SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en egen post for transport, den er 1,5mmok. Så da må du ut med 3,5mnok i ditt tilfelle, men til gjengjeld har du 2mnok til å betale sykehuset.

2. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Siden dette er tilnærmet likt som i sverige.
    Vet noen om amex støtter apple pay i sverige?

3. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Spørsmålet blir vel om det er mulig å refundere til korte om det er avviklet? Mulig man da kan få refundert det til et kontonummer i stede.

Bruker ofte å reservere flere alternative hoteller om jeg er litt usikker på reisedatoer og heller avbestille de jeg ikke bruker. Hvordan går det i forhold til sommerferie 2019. Kan jeg satse på at det fungerer å få refusjon til Amex-korte jeg har i dag?

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Har skjedd meg før.
    Da ble det refundert til kontoen jeg betalte siste regning fra.

Booker innimelllom selv også flere hotel til samme ferie, så dette er en reell problemstilling.

Vil dog anta at det enkelt refunderes til konto og det slutter der, er nok et minimalt problem i dnb sin verden.

netrom84 liker dette
  5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Baldrick, PekkaM, Kaffen and 7 others like this.
  6. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig spennende om amex kommer med noe rabatter og skaper mer konkurranse.

Travellingalf liker dette
  7. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, og skikkelige sign up bonuser og andre goder, american style :D

Swaggertarian and Kaffen like this.
  8. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Herregud da er man borte i noen få dager og så er det 20 sider å lese gjennom. Jeg fikk infobrev fra amex i posten i dag angående de nye kortene. Jeg er enig i det som er skrevet her før. Det som jeg lurer meget på er ha som skjer med centurion line platinum kortet. Noen som har informasjon rundt dette?

Jeg hadde vært interessert i et platinum kort på likt linje med dem i resten av europa/USA. Samtidig så slutter DNB åpenbart å være forsikringsgiver til det kortet, noe som jeg syns er synd da forsikringen var på linje med DNB best. Jeg kommer neppe å tegne elite kortet til 4k, så jeg håper at centurion platinum forblir minst like bra som det er i dag, så kan jeg leve med 150k per CT. Forsikringspakken til SAS kortene er ikke bra nok.

Jeg kan og bekrefte via min rådgiver i DNB at dem skal gjennomføre endringer i SAGA programmet for å møte AMEX sin konkurranse, men når og hva vet vi ikke per nå

Xflipper, Travellingalf and holmen like this.
  9. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg opplevde i sommer at en liten refusjon fra forsikringsselskapet ble forsøkt utbetalt til Payr, siden fakturaen ble betalt gjennom dem i januar. Da ble det mye styr frem og tilbake mellom Payr og forsikringsselskapet. Når jeg tenker etter, tror jeg fortsatt ikke jeg har sett noe til de 60 kr...:eek:

Kan være greit å være klar over hvis man skal få en refusjon/tilbakebetaling og man har betalt regningen eller kredittkortet gjennom Payr.

Xflipper liker dette
  10. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ryktet står jo også i post nr 1 i denne tråden :)

Blir spennende å se hva som skjer..
    Hadde jo vært helt konge om DNB kom med sin egen CT variant.. Så kan man holde seg til Amex Premium og SAS (hvadetnåblir) og få 2xCT uten å blø penger...

Upsaker liker dette
  11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183

Hadde ingen problem med å få tilbakebetalt penger fra Payr, når jeg hadde endret på en forsikring som førte til tilbakebetaling av beløp.

Ble kontaktet ang kontonummer og pengene var inne dagen etterpå.

"Din betaling gjort til xxxxForsikring i Payr den 10.05.18 har blitt gjennomført, men et beløp på kr xxx er refundert
    fra betalingsmottaker (den du betalte regningen til). Payr ønsker å refundere dette beløpet til deg, og i den forbindelse behøver vi å vite hvilket kontonummer du ønsker beløpet utbetalt til."

tfo, Stuttfeiten and Xflipper like this.
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,199
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her.
    Mail med spørsmål om kontonummer, og så kom pengene på konto.

Stuttfeiten and OleMarius like this.
  13. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, da får jeg sjekke mailvekslingen en gang til. Det var så lite beløp at den gikk i glemmeboken...

14. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Det er det jeg også tenker på.

Jeg har allerede opptjent CT for i år, men tenkte hvis jeg bestilte et par hotellopphold for neste år nå i november med mitt gamle Anmex kort vil jeg jo få omsetning som vil overføres til neste års nye amex kort. I tillegg får jeg jo eurobonuspoeng. Hva skjer de om jeg evt avbestiller neste år? Hvor vil tilbakebetalingen sendes når det gamle amexkortet er avviklet?

Ikke for å dra dette for langt, men hvis man får tilbakebetalt disse oppholdene til en egenvalgt konto er det jo en mulighet for å opparbeide seg litt omsetning nå i nov/des som blir overført til neste års forbruk på det nye kortet.

15. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,593
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok ikke du får overført fra gammelt til nytt kort. Er nok kun omsetning på nytt kort i 2018 som teller i 2019 for CT.

Når det gjelder eb poeng kan det hende det går an å snike til seg poeng i det man avslutter et kort, men det vil vel i såfall gjelde alle kort man avslutter?

K

16. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde det blitt overført hadde også returen kommet tilbake.
    Her er det jo en litt spesiell situasjon.

Jeg har forøvrig sendt forespørsel til DnB ang dette, så får vi se hva de sier.

Magnus77 liker dette
  17. gabrigoal

gabrigoal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Noen som har fått med seg hva som skjer for oss som har AmEx Green Card m/ MR opptjening. Blir man bare overført til tilsvarende hos AmEx og i så fall hvilket? :)

18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,925
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ett SAGA kort med tilsvarende program som MC Premium i Star Alliance?

For å kvalifisere seg til SAGA programmet så vil kortet koste ca 1500 Kroner i året, inkludert endel forsikringer som egenandel på bil osv. For å kvalifisere seg til de to nederste nivåene så må du omsette for 50.000 i året, 100.000 vil åpne nivå 3 og 4. Mens toppnivået vil kreve en omsetning på 150.000 Kroner på kortet i året.

I tillegg vil nivåene regnes ut ifra det totale antallet inntjennede poeng de siste 12 mnd, og nivået vil vare i 12 mnd, samme som MC premium.

Nivå 1: 10% poengrabatt på Star Alliance opp til 100.000 Poeng
    Nivå 2: 15% Poengrabatt på Star Alliance opp til 150.000 Poeng
    Nivå 3: 20% Poengrabatt på Star Alliance opp til 200.000 Poeng
    Nivå 4: 30% Poengrabatt på Star Alliance opp til 300.000 Poeng
    Nivå 5: 40% poengrabatt på Star alliance over 300.000 Poeng

Så en SQ/F = 190.000 - Poengrabatt etter nivået du er på, så vil det på Nivå 3 være 133.000 for en SQ/F til Sin, mens nivå 5 gir en pris på 114.000 Poeng for samme reisen.

Ville ett slikt kort vært en grei konkurrent til Amex?

19. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Dette hadde vært supert:D Jeg har SAGA men kravet om inntekt vil jo fortsatt være der håper jeg for å få SAGA medlemsskap. Ellers vil jo dette bli utvannet også.

20. oveovo

oveovo Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Sånn ift. at man ikke får tilbake poengene om man avbestiller, så gjelder dette reiseforsikringen og ikke dersom man avbestiller en CT-reise, slik som det er nå eller?

Del denne siden