SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    er det noen som har erfaring med å få velkomstpoeng på AmEx (Premium som gjelder, men hva som helst) selv om det var mindre enn 3 måneder siden man sa opp kortet?
    Jeg har sagt opp i slutten av desember. Og det er en kampanje på Premium nå der man må melde seg opp før 28.01.22. Det blir sikkert lenge å vente til neste Premium kampanje, eller oppgradering
     
    Shyneno liker dette
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    hvor finner du kampanje? jeg har ikke funnet noe
     
  3. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    589
    Bonuspoeng:
    93
    Premium og Elite har de vanlige kampanjene,
    Står laaaangt nede på siden for info på hvert kort.
    prt1.JPG
     
    tobeornot999 liker dette
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan absolutt ta feil, men har inntrykk av at de har kampanje nesten hele tiden.

    Droppet Elite selv for en stund siden, men tenker å gi det kanskje så mye som 6 mnd før jeg oppgraderer fra Premium kortet tilbake til elite igjen ;)
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Foreløpig ikke fått poeng/spend for dette så kan tyde på at det ikke funket. Men var vel noen andre som rapporterte at det funket?
     
    Shyneno and freddyen like this.
  6. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg fikk poeng på SAS Amex i desember 2020 og på SAS MC i november 2021.
    Begge ganger med levering I posten.

    I 2020 var det ikke mulig å betale for gavekort hentet med sms kode, med Amex.
    Det kan tyde på at det er en forskjell på hvordan kjøpet kodes med sms vs postlevering.
     
  7. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    306
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Angående dittgavekort.no, så funket det fint med Amex som forventet.

    7 jan Poenginntjening dittgavekort.no Surnadal kr 5 032,00 1 006
    Levering postkasse.

    PS: Om du bor i Ålesund-området, så blir gavekort kjøpt i automat på MOA registrert som kjøp hos Morris, og du får 50 pr 100 poeng for gavekortet. Du MÅ da registrere kortet ditt på https://eurobonus.shopping/ mener jeg på.
    Du kan vel da få 65p pr 100 kr om du betaler med SAS MC (de tar ikke Amex i automaten)
     
    Last edited: 29. jan 2022
    Travellingalf, Are, KRS and 3 others like this.
  8. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    770
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært altfor dårlig (hvertfall sammenligna med mange andre på forumet her) til å si opp kort / søke på nytt. Nå er det gjort. Mitt Amex Premium brukte jeg ikke siden november. Sa det opp i går.

    Så til det store spørsmålet: Er jeg nå kvalifisert for 30k poeng om jeg signer opp for kortet på nytt? Eller er jeg i "karantene" ei stund?
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,655
    Bonuspoeng:
    183
    De opplyser selv om 6 mnd karantene før nye oppgraderingspoeng.

    Men mange rapporterer om at datasystemene i bakgrunnen tildeler fordelene også om man ikke satt gjennom karantenen før man bestilte oppgradering på nytt.

    Dermed spørs det hvor vågal du er. Fordelene fra oppgradering kommer jo gjerne først lenge etterpå og etter oppnådd omsetning, så man kan i teorien miste poengene og først finne ut av det mange måneder senere.
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har fått en lignende mail?
    Er det noe jeg kan / bør gjøre noe med?

    210130C8-E570-4247-8785-FA8386CE189F.png
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Du får denne når du betaler med amex’n i valuta. Det er ren info. Ingenting du trenger å gjøre.
    De er pålagt å informere deg om valutapåslaget.
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Så Amex er pålagt å informere sine kunder om den dårlige vekslingskursen de gir? Eller er det noen andres skyld?
     
    Shyneno liker dette
  13. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg betaler mye i annen valuta med amex og får ikke disse. Ikke at jeg har fryktelig lyst på de mailene heller, men ser ikke ut til at alle får det?
     
    Jeanette liker dette
  14. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Man får de når valutakursen er over en viss grense "høy". Jeg får det på ca 40% av transaksjonene mine - i all hovedsak de som går gjennom paypal.
     
    Shyneno liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gikk ut fra at det var pålagt det.

    Nei? Jeg trodde alle fikk det.

    Aha, ja mine kone sier alltid at jeg bruker for mye penger... :O
     
    joskje liker dette
  16. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fått disse på alle mine transaksjoner i utenlandsk valuta siden nyttår. Mine transaksjoner har vært på NOK 1100 og oppover.
     
  17. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Vi vil nok se mer av dette. Også minibanker og betalingsterminaler må etter hvert vise hvor stort valutapåslaget er.

    https://www.regjeringen.no/no/sub/e...-og-gebyrer-for-valutakonvertering/id2602737/
     
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    5,043
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk ikke dette på noen av mine transaksjoner på 2 uker i Florida nå i januar/februar...
     
  19. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,212
    Likes mottatt:
    21,301
    Bonuspoeng:
    183
    Holdes vekslingskursen lik av fks Amex og Sas mc? Forskjellen er da kun påslaget som er er 2,5% ved Amex og 2% ved Sas mc?
     
  20. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke nødvendigvis så enkelt.
    Jeg er litt usikker på hvordan det er med Amex, men både Visa og MC har sin egen "listepris" som brukes før det legges til påslag.
    Listeprisen er vanligvis dårligere enn nasjonalbankenes midtkurs.
    Dette vil synligjøres bedre under de nye reglene - da må alle på påslag inngå.

    Dette er aktuelt med at Curve har gått fra å bruke midtkurs ("interbank") til å bruke MC sin egen kurs. Det har ført til at mange kunder nå sier de vil droppe Curve og bruke kortene sine direkte. Dette er nok mer aktuelt for kunder i land der det finnes kort uten valutapåslag. Ikke i Norge hvor påslaget synes å øke hvert år :confused:
     
    MarkSS, Maggie and tobeornot999 like this.

Del denne siden