da forbruket teller mot 2019

12. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noe av dette som er ulikt slik det har vært i sverige hele 2018?
    Noen som vet?

13. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,812
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, du kan nytte DNB sitt kort fram til 31. desember. Det nye kortet kan du ta i bruk med ein gong du får det.

14. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    354
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke kjøpsforsikring, ikke prioritypass og ingen leiebilforsikring. I tillegg til økt omsetningskrav for CT og dårligere poengopptjening så er ikke dette mye å rope hurra for!!

graphite, Skarven and Scandipendler like this.
  15. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,316
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. også i tilllegg blir det årsavgift - enten 1000,- eller 4000,- for det som tidligere har kostet ingenting. Eneste ekstra som legges til i kortet er evt. 20000 statuspoeng som er verdt akkurat null hvis man allikevel flyr til status.

16. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Helt enig i at antall brukersteder må økes, men jeg har enkelte år nærmet meg 1.000.000,- i årlig omsetning (primært i Norge) og da er ikke mye dagligvarer regnet inn.

Så det er mulig å ha høy omsetning i Norge også, men flere brukersteder støttes veldig.

17. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    den omsetningen kan da umulig være kun privat omsetning?
    om så er du en promille av kundene til Amex..

Den menige mann i gata med en normal inntekt +-500 vill syntes det er mye vanskeligere og nå 150k vs 100k. Men om du handler all mat+bensin og reiser privat på amex kan nok de fleste klare 150. Men jeg skjønner godt at flere sliter med dette og syntes 50% økning er kjipt.

Kalsnes and Skarven like this.
  18. pineapple_juice

pineapple_juice Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, det var oppklarende.

Skarven liker dette
  19. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Dette var privat omsetning, men er selvfølgelig klar over at dette er meget høyt og ikke noe alle har.

Jeg har heller ikke dette alle år, men det jeg vil fram til er at det er nok brukersteder i Norge til å klare høy omsetning, men med enda flere vil dette selvfølgelig bli mye enklere.

20. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,954
    Bonuspoeng:
    183
    Passer bra at nye kort kommer i november, som teller mot opptjening i 2019. Tar over ny leilighet som skal innredes i desember :D

For dere som savner Priority Pass og StopService på Premium kortet kan jo vurdere å bytte bank? Nordea har i sitt Premium konsept bakt inn Priority Pass og StopService: https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/kundekonsepter/premium.html

Ingen årspris :)

Baldrick, 1884derby and Travellingalf like this.

Del denne siden