SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilke destinasjoner på rutenettet til Star Alliance trenger du flere enn 3 leg for å komme fram? Tror tilbudet er ment som transport, ikke sightseeing.
     
    Sindre and Skarven like this.
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,320
    Likes mottatt:
    17,910
    Bonuspoeng:
    293
    Blir vel maks 4 døgn pr CT dette... ;)
     
  3. asc

    asc Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Transport?! Da kjøper man jo Ruter-kort eller Sas Go på salg. CT er for unike flyopplevelser :D
     
    morradi, furlong, Skarven and 4 others like this.
  4. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    En reise er vel hele turen? Jeg tolker dette som 4 stopp totalt. Da
    Hele poenget med CT er jo å utnytte muligheten for å ha mange stopp og mest mulig F vel? Er vel de færreste her som flyr direkte??:D:)
     
  5. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    670
    Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Nå står det max 24 timer per stopp. Hvor reiser man for å være i inntil 24 timer...? Dette blir vel fortsatt en Eurobonus award reise med de regler som gjelder for dem. Bare at du får en poengrabatt.
     
  6. Neptune

    Neptune Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Mitt hovedpoeng er at Amex gir et betydelig dårligere produkt fremover enn det vi har i dag.
    Dyrere (Elite), dårligere forsikring, mindre opptjening, høyere vekslings omkostninger samtidig ingen kreditt (om man ønsker det). Dette samtidig som Amex fortsatt har meget begrenset aksept i Norge gjør det hele til en lite attraktiv cocktail. Har problemer med å se hvordan de skal få opp antall brukersteder med denne mixen. De vil være fullstendig avhengig av fortsatt å ha de høyeste gebyrene både for forretningsstanden og den enkelte brukeren på det nye kortet for at dette skal gå i pluss.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 31. aug 2018
    furlong, Kalsnes, Kaffen and 2 others like this.
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Spørs jo litt hvor du bor også.
    De som bor der de man må ta fly til Oslo først og så deretter til en europeisk hub har ikke helt de samme forutsetninger som de som feks bor i Zürich ;)
     
    furlong liker dette
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    5,925
    Bonuspoeng:
    183
    1. 2,5% valutapåslag, Thums down!!!

    2. Sitat avtalevilkårene: B. Minst 75 % av reisen må betales med American Express eller EuroBonus-poeng. Vær oppmerksom på at EuroBonus-poeng ikke betales tilbake ved avbestilling. --> Dårlig diffus forsikringsdekning og stort valutapåslag på 2,5%.

    3. Sitat avtalevilkårene: "F. Reisens lengde: Reiser kan maksimalt vare opptil 60 påfølgende dager eller sammenlagt 120 dager i løpet av en 12-månedersperiode (se definisjonen av “Reise”)"....Enig, F**C den forsikringen!!! :confused::(

    20.000 Poeng for 4000 kroner Amex Elite 5 status poeng pr krone
    12.000 Poeng for 1500 Kroner MC Premium 8 status poeng pr krone.
    12.500 Poeng for 3500 Kroner Eks: Tur til Los Angeles, San Francisco eller Kina.
    44.500 Poeng for 9000 Kroner som i praksis gir EBG for meg med AMEX Elite.

    Hvis jeg i snitt tjener 2,5 Grunnpoeng pr krone på flygingene mine, som jeg har har tjent godt over, så tjener jeg 10.000 Grunnpoeng, som er en verdi på 2000 Kroner, men sett i verdi at jeg reiser mindre for Gull så ser jeg ikke vitsen med det, da det å bruke lounge på 1 langreise i året, og kanskje to ganger i Oslo, så er dette ganske så dyre besøk i gullstua, så det kjærer ned på verdien av denne fordelen betraktelig. Hvis jeg går for å ligge stabilt på EBD, så ser jeg mer poenget med dette kortet. 2 CT'er er den største verdien, men jeg er usikker på om jeg reiser 2 CT'er i året, "det holder med 1 CT i året for min del uansett, så da ser jeg ikke poenget med å kjøre så langt for min del", men jeg er sikker på at for noen her inne så vil dette kortet være aktuelt :)
     
    Last edited: 01. sept 2018
    Xflipper liker dette
  10. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    717
    Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Ser nok dette mest som en nedgradering, skal jobbe ekstremt hardt for å dra på 300 k pr år selv... :(

    Litt billigere for premium enn platinum, men doh.
    Har aldri hatt bruk for forsikring på leiebil, men det er jo som med alle andre forsikringer, nice to have.

    Det var nevnt her tidligere, at man kanskje kan få halvert årspris ved å ha amex corporate - det høres interessant ut - så blir det mere interessant å skulle over på elite... anyone? Har det vært vanlig praksis? Er det vanlig praksis i det der store utlandet? Altså der hvor 99,8 prosent av verdens befolkning bor?
     
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    ÅLESUND OSLO LONDON BOGOTA CUSCO.
    (SAS SAS AVIANCA AVIANCA)
     
    furlong liker dette
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    ÅLESUND OSLO FRANKFURT PANAMA CITY LIBERIA.
    (SAS LH LH COPA)
     
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    ÅLESUND OSLO FRANKFURT HOUSTON BELIZE CITY.
    (SAS LH LH UNITED)

    Jada jada, finns mange flere :D
     
  14. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    801
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde et tilfelle i fjor hvor jeg bestilte et hotellopphold for meg og min samboer, men måtte kansellere turen. Hotelloppholdet ble betalt med en gang med mitt sas eurobonus amex platinum kort, og oppholdet ble belastet kortet med en gang. Det var gratis avbestilling på hotellet, og vi fikk dermed tilbake pengene inn på amexkortet, og vi kom i minus på neste måneds eurobonuspoeng opptjening.

    Hvordan blir egentlig dette nå når det blir nytt kort? Hvis man avbestiller et hotellopphold nå i november som man har betalt for tidligere i år og hvor man allerede har fått poengene, blir da disse minuspoengene man har da ved utgangen av 2018 på det gamle amexkortet overført til det nye kortet eller blir det bare strøket?

    Og et siste tenkelig senario: Hva hvis man allerede nå har bestilt et hotellopphold for neste år en gang, betalt med gammelt amex kort og med gratis avbestilling, og så avbestiller dette hotellet i februar etter det gamle amexkortet er borte? Hvilket kort blir da dette beløpet tilbakebetalt til?

    Dette var bare noen tanker som kom opp her på en rolig nattevakt;-)
     
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,266
    Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
  16. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,266
    Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Verd å merke seg at SAS Classic nå er en bra deal, ingen årsavgift og 30/poeng hos SAS, samt en SAS CT i Europa. Greit kort å ha for å bruke hos SAS hvis man ikke har troen på de andre kortene.
     
    Jorge liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Samme tanke har slått meg.
    Om man vaker på 90k og drar på et hotell før nyttår. Booker CT og avbestiller hotellet.
    Tviler på at de trekker tilbake CT og den booked reise.....
     
  18. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    599
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    I Sverige virker det som om man påla alle kreditt når de la om, jfr. forumet Businessclass.se . I Norge har man gjort motsatt, gått fra kredittmulighet til betalingskort only.

    Fikk nylig et AMEX Gold etter mye betenkning over hva som villa passe med best vs. kostnad. Hvis man ser samme endring på centurion- kortene så får man vurdere om kortet sies opp eller man skal oppgradere til platinum (hvis vilkårene/ kravene blir det samme som i vårt naboland). Jeg er redd tilbudene jeg har i dag kommer til å bli barbert nesten helt bort akkurat som SAS Amex platinum.

    Når det gjelder brukersteder tenker jeg disse må betraktelig opp hvis økte krav til CT skal forsvares. Personer med normalinntekt vil slite med komme opp i 150. 000 i årlig forbruk med tanke på hvor man får brukt kortet. Selv har jeg beregnet at jeg kan klare mellom 90. 000- 130. 000 i året.

    Når det gjelder reiseforsikring så mener jeg at hvis kravet er at hele 75% av reisen skal betales med AMEX blir den i bunn og grunn null verdt. Fyller man drivstoff på leiebilen på feil kort av ulike årsaker, kan man risikere å stå uten reiseforsikring mao. Det samme gjelder hvis det skulle oppstå andre uforutsette utgifter, f.eks. behov for ekstra overnatting.

    Tror det kan være lurt å sitte litt stille i båten frem til rundt desember, med mindre man allerede nå ser at elite- kortet vil være en stor fordel vs. pris.

    En stor fordel med de nye kortene er gratis kort til familien. Får håpe dette oss gjelder barn under 18 år, greit å sende med de et skikkelig kort som backup sammen med debit MasterCard/ Visa når de skal på ferie.
     
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,266
    Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 01. sept 2018
  20. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Så det vil si at hvis man må fraktes med f.eks. helikopter og fly av helsemessige årsaker til 5 mill, må man betale 3 mill selv? Isåfall er det hårreisende. Det er egentlig den eneste grunnen til at jeg har reiseforsikring. Alt annet er bare behagelig, men ikke nødvendig.
     

Del denne siden