SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    [...]Brukerstedenes totale kostnader til betalinger var 4,3 milliarder kroner for 2013. [...]Den største delen av brukerstedenes kostnader er knyttet til betalinger med kort. Brukerstedene som deltok i undersøkelsen, betalte et gjennomsnittlig brukerstedsgebyr for betalinger med internasjonale kort på mellom 0,97 og 1,85 prosent av omsatt beløp, avhengig av korttype.

Fra en Norges Bank-rapport noen år tilbake. Mellom 1 og 2 prosent av all omsetning med kort gir jo et rimelig stort inntektspotensiale for volumaktører.

sirwinston liker dette
  2. trulsern

trulsern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Hvis man kjøper Elite-kortet og får 2x CT. Vil man da kunne bruke en på hver reisende slik at en poengreise som koster 240.000 poeng for 2 blir 120.000 totalt for begge? Altså at CT brukes for å halvere poengprisen per reisende. Noen som vet?

3. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    I vilkårene for CT står det at det kun er tillatt å bruke én CT om gangen.

4. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Må si at jeg egentlig er gasnke skuffet. Eneste som er verdt å holde igjen for nå er CT, men med høyere omsetningskrav på et ikke-kredittkort, så begynner det å bli vanskelig. Hadde Elite-kortet hatt halv pris for EBD, så hadde det kanskje vært noe, men Elite til 4000kr i året blir for stivt for min del.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Litt rask matematikk vil nok vise at dette ikke er en optimal fremgangsmåte.

Herr og Fru Are skal på ferie til AKL.

Herr Are kjøper begge billettene på en CT:
    Kostnad 240000 poeng + CT = 120 000 poeng per nese.

Herr Are kjøper en billett til seg med CT og så en billett til Fru Are med CT.
    Herr Are kostnad 120 000 poeng + CT
    Fru Are kostnad 120 000 poeng + CT.
    Totalt 240 000 poeng og 2 CT.

I praksis har man da kastet bort en CT uten å spare et eneste poeng.

drsyk liker dette
  6. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Det betyr vel at man ikke kan få 50% rabatt 2 ganger, ikke at man ikke kan fly 4 personer på en reise.

7. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Hahaha, men du må jo se mulighetene og være litt pragmatisk her. Hvor mange barn har herr og fru Are? Er det 3 med nyanskaffelsen? Da er det rimelig anta at Herr Are og fru Are ikke er helt pur nyforelsket lenger. Da kan de jo reise hver sin rute til AKL, og dermed øker jo potensialet for å finne F turer :p:p:p

DanH and Bettan like this.
  8. trulsern

trulsern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Haha, point taken. Bra du er våken ;-)

9. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Tror vel at Fru Are foretrekker å fly sammen med Herr Are.

Personlig ofrer jeg ikke en CT for å slippe å reise sammen med Fru Are på feire .. Det er for dumt.. Om det blir helt krise så kan jeg jo si at det var dessverre bare 1A og 2 F som var ledig............... :)

morradi liker dette
  10. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Da kan man vel i teorien få 3 CT på et år? Først en etter 150k på billigkortet, så oppgradere og få 2 til etter 300k på elite?

11. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Håper man kan oppgradere fra premium til elite og ta med seg forbruket. Om ikke er det jo overhode null poeng for de fleste og oppgradere noe annen dag en 1 januar.

12. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    og så viser det seg at dere er de eneste to i kabinen:oops:

13. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    ...noe en kun kan skrive på Insideflyer... :D
    (Jaja, i skilsmisseoppgjøret blir det i allefall en CT til hver...)

drsyk, DanH and Arvid1410 like this.
  14. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jo vært mulig tidligere i alle fall.. Skulle tro det går nå også..

krise :D

15. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Hentet fra de nye AmEx-sidene:

Kan jeg få overført den omsetningen jeg kommer til å ha på mitt nye SAS Amex-kort til et annet SAS Amex-kort, om jeg velger å bytte?

Nei, den omsetningen du har på ditt nye SAS Amex-kort kommer ikke til å kunne flyttes mellom produktene om du velger å bytte. Det vil si at hvis du ønsker å skifte kort bør dette gjøres raskest mulig etter at du har mottatt det nye kortet.

Så det ser ikke slik ut. Som Xflipper er inne på er det imidlertid ingen tydelig retningslinje mot at man skal kunne tjene opp én CT på Premium, og deretter switche til Elite og tjene opp to nye. Da skal man imidlertid ha et forbruk og en poengkonto det lukter svidd av...

16. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    3x CT i året mao.
    Bare bytte opp og ned hver gang man når en CT..
    Hadde man kunnet bruke amex på payr så hadde det nok gått..

17. MoonLander

MoonLander Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hva hvis man tjener opp en eller flere CT'er i november-desember 2018 på det nye kortet. Kan man da også tjene opp CT i 2019, eller er 2019 definert til å starte fra november 2018?

18. staalep

staalep Nytt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    28
    Er det bare meg som tenker feil, eller er incentivmodellen til Amex litt på trynet?

Altså, med Elite får man 20 000 poeng mot status + 2 CT. Men de som planlegger å tjene opp noen hundre tusen poeng i året slik at det gir mening å ha 2 CTer vil i de aller fleste tilfellene være minst gull og trolig diamond. Så hva skal man med disse poengene for den målgruppen? Bortsett fra de som ser det opportunistisk å bruke 4000 bare på poengene de mangler på status da...

Det hadde vært smartere av dem å inkludere andre ting på høyeste nivå, f.eks Priority Pass, 1 årlig garantert bonussete, concierge eller liknende.

For meg personlig regner jeg med 4-500 000 i omsetning i år, men klarer ikke å bruke mer enn en stk CT og har Diamond i alle fall. Så de 20 000 poengene gir ikke mening for meg, og jeg blir derfor å gå for Premium.

drsyk, Kaffen, NoLimit and 1 other person like this.
  19. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    6 i alt, 3 på herren og 3 på fruen, I skal da have hvert jeres kort...

20. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Definert til å starte i november 2018.

Del denne siden