SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Nja.. Tror det blir drøyt å klare 900 000 kr i omsetning i året på amex alene..
    Og i tillegg poeng til å bruke alle... Er jo ikke mye mer enn 150k poeng man drar på 900kkr i amex, og 135k poeng med payr på toppen.
    Så 300k poeng på bruk fordelt på 6 CT ? 50k gir begrenset mulighet til å reise rundt, ikke glem at alle SAS-reiser bookes med FlyPremium også.....

2. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Er dette bekreftet fra amex?
    Først 150.000kr på amex premium for CT 1.
    Så, andre 150.000kr på amex elite for CT 2.
    også, 300.000kr på amex elite for CT 3.

3. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke refusjon av årsavgift er mulig om en sier opp. Vil en opptjent CT i 2018 som egentlig skal vare til 15. januar 2020 være gyldig om en hopper av Amex sirkuset nå med de nye kortene?

4. FlyforTog

FlyforTog Har flyplasskrekk

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    SItter og leser meg opp litt igjen her. Ser liten vits i å gråte over dagens kort som forsvinner. Prøver å sammenligne de kortene som vil være tilgjenelige etter endringene. Såvidt jeg ser så vil vel da Amex Premium fremdeles være et av de beste kortene? Er det noen andre enn Elite kortet som vil gi mer enn 15/100? Tenker da på kortene alene og ikke hva man måtte få i tillegg av Trumf og Payr og Mozartkuler og hva det måtte være.... ;)

PriorityBoring liker dette
  5. MortenC

MortenC EBG

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp, snakket med DNB nå og de ville gjerne ha pengene . De sender ut nytt kort som vanlig, fakturerer full årsavgift som vanlig og refunderer på januar-fakturaen. Da blir det langtur neste år også

6. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan jeg ikke si.
    Er vel egentlig bare spekulasjon ref. postene over min.

7. Monkeycat

Monkeycat Mmmm...beer...

Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig at dette er gammelt nytt, men jeg fant ut i går at dersom du har et Amex Corporate kort så får du halv pris på feks. SAS Amex Platinum. Kollega av meg som nevnte det i går, så jeg ringte inn og fikk bekreftet at det var tilfelle og at de skulle refundere halve årsavgiften.
    Dersom dette videreføres til de nye kortene så er det ihvertfall for min del mer aktuelt å gå for Elite og 2 CT da det er bankers at jeg når 150k i omsetning, men er usikker på om jeg får til 300k.

8. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,806
    Bonuspoeng:
    350
    Første halvdel av 2019 kommer det mer info om dette.

9. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en saftig bunke med ark fra DnB i posten i dag. Ser ut til å være div info og nye vilkår for Amex.

10. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Tenkte jeg skulle forhøre meg om økningen av valutapåslaget til 2,5%. Ikke imponert over kundeservice som spyr ut linker som ikke dekker spørsmålet og nå får jeg ikke sendt flere meldinger til dem. Ser de gjør det samme på kommentarene i innlegget deres.

SEB har 2 % men gir da 5 poeng mer. Har noen merket at andre kort justerer dette påslaget?

Attached Files:

Scandipendler liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Det spesielle er at SAS Amex i Sverige har 2%...

12. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Lite ekstrapunkt som kan være aktuelt for noen, men for dyrt imo. Du får 1 ekstrakort med premium. Du kan få inntil 3 til, til en pris på 540 kr per kort. Elite har akkurat det samme, classic koster 300 per kort. Hadde det vært 300 på premium og, så kunne vi jo snakket.

13. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kommer nok også til å gå for Premium kortet. Jeg flyr minst mulig med SAS og har kun sølvkort så for meg har de 20.000 grunnpoengene ingen verdi. Sølv er jo lett å skaffe seg uansett. Og når man reiser i F på CT så har jo gullkortet på SAS liten betydning da man får nesten alle fordelene uansett. Fordelen med Premium er også at prisen er satt ned til 1000,- men som sagt en ulempe med kun 15 poeng på Premium. Kunne klart 2 CT også men antall Eurobonus poeng setter en grense for meg, da bruker jeg heller FlyPremium for en ekstra C tur med kona. Disse 2 turene er for det meste det jeg flyr med StarAlliance da det er OneWorld som gjelder for min del:) Men jeg sier jo selvsagt ikke nei til å bruke opp Eurobonuspoengene jeg tjener via ulike metoder og da er Amex kortene et selvsagt valg. Forsikringer o.l har jeg gjennom jobben så det er ikke viktig. Samme med Priority Pass, jeg har faktisk aldri brukt den ene gratis adgangen jeg har heller. Med Gull på BA kommer jeg inn i F loungene uansett om jeg flyr Y eller C med OneWorld.

Bare synd at BA ikke har er Avios kredittkort i Norge. Jeg vet at Amex Gull kan veksle til Avios med det er ganske dårlig uttelling.

NoLimit liker dette
  14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg forstår det ikke gis noen velkomstbonus når de som idag har SAS Amex Plat. mottar det nye Amex Premium- eller Elite-kortet. Men hva hvis jeg sier opp mitt SAS Amex Plat. kort etter at CT-turen vår er unnagjort nå i september.

Kan det være de gir noen velkomstbonus da for å skaffe seg ett av de nye kortene?

Last edited: 31. aug 2018
    PriorityBoring liker dette
  15. Neptune

Neptune Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Optimal bruk må da være følgende:
    - Si opp SAS Amex og satse på velkomst bonus på nytt medlemskap.
    - Bruke SAS Amex kort på kjøp i Norge for å skaffe CT, Ubrukelig i utlandet spør du meg pga 2,5% omvekslingsgebyr.
    - For utenlands opphold kjøp er det trolig fornuftig å skaffe seg ordinert Amex Gull som gir 20 EB pr 100 NOK ved omveksling samt har den gamle egenandels forsikringen på leiebil. Dette kortet er dessuten et ordinært kredittkort.
    Tror de fleste her som fabulerer on 2 CT pr år fort vil finne ut at EBkontoen blir tom.

20KT i statuspoeng har har for meg null verdi så lenge jeg opptjener EBD på flyvninger.

16. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle postene om dette, men så vidt jeg kan forstå innebærer dette en degradering av diamant status? Gratis Amex (med de fordelene det innebar) var for meg en av de viktigste fordelene med diamant. Så vidt jeg forstår er det nå irrelevant. CT opptjenes kun basert på forbruk (som i og for seg kan være flybilletter kjøpt hos flyselskaper utenfor *A), så hvorfor satse på diamant i fremtiden?

samirunway and TravelManBiz like this.
  17. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,513
    Bonuspoeng:
    183
    Fabulere og fabulere. Eg trur nok single meg skal kunne klare å skoge tak i 2 x 95, ev 2 x 120 000 poeng i året. (Problemet blir å finne ledig reisetid.)
    Screenshot_20180831-221158.png
    Ellers er her mange gode poeng. Når eg prøvar å forsvare tanken på Elite over for meg sjølv, så kjennest det litt som han som forsvarte fruen (etter å ha ferska ho med postmannen) med at "kanskje får ein no billigare frimerker". Det rimar liksom ikkje heilt heile opplegget. Men eg må uansett setje meg betre inn i betingelsane.

Eg treng meir fritid. Korleis var dette med førtidspensjon, er det noko å bli feit av?

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser ut som de nye kortene ikke har EB-status printet på og dermed ikke trengs å byttes ut hvert år? Fordel hvis man trenger å booke hotell langt fram i tid ihvertfall...

19. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    I retningslinjene for de nye kortene står det:

"Poengrabatten lar deg gjøre opptil fire stopp per reise (max 24 timer per stopp)."

Med reise menes forhåpentligvis i hver retning? Eller er vi nå nede i maks seks legs per tur?

20. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Da lukter det i alle fall spikern i kista for Elite kortet....

Eller kanskje motsatt? Man trenger faktisk elite-kortet og 2x CT for en reise ......................

Del denne siden