SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Swaggertarian

Swaggertarian Sunnfjording

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Endringane i kortet vil incentivere dei som ikkje tilbyr AmEx til å ta det. Svært mange som går for Premium eller Elite vil (nesten) utelukkande handle på stadar som tilbyr betaling med AmEx for å nå 150k. Eg har null peiling på kor stort bonusjegermiljøet i Norge er, men no vil neppe nokon av oss handle noko særlig hjå Rema 1000 og vi vil truleg bli endå meir selektive når vi vel nettbutikkar som gjer at dei som ikkje tilbyr AmEx-betaling tapar marknadsandelar.

Eg tvilar på at den høge bruksavgifta til butikkane vil gå ned ettersom dei nye korta ikkje er kredittkort som vil generere renteinntekter til AmEx.

2. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    For min del er Elite uaktuelt, så da må jeg gå fra dagens Platinum til Premium:
    - Økt årsavgift (er EBD i dag)
    - Økt krav til CT (har vært over 150k de siste årene, men kan ikke garantere at jeg er det neste år)
    - Redusert poeng (15 mot 20 tidligere, altså det samme som f.eks. Shell Mastercard som er gratis)
    - Fjernet Priority Pass
    - Fjernet reiseforsikring

Med andre ord, kun negative endringer. Eneste som kan få meg til å beholde AmEx er at de skaffer like mange brukersteder som MasterCard.

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjenner at det hadde vært utrolig kjekt å ha det skriftlig fra SAS at statuspoeng fra kredittkort (sas mc og nye amex) teller for lifetime gold. De har sagt at gavegull teller ikke, man må tjene poeng eller legs, og teknisk sett så er jo statuspoeng fra kredittkort poeng, men det er akkurat et fint lite smutthull for dem der som de kunne spare mye på.. for statuspoengene man får fra kredittkortene er ikke poeng man faktisk får på KONTOEN og kan bruke.. hmpfh..

Skarven liker dette
  4. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vet hvilken Concierge Service AmEx Norden bruker for SAS AmEx Elite? Vil det i tilfelle bli samme leverandør for det norske Elite-kortet?

5. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Det ser ut til at Premium og Elite har reiseforsikringer, og ordlyden tyder også på at det er forskjell på de to forsikringene. På Elite står det beskrevet som "omfattende reiseforsikring", mens det på Premium beskrives som bare "reiseforsikring". Vilkårsdokumentene er foreløpig blanke, så uvisst hva forskjellene er.

6. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med to4en? Den får du ingen andre plasser ;)
    Men selvfølgelig, har du ikke brukt for rabatt på A* ser jeg at amex lett kan falle vekk.

7. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man ikke trenger CT er jo åpenbart nytt Amex kort omtrent useless sammenlignet med både SAS og Shell Mastercard. Men hvis man fortsatt ønsker å reise i førsteklasse så er kortet fortsatt veldig bra. Man betaler 83kr per måned for å "få" (+skatter/avgifter og 190.000 poeng) en reise til en verdi av 100.000kr++..

Kalsnes liker dette
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    For å veie opp litt for sytingen fra alle diamantene her så får jeg syte litt om min største frustrasjon: Nå blir det sikkert ny pinkode :mad:. Ellers er jeg ganske fornøyd.

Baldrick, Chrisbgg, McBuljo and 16 others like this.
  9. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,279
    Bonuspoeng:
    183
    I mitt tilfelle som har hatt Amex plat og DnB pb mc er jeg nå veldig usikker.

150000 i omsetning for ct,her taper jeg 15000 eb poeng i ren eb tap mellom 25/15 eb per hundrings i jakten på ct-en.

Hva tenker dere andre som har 25eb poeng per hundrings?

10. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    PIN kode skal vistnok kunne endres.

jgroneng and Jorge like this.
  11. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forstår at det kan være lett å bare samenligne kort mot kort, men jeg mener du må tenkte lenger enn det.

Det er vel flere her inne som har både 35/100 og 45/100.
    Så 5/100 tap på et kort, om du har rutinene i orden er ikke så mye.

12. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    93
    Statuspoeng fra SAS MC teller (sitat fra SAS kundeservice finnes i SAS MC Premium-tråden). Vil anta det samme vil gjelde Amex Elite, men hvem vet med SAS... :D

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker at selv om du taper 15000 EB poeng for å opptjene CT, så "sparer" du jo potensielt opp til 240 000 når du først bestiller reisen.

Har man lyst til å bruke poeng på *A bonsureise er dette fortsatt den beste dealen

Fredrik81, Maggie and DanH like this.
  14. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Hva menes med valutapåslaget? Er dette for hver transaksjon som gjøres i annen valuta enn NOK?

Maggie liker dette
  15. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg krysser jo fingrene nå for at payr vil støtte det nye amex-kortet hvis det blir billigere for brukersteder. Da hadde CT-ene fått bein å gå på ganske raskt!

mrhaakon and paramberg like this.
  16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,940
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. 2,5% er ikke kjempe høyt og helt krise i forhold til hva SAS Mastercard via SEB, Nordea Premium Mastercard osv tar. De tar 2%.

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Fra americanexpress.no:

Litt dumt.. men jaja..

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor kommer informasjonen om 2.5% fra? Jeg fant ikke noe om dette på americanexpress.no

19. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,806
    Bonuspoeng:
    350
    Info jeg har fra Amex

20. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Poenget var at selv om jeg har kommet over 150k de siste årene, er jeg høyst usikker på om jeg fortsatt kommer til å gjøre det. Om jeg ikke gjør det er jo hele kortet verdiløst, og en 50% økning i omsetning for å unngå at kortet skal være verdiløst er et stort minus. MEN dersom de samtidig klarer å få til at AmEx kan brukes som MasterCard (overalt) er det lettere å oppnå 150k med nytt kort, enn det er å oppnå 100k i dag med begrensede brukssteder.

Ursa liker dette

Del denne siden