SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    gabrigoal liker dette
  2. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var virkelig dårlige nyheter. Sett bort i fra selve CT'en, som selvfølgelig er den avgjørende grunnen til å samle poeng med Amex, er det egentlig i praksis noen av oss forbrukere som tjener noe på de nye kortene? Når jeg leser på nettsiden til Amex kommer jeg frem til (med utgangspunkt i Premium-kortet):
    - Høyere krav til omsetning
    - Redusert bonusopptjening (5 000 poeng pr. 100 000 kr omsatt er faktisk betydelig, hvordan skal vi ellers begrunne at vi betaler ekstra for strøm fra Fjordkraft, plutselig interesserer oss for nyhetene i Dagens Næringsliv osv.?)
    - Kun opptil 4 stopp pr. reise - gjør det nærmest umulig å komme seg til endelig destinasjon selv med en svært direkte rute (f. eks. til en øy utenfor Bangkok gjør deg helt avhengig av å fly direkte Oslo-Bangkok, som også er uten F og begrenset med plasser...)
    - Mister concierge
    - Mister stopp service
    - Mister kjøpsforsikring
    - Mister leiebilforsikringen

Jeg sliter virkelig med å se noe som helst positivt her, bortsett fra at det fortsatt er noe som heter CT.

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Ganske vill spekulasjon her, men et slikt kort er helt klart en trussel mot amex.
    40% rabatt på Star er bedre enn 50% på en reise..
    Spesielt for oss med unger som kanskje vil være med på tur..

Swaggertarian and snus_mumrikken like this.
  4. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer for at en eller annen representant fra IF kontakter DNB og forklarer dem hva som skal til for at tilsvaret deres virkelig skal monne! ;)

5. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,513
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje for å pirke deg på auget, men gløymde du ikkje amputert reiseforsikring? (Ikkje meir Armani-boxer ved forsinka bagasje og 75% av reisa må vere betalt med kortet? (Må presisere at eg ikkje har lest vilkåra sjølv endå.))

And so it has begun; the end of American Express in Norway.

#makeamerica(nexpress)greatagain
    Ny hasjknagg på Facebook?

6. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Kim 4 stop er 98% per veg slik som eurobonus tillater i dag. Alt annet ville vært idioti...

7. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Regner også med det samme, hvis ikke blir det jo tilnærmet ubrukelig for å komme seg andre steder enn til de store metropolene.

8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,925
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde tenkt å søke om Amex kortet med en CT, men jeg er usikker i forhold til den dårlige forsikringen de tilbyr, lurer faktisk på om jeg bør fraråde folk å bruke dette kortet som kredittkort på en eventuell reise? :confused:

9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig få reiser vel kun med forsikring fra kort ?

vegasbaby, TravelManBiz and Kaffen like this.
  10. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Det er heldigvis noe du slipper å ta stilling til, all den tid disse kortene ikke er kredittkort.. o_O

Adrian E, jgroneng and Xflipper like this.
  11. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Elite er uansett veien å gå, siden det ikke rr noen alternativ til CT, bare positivt med grunnpoeng og 2 CT.

12. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,214
    Bonuspoeng:
    183
    Har diskutert litt med madammen, og har vel kome fram til at Elite er vegen og gå. Langt frå sikkert at det går med 300k og 2x CT og ein skal også ha nok poeng.... Men ein kan fint reisa til Mellom Amerika 110k også f.eks.
    Sidan også opptjening på Premium ikkje kan overførast til Elite så der enda ein grunn då eg ikkje veit om eg treng dei 20k status poenga før litt uti kvalifiseringsperioden.... Jobbrelatert reising er veldig opp og ned, og diverre vere til destinasjonar der eg ikkje får *A

Men kjem DNB med noko kan det bli spennande.

Men når eg snakka med DNB på chat tidlegare denne veka så var det usikkert om/når dei kom til og lansere noke.

13. Travelmate

Travelmate Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Har skummet gjennom en del kommentarer og landet på det samme som tidligere: hvilke kort som er gode handler aller mest om hvordan man tenker å utnytte godene.
    For seks år siden fløy jeg nesten ikke SAS men bare KLM fra Vestlandet og videre ut i verden med Skyteam, var singel og hadde en jobb der jeg nesten ikke greide å sluse penger gjennom kort. Da var ingen av SAS-kortene aktuelle.
    Så kom noen år med masse SAS innenriks og en del i Europa, alltid i plus, ny jobb der det går langt over millionen gjennom kortene pr år og ny kone som har familie med CPH som hjemmeflyplass. Vips kom Fly Premium som en gave slik at vi alltid flyr bonusbilletter i plus og får hele ungeflokken gjennom fast track og i loungen og opptjening og en companionbillett til far gjennom Amex.
    Framover blir det mindre innenriks og mer utenfor Europa til Skyteam-land og vips kommer nye Amex som en gave til meg siden jeg da får 32.000 statuspoeng på kortene i året og landingen fra diamant stopper på gull. Å betale 5000 for disse kortene er billigere enn en stressete milagerun en helg kona vil ha meg hjemme :) 13.000 poeng er jo ingenting med litt planlegging...
    Så det som er pyton for andre er en gave til meg!

dkvt, mrhaakon, Anton80 and 6 others like this.
  14. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tolker det mer dithen at pr. reise er... pr. reise, og ikke pr. vei? Håper selvfølgelig jeg tar helt feil her, men hadde ikke forundret meg. Utgangspunktet er jo at den vanlige mannen i gata bruker bonuspoeng til å komme seg f eks. raskt og direkte til Singapore via kun København, og ikke "via" Seoul, Tokyo, m.m. I tillegg er det vel en enda større kundemasse i f eks. Europa som har mange flere direktemuligheter til resten av verden (og ikke trenger flere stopp enn opptil 4), enn vi i Norge som gjerne må via en storby i Europa for å komme oss til Asia.

NoLimit liker dette
  15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med jeg velvillig tar imot mitt kommende Amex premium (planen er å bruke CTen i April. Betaler ingenting de 3 første mndene (regner med dette betyr jan, feb og mars), bruker CT i April og ser om kortet skal sies opp eller videreføres når jeg må begynne å betale for det. Skal uansett ha et SAS Classic kort siden det er gratis og gir 30p/100 på sas.no. SEB er jo nødt til å booste sitt kort på noe vis...de kan jo ikke gi 5 poeng mindre enn et gratiskort, vel?

16. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Kan rett og slett ikke lansere et kort for Norge der alle som bor utenfor Oslo kun kommer seg feks krs-osl-lhr og retur. Det betyr jo at kortet er ubrukelig og ikke er tilpasset Norge.
    Her er 99,9% sikkert en reise tenkt på som enveis. Om ikke ryker dere kortet rimelig fort og jeg blir nok ikke den eneste som ikke fortsetter med amex da ;)

magnusant liker dette
  17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Fire stop stopp er vitterlig BGO-OSL*-LHR*-SIN t/r. Destinasjon er vel ikke en stop over? Vanskelig til Australia fra provinsene blir det dog.

Vi kan vel uansett håpe innenriks connection ikke regnes med.

18. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Litt tilbake har ASC skrevet at det står i retningslinjene at det tillates max fire stopp per reise og max 24 timer per stopp. Det kan umulig være ment tur retur, da kan man jo ikke være på destinasjonen mer enn 24 timer? Det er jo litt rart...

Edit: litt ivrig på siteringen der ja

Last edited: 02. sept 2018
  19. RichardH

RichardH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Last edited by a moderator: 02. sept 2018
    Berlioz liker dette
  20. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,513
    Bonuspoeng:
    183
    Det går seg til etter kvart. Velkomen til InsideFlyer! :)

Adrian E, jgroneng and indahla like this.

Del denne siden