SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,861
    Bonuspoeng:
    113
    Har opptjent 2CT med Amex Elite i år og tenker nå å bestille Amex Premium som jeg planlegger å ha i ca 3mnd inntil en ny CT er opptjent. Jeg kvalifiserer vel ikke til de 5000 i velkomstbonus ettersom jeg allerede har Elite? Dermed vil jeg vel heller ikke bli fakturert NOK1000 i gebyr når jeg sier opp for velkomstpoeng som jeg ikke har mottatt? Eller blir man fakturert det gebyret uansett hvis man sier opp innen 12mnd?

2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,570
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan bli belastet for alt av opptjente poeng. Fra oppdaterte vilkår:

Nuvolari liker dette
  3. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,861
    Bonuspoeng:
    113
    Se der ja. Ingen tvil om det da. Så da koster det meg 1620,- ettersom maks avgift er årsavgiften på 1620,-. Da blir løsningen å ha kortet i 12mnd og tjene opp en CT på det samme kortet på begynnelsen av neste år også.

Preference liker dette
  4. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Finnes det noen gode måte å unngå den ekstra avgiften ved å betale med American Express?
    Jeg skal bruke mitt Amex til å betale for billetter hos Finnair, men de tar gebyr for å bruke American Express. Med et slikt gebyr forsvinner en god del av verdien for poengene man får.

> When paying with American Express or Universal Air Travel Plan credit cards, an additional charge of 1.95% of the total cost of the ticket will be collected.

Det er billetter for 20000kr og jeg vil helst ha poengene jeg kunne fått for det beløpet.

Er det mulig å kjøpe noe VISA/MasterCard gavekort/betalingskort med American Express som kan brukes for betaling?

Fant man kan kjøpe et digital gavekort som fungerer som Mastercard
    https://www.glede.app/slik-virker-glede
    Hvis det er Mastercard så burde det jo virke uten problemer hos Finnair, men så spørs det om man får gebyr for å kjøpe det kortet.
    Edit: Ser ut som det koster 3% å kjøpe dette betalingskortet.

Skulle hatt et slikt som ikke koster noe ekstra, eller koster veldig lite.

Hva med noe som Revolut, og putte inn penger der fra American Express-kortet?

Last edited: 15. april 2024
  5. valse.hopfloket

valse.hopfloket Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Noen meglerhus som er åpne for betaling med kredittkort?

6. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    661
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke hørt om noen sånne alternativer, det er for sånne tilfeller vi har SAS MC eller andre Mastercards som gir opptjening. En del steder tillater betaling gjennom Paypal, og der kan man jo ha Amex. Ser at de aksepterer Vipps, men der også fungerer vel bare MC, ikke Amex.. Du får klage til Finnair så de fjerner Amex gebyret - det er jo ganske teit når de er Amex partner selv. SAS måtte vel fjerne akkurat dette gebyret selv ganske fort etter at kundene klaget voldsomt

Nordlands liker dette
  7. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Curve eller Revolut kunne vært en mulighet
    Men Revolut støtter ikke American Express
    https://www.bestekredittkortet.com/forhandsbetalt-kredittkort/

Når jeg leser alle problemene med Amex ikke virker hos Curve/Revolution får jeg ikke veldig godt inntrykk av American Express. De er dyrere enn VISA/Mastercard og virker å være veldig negativt til å støtte tredjepart betalingsløsninger.

Last edited: 15. april 2024
  8. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    661
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke Curve heller.

Apple Pay. Hvis du bruker en Safari-nettleser på macOS og iOS eller Finnair-appen for iOS, kan du betale med Apple Pay på Finnair.com og i Finnair-appen.
    Har du epple-enheter? Kanskje du får til å betale med Amex via Apple Pay uten gebyrer?

Så forresten at Finnair sitt Amex gebyr er nytt i år, så maks uflaks for din del. Ville sendt en klage altså, er jo helt noldus

9. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Har ingen Eple-produkter. Synd dem ikke da støtter Google Pay.

Norwegian tar også et slikt gebyr for Amex.

Siden SAS er tungt inne med Amex, så er nok det grunnen til at SAS fjernet gebyret for bruk av Amex.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,663
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke helt umulig at SAS får en bedre avtale når det gjelder transaksjonskostnad hos Amex fordi de også har en kortavtale med dem. Når det gjelder Norwegian så er jeg helt sikker på at de hadde tatt gebyr også for Visa og Mastercard hvis det ikke hadde vært forbudt ved lov.

Preference liker dette
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,686
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, de gjorde det for bare noen år siden. Da kunne man bruke Curve gebyrfritt fordi det er et debitkort.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,663
    Bonuspoeng:
    293
    Norge brukte jo ganske lang tid på å innføre EU-direktivet som bestemte dette. I mellomtiden valgte Norwegian å ta gebyr på sin norske nettside, men ikke på den danske og den svenske der det allerede var forbudt.

Cumulus liker dette
  13. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ikke ut som jeg kan bruke da mitt American Express kort ved bestilling hos Finnair. Synd, hadde blitt en god del bonus av den handelen.

Kan vel hende det er flere andre flyselskapersom som også tar gebyr for bruk av Amex.

Greit hvis man bruker Amex for EuroBonus, og har et ekstra SAS Mastercard for slike tilfeller, men hvis man bruker et vanlig Amex-kort for Amex-poeng (som kan overføres til både Avios og EuroBonus), så nytter det jo ikke med et ekstra SAS Mastercard.

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,686
    Bonuspoeng:
    293
    Har du vurdert å bestille billetten via et annet selskap som tar Amex? For eksempel Berg-Hansen eller Expedia. Det er ikke ideelt, men billetten er den samme.

DJViking and Spielhaug like this.
  15. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo en mulighet ja. Såfremt det blir samme billett/fordeler, men man får kanskje ikke Finnair-poeng på den måten.

16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,686
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, opptjening skjer hos Finnair eller annen valgt oneworld-partner uavhengig av hvor du kjøper flybilletten. Det er ikke som på hotell.

17. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ut som Expedia kan ta gebyr for Amex. Det står ingenting om det, men jeg har lest erfaring fra andre at Expedia tok 4% gebyr for Amex.

18. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    661
    Bonuspoeng:
    93
    et tilleggsgebyr på 1,95 % av den totale billettprisen

Det er jo ikke så alt for mye da, om du ser at du får god verdi av poengene etterhvert? Vi er flere her på forumet som bruker Bill Kill for å betale regninger med Amex, og de tar 2,3% gebyr, som allikevel er verdt det for noen :)

19. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Billetter for 21236kr
    Omtrent 414kr i gebyr
    Jeg får 21236 Amex-poeng
    1900 Poeng = 100 Avios (21236 / 1900 * 100 = 1117 Avios)
    1000 Poeng = 50 EuroBonus (21236 / 1000 * 100 = 1061 EB)
    Usikker om 1000 Avios/EB er verd 400kr.

Jeg kjøpte meg 6500 Avios for å teste litt med Finnair, og de kostet meg 1500kr.

20. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Er det ønskelig at det opprettes en ny "American Express Q&A" for Avios, og holde denne diskusjonen kun for EuroBonus?

Preference, mrt and Storbaba like this.

Del denne siden