SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    De 20.000 poengene kommer i samme periode hvert år, ja.

Hvis du sier opp kortet etter 1 måned, så tar ikke Amex fra deg poengene, ble det fortalt på SAS M&G.

Jeg: Så det betyr at man f.eks kan ha Elite-kortet én måned få Eurobonus Sølv og deretter gå ned til f.eks Premium-kortet, og man vil fortsatt beholde sølvmedlemskapet?

Amex: Ja.

Last edited: 06. okt 2018
    Gullars liker dette
  2. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor har du det fra at Amex sier at dette ikke stemmer?

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Amex markedsfører "alltid minst sølvkort". Om det ikke times riktig blir det jo litt feil..

4. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke hvis du får sølv ut perioden og hele neste første gang du signer deg opp for Elite?

5. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Haha.. Ja du har jo rett..
    Velkommen og god morgen fra meg. Åpenbart har ferien fungert til å sløve hjernen... :D

pef liker dette
  6. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Da ville jeg ventet av to grunner:

- Det sparer deg for grisedyr måndesavgift noen måneder.

- Dersom man har ekstremt høyt kortforbruket, er det ingen grunn til å ikke opptjene 1 x CT på Premium-kortet og deretter oppgradere til Elite for å ha mulighet til å opptjene ytterligere to til.

Og ja, det ble bekreftet at 3 x CTer er fullt mulig å opptjene, dersom man begynner med Premium, under SAS M&G...

Gullars liker dette
  7. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut for at du har bra kontroll på dette, så fyrer avgårde et par spørsmål som du kanskje kan svare på:

1) Er det riktig forstått at jeg kan søke om Elite-kort og få 20k EB, deretter nedgradere til Premium og tjene 1 CT for så å oppgradere til Elite igjen og tjene 2 nye CT? Og at jeg her betaler for Elite én mnd, Premium de mnd jeg bruker for å tjene opp første CT og deretter Elite resterende mnd?

2) For å tjene opp 3 CT-er, er det mulig å gjøre det motsatt vei? Altså at man først tjener opp 2 med Elite og deretter nedgraderer til Premium for å tjene opp den siste?

8. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Spændende. Hvad nu hvis man går på gratis kort. Så får man 20k grundpoint for 1 måneds gebyr. Hmmm...

9. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    1: Det skal vel gå fint, så sant ikke Amex setter foten ned fordi du går går veldig mye opp og ned i medlemsnivåer, noe som medfører til ekstra kostnader på utsending av nye kort etc. Men det er ingenting som tilsier nå at de kommer til å gjøre det. Statuspoengene får du selvsagt kun den første gangen du oppgraderer til Elite, også får du poengene på samme tid neste år - hvis du fortsatt har Elite-kortet da.

2: Ja, det går helt fint. Du kan til og med gå for 4 om du vil, men CTen på gratiskortet kan du kun bruke i Europa.

Gullars liker dette
  10. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Men man får ikke 20k status point hver gang man går op på Elite? ;):p:cool:

11. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp. Amex sa at det "ikke var noe problem" og var fullt klar over dette smutthullet.

SAS derimot sa at dette ikke er greit, og at det kan bli gjort noe med. Spesielt når det gjelder at man - når DNB kommer på banen - kan få 12.000+20.000+20.000 statuspoeng på kredittkort alene, altså god margin over gullkortkravet. Det var visst overhodet ikke greit, og ifølge Mägi har dette blitt påpekt fra Star Alliance at ikke er OK. Så akkurat det er SAS, med sine partnere, nødt til å løse.

Kanskje det er derfor DNB sine statuspoeng ikke er lansert enda.

Gullars and Xflipper like this.
  12. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, nei dessverre. Har du allerede fått statuspoeng ila de siste 365 dagene når du oppgraderer for andre gang, så får du nye statuspoeng først når det er nøyaktig ett år siden sist :)

Gullars liker dette
  13. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant info dette. Tenker likevel jeg går rett på Elite siden de tre første månedene er gratis, og at jeg eventuelt kan duppe nedom Premium hvis jeg når 300k i omsetning på Elite innen rimelig tid.

Har opptjeningsperiode som starter 1/8, så er vel Helt ok timing å få Elite-poengene i november årlig.

pef liker dette
  14. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Men det er ok å nekte Star Gold FastTrack, bagasje og lounge?
    Hvorfor F... beskytte en status som fullstendig skrapes inn til beinet selskap for selskap?

Ender vel opp med at man trenger 2-4 segment med SAS i tillegg til 45k poeng for EBG..

Scandipendler liker dette
  15. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan fort bli en sånn løsning ja.

16. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Snakket også med Mr Mägi om dette, men ser heller for meg at det kreves man tjener inn eksempelvis 10/20k poeng på å faktisk fly.

17. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Da blir det et jævla uoversiktlig rør. Tror vel min plan i 2020 for å rekvalifisere blir sas mc premium + saga + 1 flight i go/go light som plusgrades som faen. Da skal jeg være innenfor. Men de har jo selv lagt opp til dette med go-maltraktering men desto mer sjenerøse kredittkort-statuspoengordninger.

18. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Utviklingen går jo i retning av USA (minus de store sign-up bonusene) hvor enkelte i USA har fast-track til gull eller co-branded gull. Hilton gull er f.eks en meningsløs status i USA siden det er så utvannet, men ok i Asia siden de ofte er mer serviceorientert.

phileas liker dette
  19. pef

pef Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Mägi virket faktisk ganske opptatt av at det ikke skulle bli for mange med spesielt Diamond-status. Jeg vet ikke helt hvorfor, men man kan jo lure på om devalueringen av poeng i SAS Go her om dagen også har noe med det å gjøre.

20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    På tidligere eventer har antallet Diamanter blitt oppgitt til 27 000 og 100 000 gull. Tar man med de ca 2000 Pandion kan en jo forstå at status er noe utvannet. I tillegg kommer de som kjøper Plus-billetter. Balansen mellom lojale kunder og status-fordeler er nok sikkert noe de har vurdert, uten at jeg nødvendigvis er enig i de siste endringen.

Med så mange ekstrapoeng som de selger via Trumf osv ligger det vel en ytterligere devaluering ift endring av award-uttak hos *A-partner. La oss håpe at de ser an hvordan den første endringen nå utspiller seg før neste endring kommer.

Del denne siden