SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Et viktig punkt for å rettferdiggjøre det regnestykket er at man faktisk ville vært villig til å gi 100.000kr++ for en reise med first, noe jeg tror de færreste er. Blir litt som å rettferdiggjøre å kjøpe seg en Porsche 911 fordi det er en billig bil sammenlignet med Ferrari 488. Når det er sagt, så bruker jeg sånne rettferdiggjørelser for å kjøpe ting hele tiden, selv om jeg vet at det er ulogisk ;)

2. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,549
    Bonuspoeng:
    183
    Brukervilkårene er lagt ut på nett.

3. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, da hadde det jo vært null stress med å klare elite grensen på 300000 i året for to CT! Men så man jo klare å skaffe nok bonuspoeng da for å klare to reiser i first, det blir verre, hvertfall for min del...

1884derby liker dette
  4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,789
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer.. Man får tydeligvis opp en annen infoside om kortet hvis man klikker seg inn via "Søk om kortet" enn hvis man bare følger link fra forsiden eller infosiden om de nye kortene.

5. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,995
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kommer sannsynligvis aldri til å ta meg råd til å bruke 100.000kr på 2stk t/r billetter men kan fint bruke 7.000-10.000kr for en flutyr. Da er det jo praktisk å bruke disse pengene på en reise i first vs. økonomi. At jeg må legge ned litt innsats for å få det til gjør det bare mer morsomt.

Nå har jeg ikke peiling på bil, men tenk hvis du kunne kjøpt Ferrari 488 til prisen av Porsche 911 (eller motsatt?) pga. et fordelsprogram som forhandleren hadde? Dette hadde sikkert vært veldig interessant for de som uansett vurderer å kjøpe bil i prisklassen til Porsche 911..

6. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Så de 20 000 poengene man får årlig for Elite kortet kan ikke brukes på reiser. Hvorfor ikke?

7. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er ikke et svar på "hvorfor ikke", men det er det samme med SAS MC Premium.

8. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fordi det er statuspoeng. Man kan vel ikke få i pose å sekk. Hadde det vært 20 000 ekstrapoeng og ikke basispoeng hadde det vært mer kjedelig for min del :p

9. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,888
    Bonuspoeng:
    350
    De er kun statusbyggende på lik linje med de du får fra Mastercard Premium.

Hvorfor aner jeg ikke, men har vel noe med kostnader å gjøre tipper jeg

10. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Men den totale poengsummen øker gjør den ikke? Så da kan man jo bruke disse poengene til reise. Tydeligvis noe jeg ikke forstår her! :p

11. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    757
    Bonuspoeng:
    93
    Ok. Da er det over og ut for amex. Jeg reiser stort sett innenlands og får EBG på antall reiser. De 20000 poengene er i såfall null verdt. Eller har jeg gått glipp av noe her?

12. tkrunning

tkrunning Infrequent frequent flier

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    33
    20000 status-poeng for 4000 kr er jo ikke galt. Har man SAS MC Premium er det jo bare 13000 igjen for å beholde gullkortet per år (eller godt på vei til diamant). Men kvalifiserer nok dessverre ikke, siden jeg ikke bor i Norge. Lurer på om Amex kommer på banen i Danmark også med et lignende tilbud...

Ellers hadde det vært strålende om Amex la til Eurobonus som "transfer partner" på deres amerikanske Amex Platinum nå som de blir litt mer involvert i Norden... Det er vel lov å drømme.

13. Maverick23

Maverick23 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    781
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, fordi det kun er statuspoeng.

14. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, de vil bare vises på statusbyggende poeng, ikke være tilgjengelig.

15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,533
    Bonuspoeng:
    113
    Nekter jeg vel å tro. Selv om de nå gjør det om til betalingskort fremfor kredittkort, så er det jo bare såvidt nå (rett etter sommeren) at Visa og MC har klart å etablere seg skikkelig i det u-landet (amex er jo spesifikt nevnt som unntak i EU-loven som kom), så danskene holder nok på Dankort-monopolet sitt i et tiår til, før amex begynner å nærme seg der (ren spekulasjon og egen meninger).

16. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Er det sagt noe om hva Elite får i forhold til priority pass og andre type fordeler? Flere gratisbesøk på lounger som noen dnb kunder har eller lignende? Må regne sammen alle fordelene her

17. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg jobbet i DNB med disse kortene mens jeg var student for mange mange år siden, så det er mulig denne informasjonen er litt utdatert, men SAS EB Platinum hadde den gangen helt klart den beste reiseforsikringen i DNB (Nivå 5), gullkortet på centurion line var også bra, men markant mye lavere dekninger enn platinum (Nivå 4). Vanlige kort som Leve MC, Trumf Visa og diverse slike kort var Nivå 1, samme som helt plain reiseforsikring man kjøper som stand alone produkt. Mellom nivå 1 og 4 lå produktene med tilleggsdekning, slik som "SAGA Best" osv.

Jeg husker ikke satsene lengre, men forskjellene kunne f.eks. være at man på vanlig reiseforsikring hadde anledning til å kjøpe seg klær for 2000 dersom bagasjen var mer enn 4 timer forsinket på nivå 1, kanskje 2.500 på nivå 4, og 4000 på nivå 5. Digert hopp.

Kikine liker dette
  18. Enhanced

Enhanced Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Dagens SAS Amex Platinum har vel egentlig vært et slags "Amex Gold" under panseret - er det noe informasjon om hva det nye Elite-kortet vil tilsvare på den internasjonale Amex-skalaen?

19. Radio

Radio Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Har arbeidet med reiseforsikringer i en mannsalder før jeg ble pensjonist, og Europeiske superforsikring har kun 60 dager som er for lite da jeg bor i Spania 90 dager om vinteren før jeg tar en tur hjem. Europeiske reiseforsikring kan en forlenge til 90 dager, men det koster skjorta. Har en kredittkort som SAS A. P. trenger en ikke reiseforsikring i tillegg hvis en betaler over 50 prosent med kredittkortet. Har brukt forsikringen flere ganger, og er veldig fornøyd med hjelp og oppgjør. Kun Europeisk helsetrygdkort er greit og ha i tillegg når en reiser i EU. Flere refererer til reiseforsikring gjennom jobb som ofte kun dekker jobbreise og ikke privat! Greit og ta en sjekk om dette. https://www.nito.no/aktuelt/2017/5/smart-a-sjekke-reiseforsikringen-pa-jobben/

Skarven liker dette
  20. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, SAS Amex har hatt gode dekninger, men DNB Reise Best er i dag helt øverst i klassen:

F5D594AC-F863-4C1D-941B-7A33B867437A.jpeg

SAS Amex i dag:
    9F4EBF78-216B-454C-8419-C09BDE972737.jpeg

Del denne siden