SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,420
    Bonuspoeng:
    113
    Flere som har problemer med nettsiden til Amex?
    Når jeg logger på for jeg beskjed om å bytte land/språk, og når jeg velger språk blir jeg kastet til forsiden, og ikke min kontoside

2. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, samme problem her.

3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Noen flere som har fått melding om mulig svindel på Amex siste dagene?

Jeg fikk SMS, først med engangskode til innlogging på et tidspunkt jeg ikke hadde logget inn.

Deretter et par timer senere, en SMS med melding om å kontakte dem pga mulig svindel.

Forsøkte å ringe dem, men etter 35 minutter venting gadd jeg ikke mer. Og satt igjen med inntrykket av at de kanskje har hatt et innbrudd hvor noen har fått tak i passord til reele Amex nett-pålogginger. Og at det var derfor ekstremt mange ringte på samme tid til dem. Tidligere har de alltid svart innenfor max 5 minutter.

Og jeg ville jo ikke fått SMSen med engangskode med mindre noen enten hadde mine riktige login detaljer, eller evt at de hadde en IT feil (absolutt ikke umulig) som gjorde at de sendte ut engangspassord også til brukere som ikke forsøkte å logge inn.

Jeg hadde, og har, et kjempe tungt passord på kontoen. Som ikke brukes andre steder, og som jeg endret direkte etterpå pga meldingene.

Tips til andre, på tampen: 1password.com. Genialt!!

4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,049
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips, men virker som det er myntet på bedrifter eller har du tegnet privat abonnement?

5. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Begge deler. Jeg bruker 1Password privat, det gjør også resten av familien. Vi bruker det dessuten også på jobb.
    Støtter anbefalingen!

tobeornot999 and view like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Rimelig og veldig bra til privat bruk, koster 2,99 USD pr mnd.

Mer info om private abonnement her:
    https://1password.com/sign-up/

De har en godt priset familiepakke også, om man er flere som skal dele.

7. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøvde å logge inn i helga, trykte engangspassord på sms, kom ingen melding. Prøvde det 2 ganger så på mandag fikk jeg plutselig 2 koder på sms, noe teknisk her tror jeg…

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har lurt en stund på å migrere til 1password eller en av konkurrentene fra å bruke innebygd passordmanager i chrome/windows/appleprodukter/velg det som passer. Hvilke ekstra features er det som gjør at det er verdt det? Førsteprioritet har jeg jo allerede oppfylt.. å ikke ha samme passord overalt på internett.

tobeornot999 liker dette
  9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,145
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker også 1password. Funker fjell, også på mobilen og jobb-pcen. Lagrer også kredittkort, så jeg har tilgang til alle kort, selv om jeg ikke har med meg lommeboka.

tobeornot999 liker dette
  10. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ellers ligge inn et godt ord for Dashlane, samme konsept som 1password.

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    LMGTFY ;)

https://uk.pcmag.com/password-managers/4296/the-best-password-managers

Hvor konklusjonen er klar på at en betalt password manager har mange fordeler fremfor de innebyggede variantene.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var ikke nødvendigvis ute etter en liste over tilgjengelige passord-managere med pros og cons så mye som hvilke avanserte features du bruker og hvorfor ;)

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er greit. Bare hyggelig! :)

Første delen av artikkelen handler om nettopp det du spurte om: fordelen med en dedikert password-manager fremfor en som er innebygget i nettleseren.

14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,096
    Bonuspoeng:
    183
    Men om man kun benytter ipad og iphone med innebygd deling av passord i iOS, har de andre noen fordeler over det?

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er langt mer avansert, med forslag om sikre passord, oppbevaring og utfylling av kredittkort info, sikre og krypterte notater, sikkerhets-/watchtower sjekker og endel mer.

Kan feks også holde jobb-passord og private passord fra hverandre i forskjellige vaults/"velv", som jeg selv har en del nytte av. Og man kan dele jobb-velvet med andre på jobben. Eller feks lage et familievelv som man bruker til deling av alt fra passord til koden på Wifi nettet og passnumrene til de andre i familien.

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,905
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig, det er det du betaler for. For mange så er Apple sin «passord tjeneste» mer en nok.

tobeornot999 liker dette
  17. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,096
    Bonuspoeng:
    183
    OK! Forslag om sikre passord samt kredittkortinfo gjør også Apple, og sjekker med jevne mellomrom om passordene er sikre også faktisk. Men å kunne dele (visse) passord med familien er jo veldig greit, da.
    Jeg regna jo med det, men mer interessant var det å vite hva mer en sånn tjeneste gjør enn det jeg har.

18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,905
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du kjører all in på Apple, og alt du trenger er å ha kontroll på innlogging og passord så er Apple sine tjenester mer enn nok. I tillegg så er det jo også «gratis».

19. haovi

haovi Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Heisann! Kanskje litt off-topic, men er det en måte å bruke american express til å betale på sider som ikkje støtter amex? Tenker typ revolut (de tar ikke amex) (butikken støtter heller ikke paypal)

20. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    I norge kan du nok få skrudd det slik at du kan bruke KillBill. Klarna og lignende kan være et alternativ, men da ville jeg spurt KB på forhånd om du kan få det prosessert (f.eks ved at du tar hele summen på en regning, slik at det er et kjøp du betaler, ikke en finansieringsavtale (altså gjeld)).

Del denne siden