SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ved det lyder helt sindsygt, men der findes faktisk en like knap på Tores indlæg. Den kan man også bruge. ;)

SAJblue, henrikvd, Tore and 12 others like this.
  2. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,320
    Bonuspoeng:
    183
    Næh?

3. olaugsir

olaugsir Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg fikk ikke det gamle AE kortet, pga adresse i utlandet. Vil dette forandre seg med det nye kortet nå? Jeg jobber i Norge og har norsk konto.

4. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    CT opptjent i 2018 er gyldig til 15.01.2020. Jeg har 2 spørsmål i forbindelse med opptjente CT som ikke er tatt ut. Finner nemlig ikke svar på dette på nettet.
    1: Forsvinner hele CT billetten om en ikke ønsker videre kundeforhold til Amex med de nye kortene?
    Dagens SAS Amex kort er et DNB kort og jeg håper opptjente CT ikke har noen kopling mot det nye.
    Håper noen forstår problemstillingen :)

5. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Snakket nå med Amex ang dette, og det er Kun omsetning du for på det NYE kortet i 2018 som blir ført over til 2019. Den omsetningen du har på gamle Amex blir ikke tatt med.

6. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har noe mer konkret om AmEx Centurion Line-kortene (de ekte AmEx-kortene). Forstår at det kommer mer info senere og at de skal lanseres i januar 2019, men noen som har noen drypp?

Har selv American Express Platinum Card (Centurion Line) og lurer på om noen vet noe om hva som blir bakt inn i dette? Pris, ekstrakort, Concierge Service, MR-poeng, hotelstatus, leiebilstatus, forsikringer, lounger, Fast Track osv.

Noob liker dette
  7. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke på elite en gang? Har jo fått dette via Platinum til nå.

8. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ble veldig glad med engang jeg såg at man nå har mulighet for å opptjene 2 CT på Elite, men så begynte jeg å regne litt:

1. Jeg flyr meg til EBD raskt. Trenger ikke de 20k.
    2. Leiebil har jeg kanskje 1 gang i året.
    3. Priority pass, aldri brukt.
    4. Reiseforsikring, aldri fått bruk for AMEX sin.

50k mer opptjening for 1 CT, ingen problem det. Heller ingen problem å bruke 300.000kr for å få 2 CT.

Men som flere har nevnt, man må ha et rimelig heftig forbruk på andre kort eller programmer for å samle opp feks 2x 240.000 EB poeng (Australia / New Zealand i F) dersom man skal bruke 2 stk CT hvert år.

La oss si at du går for Elite. Og vil til Australia i F, 4 personer og skal bruke 2 CT. Man må da ha 480.000 EB poeng. Og neste år vil du til New Zealand i F, med 2 CT. På de to årene skal du da ha tjent 960.000 EB poeng.

Inntjening:
    Omsetning på 300000kr som gir 2 CT blir bare 60.000 EB poeng.

Tror det er her folk vil slite etterhvert og regnestykket blir at man ikke trenger / ikke får bruk for mer enn 1 CT (med mindre man «bare» flyr business class der man trenger en lavere slump poeng, men som også er mye billigere å betale med penger enn first uansett, og da er det enkelte som heller vil kjøpe business for å få full opptjening for å få mer poeng til å fly first :D)

You understand me.

Last edited: 31. aug 2018
    Kalsnes, Maggie, RoadKing and 4 others like this.
  9. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Er helt enig med deg i dette at en CT holder for det fleste på dette forum,vis du da ikke selger kroppen din i bytte for masse poeng da for og klare 2 CT i året :)

flying_all liker dette
  10. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte nå 3 CT på 2 mnd :D
    Måtte låne CT fra en kamerat. Men du har også litt rett. Nå (Etter å ha betalt tilbake CT og poeng)er jeg tom for poeng. Uvant. 600.000 points gone..

Xflipper and flying_all like this.
  11. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Spørs jo litt hvordan man tenker.
    Personlig kommer jeg til å begynne med Premium, som småbarnsfar er det nok lettest å forholde seg til én CT mens barna fortsatt er veldig unge.

Jeg ser derimot at jeg har opptjent 600.000 poeng de siste 12 mnd (inkl konvertering av 10k Trumf ved overgang til ny ordning), og det er ikke utenkelig at kona og jeg etterhvert kan tenke oss en langtur i F én gang i året, samt en langweekend til NY eller tilsvarende i C for eksempel. På lengre sikt kan det da bli aktuelt med Elite.

Travellingalf and flying_all like this.
  12. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig. Når alle har tømt kontoene sine det første året nå.. så skal nok de fleste jobbe hardt for å klare å ha nok til 2 CT i F til 240.000 sonen vil jeg tro de kommende årene :confused:

Anton80 liker dette
  13. FlyforTog

FlyforTog Har flyplasskrekk

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Dagens platinum blir vel til premium her i gården. Sutring ser jeg liten vits i, så jeg noterer hva jeg har å forholde meg til og prøver å finne den beste løsningen for eget bruk ;)

For min del er vel 300k i omsetning lite trolig, og de 20 000 statuspoengene har jeg ikke allverdens bruk for. Da gir det vel lite mening å oppgradere til Elite, eller er det noe jeg overser her?

Last edited: 31. aug 2018
    Kalsnes, DanH, Mavo and 1 other person like this.
  14. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg ser det, vil Premium være det riktige valget for de aller fleste.
    Så vil Elite være et alternativ for:
    - De som trenger statuspoeng for Gull/diamant
    - De som har høyt nok forbruk, nok tid og nok poengopptjening

Skarven, FlyforTog and Mavo like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,735
    Bonuspoeng:
    293
    En skal også legge til grunn at to bonusseter i F ikke vokser på trær, med mindre man er fri til å fly når som helst vil det nok bli en del frustrasjon for å få brukt de to CT'ene.

flying_all liker dette
  16. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ved godt det her lyder helt tosset, men der er vel også nogen der bruger deres CT alene?

Baldrick, graphite, mathiasfe and 4 others like this.
  17. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,279
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som har funnet et svar på om man kan si opp avtalen med dagens Sas amex platinum (DnB) for og få igjen deler av årsavgiften betalt til dette om ct en allerede er i boks,uten at dette berører cten man har opptjent dette kalenderåret?

18. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Liker: at omsetning de 3 siste månedene i år teller på 2019-omsetningen. Jeg har noen store utgifter som skal betales nå i forbindelse med ferie

Lurer på: Hvis jeg omsetter på premium-kortet jeg får i posten først, teller den på elite-kortet jeg eventuelt oppgraderer til?

19. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Kortene sendes ut i november-desember, så det blir maks to måneders omsetning du får på det nye kortet.

Du kan ikke overføre omsetning hvis du velger å bytte.

jtmath liker dette
  20. sirwinston

sirwinston Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Så om man ikke betaler går regningen rett til purring og så videre til inkasso. Tilgi min enfoldighet, men hvor er inntektsgrunnlaget for amex her? Gebyrer fra butikkene?

Del denne siden