Selvfølgelig kan du det. Men det koster deg altså 6 000,- kroner, selv om du sier opp siste dag i 12 månedsperioden. Da kunne man komme på at det er en skjult bindingstid med bruddgebyr. Vannligvis er det omvendt: Kunden har rett å få andelen av ikke oppbrukte gebyrer refundert (§ 5-13 (3)). En enkel løsning hadde vært å gi poeng per måned.
Dette hjelper jo veldig på da. Synes det bare er positivt. Det aller beste hadde vært om de utbetalte statuspoeng månedlig.
Enig i at dette lukter skjult bindingstid med bruddgebyr. Kunden burde i det minste få mulighet til å gi poengene tilbake.
Er det de 15.000 ekstra poengene dem snakker om? Blitt lave poengsummer på de kampanjene dems. Husker enda den fine 100.000 poeng kampanjen. Nedgraderte straks de var på konto
Slik jeg tolker det, så blir man ikke belastet mer enn det som gjenstår i medlemsavgift i perioden. Altså sier man opp i måned 11, blir du belastet med 500,- kr ((...) "men ikke med mer enn den resterende andelen av første års medlemsavgift.") Enig!
Synes dette er en rar approach i 2023, litt enig med @themichael i å reagere på dette. Jeg savner også mer konkurranse på dette markedet, og tror EB også hadde tjent mer på å ha med en tredje aktør. Håper de tillater flere CT på Elite da, siden man blir så bundet..
Jeg er gammel, ikke alltid lett å få med seg hva som skjer rundtomkring!!! Til mitt forsvar: Tror disse beslutningene ble tatt i 2023
Dønn ærlig, syns du virkelig det? Konseptet ble neppe laget for at man skulle signe opp, handle det man kunne på 1 måned eller to, for seg selv og hele nabolaget, så når CT var oppnådd og sikret i SAS så sa man opp. Jeg har ingen problemer med å forstå at det har blitt utnyttet at Amex ikke tenkte godt nok gjennom tilbudet og potensialet for misbruk. Men når de nå tar grep mot noe som helt åpenbart ikke var en tilsiktet bruk, så kan du ikke mene at det er en merkelig reaksjon. Fra et forretningsmessig perspektiv er det fullstendig rasjonelt. Akkurat som det var (er?) fullstendig rasjonelt (iallefall i menigheten) at "hullet" ble utnyttet 110% av de som ønsket å gå den ekstra mila. Det er samme årsak som at SAS introduserte endringsgebyr og kanselleringsgebyr på bonusreiser, hyperaktive reisende som endrer på reiseruta annenhver dag. Det måtte jo komme... Ris til egen bak.
Jeg tror vi snakker om to ulike ting her. At de må mitigere problemet er helt forståelig, men bindingstid er en rar approach. Månedlig innsprøyting er bedre, ergo å gå bort fra "alltid sølv", evt at man får statuspoengene på basis av spend innenfor året, altså 100k.
Går man via her https://www.americanexpress.com/nb-no/kampanje/inviter/ og genererer en lenke, så skal de som søker via lenke kunne få 60 000 poeng for Elite, 30 000 poeng for Premium og 6 000 poeng for Classic.
Gjelder dette også for oppgradering eller kun nye kortholdere? (Jeg venter på en oppgraderingskampanje.)
Vilkårene som det linkes til sier 5. Tilbudet gjelder kun hvis vennen din ikke allerede har eller har hatt et American Express-kort de siste 12 månedene. Både hoved- og ekstrakortinnehaver regnes som eksisterende kunder. Her oppgis det også mye lavere bonusbeløp 12k,6k,3k, så den er kanskje ikke helt oppdatert https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/mgm/no-mgm-tcs.pdf
Kom også på mail nå. Ser ikke ut som det er omsetnings krav i det hele tatt om man tolker teksten, men leser man vilkår 7 nederst er det nevnt omsetningskrav. Desverre er det vel uaktuelt for de fleste her inne. Da man må ha vært helt uten kort siste 12 mnd( om dette håndheves )