SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Pernille25

    Pernille25 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Heisann :D Jeg er nytt medlem her og har prøvd å finne en passende tråd å spørre om dette på uten ordentlig hell, så jeg prøver meg her:
    Er helt ny på bonussamling og har tenkt til å bestille første kredittkort, har sett på både SAS mastercard premium og SAS American Express Premium som snakkes mye om. Hvis jeg forstår det riktig får du automatisk Flypremium ved å ha mastercard, uten å måtte bruke det, men du får kun CT hvis du bruker 150k på Amex. Er det slik da at man bør utelukkende handle med Amex for å oppnå fordelene? Og mastercardet kan man egentlig bare ha liggende i skuffen? Men siden Amex ikke godkjennes overalt blir man vel av og til tvunget til å bruke mastercard, telles de pengene du bruker da fra mastercard mot en CT eller det kun forbruk på Amex som teller mot dette?
    Håper jeg formulerte godt nok til at dere skjønner, takk på forhånd :)
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,323
    Bonuspoeng:
    183

    Du har rett i at Flypremium regnes mot alle poeng du tjener, uavhengig av hvordan de er opptjent, så lenge du har kortet

    For opptjening av CT er det kun bruk av Amex som teller mot det.

    Selv bruker jeg Amex mest mulig frem til jeg har oppnådd 2 CT, men noen steder blir man som du sier nødt til å bruke ett annet kort da Amex ikke aksepteres overalt.
     
    Pernille25 liker dette
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men husk det finnes flere nivåer av Flypremium, nivået avgjøres av totalt opptjente poeng siste 12 mnd (alle poeng, flyreiser, trumfkonvertering, mastercard, amex…)
    https://saseurobonusmastercard.no/kortene/korttjeneste/fly-premium/
     
    Pernille25 liker dette
  4. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    93
    Det er kun forbruk på Amex som teller mot CT.

    SAS MC premium gir høyere poengopptjening for kjøp av SAS billetter og i utland enn med SAS Amex premium, og du får i tillegg 25% av poengopptjeningen som statuspoeng. Merk nivåene av totalt antall poeng (uansett kilde) opptjent siste 12mnd som krever for å få bruke Fly Premium fordeler (øverste nivå kalt FP4 her inne krever 200000 poeng siste 12mnd).

    Om du da har forventet forbruk ila. året (som kan betales med kort) en god del over 150k så kan du altså budsjettere og fortrinnsvis ta kjøp hos SAS på MC, øvrige kjøp opp til litt over 150k på Amex og resterende på MC for å maksimere opptjening av både CT og poeng. Om du ikke har lest om det / brukt det allerede vil jeg anbefale å også bruke Trumf/Viatrumf der det går og ev. automatisk overføring til Eurobonus, spesielt på hotell er det mange poeng å tjene.
    Se også denne tråden:
    https://insideflyer.no/forums/threads/hva-er-din-kredittkortstrategi-for-2024.20228/
     
    Pernille25 liker dette
  5. mechman

    mechman Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Her kommer et nybegynner spørsmål: Når man oppgraderer elelr nedgraderer Amex kortet sitt, blir nummeret til kortet samme? Eller bør man fjerne og legge kortet il alle steder igjen?
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir nytt kortnummer, men det gamle kortnummeret kommer til å virke i månedsvis hvis du ikke aktiverer det nye. Så lenge du ser riktig farge på kortet i appen så vil du få de poengene du skal.
     
  7. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Huh?

    [​IMG]
     

    Attached Files:

  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje for å unngå alle klovnene som bestiller Elite kortet rett før fornyelse for å få 20k statuspoeng for deretter å kansellere og gjøre samme karusellen neste år :rolleyes::D
     
    Ombo, Schlandy, Henrik and 1 other person like this.
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    Ved å gjøre noe som ødelegger for trofaste kunder også? Høres smart ut...
     
  10. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk det på samme dato som alle år - i forrige uke.
     
    The_Dude and trygveat like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,296
    Likes mottatt:
    17,737
    Bonuspoeng:
    293
    Henger dårlig sammen med at Amex sier du får sølvkort (20000 statuspoeng) hvert år.
     
    The_Dude liker dette
  12. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Om det er tilfellet, så har de løst problemstillingen på absolutt dårligste måte.
    Om dette var tilfeller, så er det jo absolutt dårligste måte å løse problemet på. Man kunne:

    * Hatt en egen klausul i vilkårene som sa at poengene ble trukket tilbake om man sa opp Elite før f.eks 6 mnd
    * Hatt en bindingstid på x mnd
    * Hatt en klausul i vilkårene som sa at 2 "hit'n run" kvalifiserer til misbruk av kortet og tap av neste omgang statuspoeng

    Som det sies her, man reklamerer med "garantert sølv" - om dette ikke er tatt bort nylig.

    Ikke noe stort problem for meg personlig, men liker ikke leverandører som leker med "kontrakten".
     
    themichael, Schlandy and Insomnia4u like this.
  13. coccifera

    coccifera Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    13
    Skulle ønske det var noen som hadde innspill på denne her. Sitter i samme båt og vil ikke oppgradere før det kommer poengtilbud.
     
    Flyingdutchman liker dette
  14. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    986
    Bonuspoeng:
    93
    Det er dette de pleier å si når det er EDB-problemer i systemet deres. Sa det samme til meg for et par år siden. "Du må vente minst 3 uker", "Det skal komme innen neste uke", "Det er lagt inn en request på dette i systemet vårt", bla bla bla. Tror det gikk 2-3 måneder og 10-12 samtaler med kundeservice før de endelig eskalerte til noen som kunne få SAS til å putte inn poengene manuelt. Sa det var SAS som hadde en bug i sine systemer, yeah right. "Beklager du skal få 3000 poeng som erstatning". De så jeg aldri noe til, men orket ikke mer tull og mas.

    Og var samme greien med "Du må vente... det kommer..." på repeat da de hadde problemer for 4-5 år siden også for en haug med folk. Fikk da kort i mars, og poeng i juli.
     
    The_Dude liker dette
  15. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    2,224
    Bonuspoeng:
    93
    Men man beholder CTen så lenge den er registrert hos SAS ja?
     
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    JA
     
  17. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen måte å gjennomføre kjøp som er høyere enn kredittgrensen på? Skulle betalt for ett nytt kjøkken, men det koster nok en 10-20k mer enn hva jeg har fått i kredittgrense hos Amex, og de sier jeg ikke kan søke om å øke denne før det er gått 6 mnd
     
  18. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke om du skal trekke kortet. Om du får faktura, så betaler du bare inn maks i en transje, og deretter resten i en annen transje etter at du har "fylt på" kortet. Samme kid og konto / betalingsinformasjon
     
    Preference liker dette
  19. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg antar du da mener faktura og bruk av Bill Kill?
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Belast Amex-kortet opp til maksgrensen og ta resten på annet kort? Alternativt be om å få komme innom to ganger for å trekke kortet, med en innbetaling til Amex i mellomtiden.
     

Del denne siden