SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Nedgraderer du får du nye kortnummer, men du kan bruke det gamle kortet inntil du aktiverer det nye. Usikker på hvor travelt du har det med å gjøre det..

    Forbruk på det gamle vil gå mot CT på Premiumkortet og gi 15 poeng per hundrelapp lenge før du får det nye i posten. Evt. Opptjening mot CT med elitekortet vil gå tapt.
     
    Preference liker dette
  2. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Genialt formulert :D Takk!!
     
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2024-3-19_17-0-9.png

    Here we go again. Poeng fra forrige kampanje ble faktisk overført, men til samboers konto. Skulle ønske at de hadde noen poengkampanjer som ikke fordrer kortbytte. Gi meg en challenge eller noe. Men, uansett, nå er jeg bundet i 12 mnd.
     

    Attached Files:

    Spielhaug liker dette
  4. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt en litt uhyggelig opplevelse med Amex. I år som i fjor måtte jeg ta kontakt med kundeservice for å få tilsendt årsoppgave, siden denne hverken er sendt ut eller meldt inn til skatteetaten.

    I fjor fikk jeg først tilsendt en annen persons årsoppgave på mail da jeg etterlyste min egen. Jeg ringte derfor kundeservice igjen, og på andre forsøk fikk de sendt ut min. Jeg slettet selvfølgelig årsoppgaven som ikke var min.

    Så hvem skulle tro at Amex skulle klare å gjøre nøyaktig det samme igjen? Joda, der kom det en mail med årsoppgaven til noen andre. Begynner jo å tenke på hvor mange andre som har opplevd det samme, og om min egen årsoppgave er sendt ut til tilfeldige kunder...
     
    Teknolai and themichael like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg misforstår kanskje noe, men:
    Hvilken kampanje var det der du har fått bindingstid og allerede fått utbetalt poengbonus? Alle kampanjer der du allerede kan ha fått velkomstpoengene var vel et godt stykke inn i 2023, der det ennå ikke var bindingstid?
     
  6. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    93
    Som svart tidligere i tråden kan du finne årsrapport på siste side på faktura utsendt i januar. I følge Q&A på amex nettside melder de kun inn ev. betalte renter til skatteetaten, det er vel forhåpentligvis uansett 0 kr for de fleste her.
     
    trygveat liker dette
  7. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for opplysningen, da slipper jeg å mase til neste år. Jeg postet her hovedsakelig for å få frem hvor lite nøye Amex er med håndtering av kundeinformasjon.
     
    NoLimit and Nordlands like this.
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Det er to forskjellige ting:
    1) samboer oppgraderte fra blå til premium i høst 2023 og fikk poeng i januar, uten at vi la merke til det
    2) jeg oppgraderte fra blå til elite i går, 45k spend kampanje for 20k poeng. Nye regler fordrer at man må ha kortet i 12 måneder. Jeg kaller det binding, men man kan jo si opp kortet og betale for det amex mener de går glipp av. Hvordan det funker i praksis aner jeg ikke.
     
    NoLimit and themichael like this.
  9. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Når du skriver "blå", mener du Classic? Jeg har Classic og fikk mail om oppgradering til Premium. Eneste jeg har sett om oppgradering til Elite var fra Premium, ikke fra Classic. Har du link til kampanjen?
     
    Flyingdutchman liker dette
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Blå=classic ja.
    https://www.americanexpress.com/nb-no/bytt-kort/sas-classic-til-sas-elite/
    Den står ikke i oversikten så vidt jeg kan se, men dukker opp når du går via "bytt kort" menyen. Tilbudet classic->elite ser ut til å være det samme som premium->elite.
     
    Claus liker dette
  11. egilw2201

    egilw2201 Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Vet du om man må ha et centurion line kort for å kunne benytte seg av Platinum kort tilbudet? :)
     
  12. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    93
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,205
    Likes mottatt:
    3,143
    Bonuspoeng:
    113
    den nye "merk" til Amex var ny. Noen som vet hva det betyr i prakis?
    de tvinger deg til å ha kortet i 12 mnd for å få bonus?

    Skjermbilde.PNG
     
  14. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,189
    Bonuspoeng:
    183
    Vært diskutert litt tidligere i tråden. Kom nye betingelser på kortet for litt siden.
    På høy tid:D
     
    kiev, Gribb, AirMags and 2 others like this.
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,808
    Bonuspoeng:
    183
    De belastet kontoen din med verdien av gjenværende statuspoeng. 1/12 av 20.000 poeng pr måned som er igjen. 1kr pr poeng, begrenset oppad til årsavgiften
     
    Xflipper liker dette
  16. pinpoint

    pinpoint Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Ser det ligger kampanje på Sas amex elite 60.000 poeng uten verving om man går inn via sas.no og trykker seg inn på amex derfra.
    Ser ut som kortet skal få nytt sort design?
     
    eventyrer liker dette
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Amex Elite har nå blitt fjasekort i metall ja. Også kjent som lommebokdødare eller minibankmat ;)
     
    vanillacoke and Preference like this.
  18. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    410
    Bonuspoeng:
    63
    Etter de nye reglene fremkommer det at en har 12 måneders "bindingstid" ved bestilling av SAS Amex Elite i forbindelse med kampanje. En blir i alle fall belastet for gjenværende periode ved avslutning eller nedgradering av kort.
    Hva om en skulle finne på å "oppgradere" kort til Amex Platinum, som i utgangspunktet er et dyrere kort?
    Har noen erfaring om en i et slikt tilfelle må betale for gjenværende periode for SAS Amex Elite?

    Tenker å endre kort så snart velkomstbonus, samt 1 CT er opptjent om det går.
     
  19. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Har aldri gjort det før, og vil derfor forsikre meg om jeg forstår det riktig o_O

    Jeg har allerede oppnådd CT på Premium (takket være oppussingen og noen reiser) :). Vil derfor si opp ekstrakortet mitt og nedgradere mitt eget kort til gratis Classic-kort. I utgangspunktet trenger jeg også CT i Europa, og det får man på gratiskortet ved 100k spend.

    Opptjeningen mot CT på gratiskortet begynner på 0 ved nedgradering, sant?
     
  20. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Ja
     
    Skyline liker dette

Del denne siden